Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 08:27

23:35

Собор через в╕ки (Новомосковський Тро╖цький храм)

23:05

Нев╕домий Даль

23:00

Молитва Небесним силам

22:40

Жит╕я святих. Апостол ╕ ╓вангел╕ст Марк, сурдопереклад

22:30

Сокровенна та╓мниця, сурдопереклад

22:05

Стор╕нки ╢вангел╕я. Притча про блудного сина, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:15

Трудом ╕ молитвою

21:10

Територ╕я добра

21:00

Л╕топис

20:30

Ф╕нансова грамотн╕сть

20:20

Дивосв╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:40

Пристань молитви ╕ краси (Хмельницька обл., Тро╖цький монастир)

19:35

Територ╕я добра

19:30

Л╕топис

19:25

Неспод╕вана Рад╕сть (╕кона Божо╖ Матер╕)

19:00

В╕чне м╕сто Рим

18:40

Православн╕ храми Укра╖ни

18:05

Запов╕т Митрополита Володимира

18:00

Молитва за мир в Укра╖н╕

17:40

Наш час

17:00

Уроки богослов'я. Патролог╕я

16:55

Л╕топис

16:40

Мо╓ зв╕рятко

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:20

К╕номаршрути Михайла ╤лл╓нка

15:15

Територ╕я добра

15:10

Л╕топис

15:05

Молитва про примноження любов╕

14:00

Перв╕сток (Ан-2 Олега Антонова)

13:10

400 рок╕в служ╕ння Церкв╕

13:00

Дивосв╕т

12:50

Л╕топис

12:15

Мил╕сть серця

12:10

Територ╕я добра

12:05

Образ доброчинност╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:30

Стор╕нки ╢вангел╕я. Чудесний улов

11:20

Христос - Нова Пасха

11:00

Тр╕пол╕. Православне св╕дчення на зр╕з╕ час╕в

10:55

Л╕топис

10:30

Остр╕в Крит. ╤стор╕я й сьогодення, сурдопереклад

10:15

Богослов'я у камен╕, сурдопереклад

10:00

Жит╕я святих. Ангел пустел╕ (╤оанн Предтеча), сурдопереклад

09:35

З ╕менем Святителя (канон╕зац╕я свт. ╤оасафа)

09:30

Територ╕я добра

09:25

Старозапов╕тна Пасха

09:05

Л╕ван. Кра╖на живо╖ ╕стор╕╖

09:00

Молитва за мир в Укра╖н╕

08:50

Ансамбль Благов╕сть. Хвал╕те ╕м'я Господн╓

08:35

Косово: дв╕ правди ╕ одна ╕стина

08:05

Уроки богослов'я. ╤стор╕я Православ'я на Рус╕

08:00

Молитва Богородиц╕

07:45

Ранок у Шишкиному л╕с╕

07:35

Добре слово

07:30

Дивосв╕т

07:20

Автограф. У пошуках ╕стини (художник М. Ге)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:05

Отець Зосима

06:00

Молитва Оптинських старц╕в

05:50

Ансамбль Благов╕сть. Хвал╕те ╕м'я Господн╓

05:35

Помилуй мя, Боже (Св╕тязький Петро-Павл╕вський монастир, Волинь)

05:15

Я прийняв р╕шим╕сть. Митрополит Костянтин (Дьяков)

05:05

Осяйна п╕сня життя (К╕ровоградський музей М. Кропивницького)

05:00

Молитва Отче наш

04:50

Жит╕я святих. Жити для зустр╕ч╕ з Христом, сурдопереклад

04:30

Л╕ван (Баламанд), сурдопереклад

04:00

Музей Миколи Леонтовича, сурдопереклад

03:25

Безмовна пропов╕дь

03:15

В╕рн╕сть Христу (храм свв. Новомученик╕в, Черкаська обл.)

03:00

Жит╕я святих. Апостол ╕ ╓вангел╕ст Лука

02:40

Перлина П╕вденного узбережжя Криму

02:25

Дорога до храму. В╕втар

02:10

Арлек╕н ╕ ф╕лософ (М. Крушельницький)

02:00

Л╕то в Юрзуф╕

01:30

Ф╕олент. Кам'яна симфон╕я (Крим)

01:15

Жит╕я святих. Цариця Тамара

01:00

Марткопський монастир (Груз╕я)

00:40

Автограф. К╕ммер╕йська акварель (М. Волошин)

00:00

Хотинська фортеця

Арх╕в новин
2016
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2015
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2014
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2013
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Пропов╕дь Свят╕шого Патр╕арха Кирила в нед╕лю 4-у Великого посту в Богородице-Р╕здвяному монастир╕

16.04.2013

Пропов╕дь Свят╕шого Патр╕арха Кирила в нед╕лю 4-у Великого посту в Богородице-Р╕здвяному монастир╕14 кв╕тня 2013 року, в нед╕лю 4-у Великого посту, преподобного ╤оанна Лествичника, Свят╕ший Патр╕арх Московський ╕ вс╕╓╖ Рус╕ Кирил звершив Л╕тург╕ю в Богородице-Р╕здвяному монастир╕ в Москв╕. П╕сля зак╕нчення богослуж╕ння Свят╕ший Владика звернувся до в╕руючих ╕з пропов╕ддю.

Ваш╕ Високопреосвященства й Преосвященства! Всечесна матушко В╕кторино! Дорог╕ отц╕, браття й сестри!

Ус╕х вас сердечно в╕таю й поздоровляю з четвертою нед╕лею Великого посту, присвяченою пам'ят╕ святого преподобного ╤оанна Лествичника. Рад╕ю, що цього дня ми звершили Божественну л╕тург╕ю в Богородице-Р╕здвяному ставроп╕г╕йному монастир╕ м╕ста Москви, ╕ п╕д час ц╕╓╖ Л╕тург╕╖ дв╕ х╕ротон╕╖ ? в ╓пископа ╕ в ╕╓рея.

╢вангельське читання, яке належить прочитувати за Л╕тург╕╓ю в четверту нед╕лю Великого посту, м╕стить у соб╕ опов╕дання про зц╕лення б╕снуватого (Мк. 9:17-31). З одного боку, опов╕дання рад╕сне, тому що все зак╕нчу╓ться зц╕ленням. Але, з ╕ншого боку, опов╕дання драматичне ? про те, як батько, нещасний батько, убитий горем, бо його син страждав на страшну хворобу ? одержим╕сть злим духом, ? прийшов до Спасителя з проханням про зц╕лення.

З ╢вангел╕я в╕домо, що спершу в╕н звертався з цим проханням до учн╕в, тому що в той час Спасителя серед них не було. В╕н був на Фавор╕ разом ╕з Петром, ╤аковом та ╤оанном, а вс╕ ╕нш╕ залишалися внизу. ╤ от до них п╕д╕йшов якийсь мешканець Гал╕ле╖ з проханням зц╕лити свого сина, який страждав на тяжку хворобу. Дух злоби кидав його, в╕н бився об кам╕ння ╕ т╕лом, ╕ головою, в╕н втрачав св╕дом╕сть, в╕н кричав, в╕н д╕йсно став несамовитим, в╕н був, висловлюючись нашою сучасною мовою, людиною, нездатною до життя в соц╕ум╕, до сп╕лкування з ╕ншими. Звичайно, серце батька обливалося кров'ю, ╕ в╕н звернувся до учн╕в ? до тих самих, кому Господь, направляючи на пропов╕дь, дав силу виганяти б╕с╕в (див. Мф. 10:8). Але учн╕ не змогли вигнати б╕са, ╕ тод╕, як до останньо╖ над╕╖, батько зверта╓ться до Господа ╕ Спасителя, коли Той з╕йшов з Фавора, ╕ каже Йому: ?Учн╕ Тво╖ не змогли зробити цього ? прошу Тебе, зц╕ли сина мого?. ╤ Господь висува╓ т╕льки одну умову ? пов╕рити, що В╕н може це зробити. Коли нещасний батько каже: ?В╕рю, Господи, допоможи мо╖й знев╕р╕?, ? отже, ця знев╕ра певною м╕рою ще залишалася в тайниках душ╕. Напевно, важко було уявити батьков╕, що його син зц╕литься вмить. Але в╕н просить Господа, щоб Той допом╕г йому подолати знев╕ру, ╕ тод╕ Господь зц╕лю╓ нещасного.

Залишившись наодинц╕ з апостолами та в╕дпов╕даючи на запитання, чому ж вони не змогли зц╕лити б╕снуватого, Господь докоря╓ ╖м у тому, що й вони не мали достатньо в╕ри. А апостоли ж отримали силу виганяти б╕с╕в! Напевно, з╕ткнувшись в╕ч-на-в╕ч з б╕снуватим юнаком, вони злякалися зло╖ сили, яка так тотально панувала над особист╕стю, над природою нещасного, ╕ десь в глибин╕ душ╕ подумали: ?Ну як ми можемо це зц╕лити?? Можливо, ╕ сказали щось, а н╕чого не вийшло. Тому Господь ╕ говорить, звертаючись до учн╕в: ?Р╕д же ц╕й, ? тобто диявольський р╕д, ? виганя╓ться т╕льки молитвою ╕ постом?. Напевно, через ц╕ слова ми й чита╓мо це ╢вангел╕╓ у четверту нед╕лю поста.

Що ж таке б╕снування? У т╕й крайн╕й форм╕, яка представлена в ╓вангельському опов╕данн╕, ? це, звичайно, повне, безмежне панування темно╖ сили над духовною ╕ ф╕зичною природою людини. ╤ думки, ╕ почуття, ╕ рухи ? усе в руках ц╕╓╖ сили, яка, за сво╓ю природою не маючи здатност╕ принести користь, завда╓ не просто шкоди, але вверга╓ життя в повний кошмар. Власне кажучи, це вже не людське життя. У ньому нема╓ н╕чого людського, а т╕льки б╕ль, страждання, скорбота, гн╕в, тому що над людиною пану╓ злий дух. Звичайно, це крайня форма б╕снування, але сила зла д╕йсно здатна робити реальний вплив на людей.

Щоразу, коли ми, п╕ддаючись спокусам, св╕домо впада╓мо у гр╕хи, ми ста╓мо певною м╕рою б╕снуватими. Частина нашо╖ вол╕, нашого розуму ╕ наших почутт╕в окупуються злою силою наст╕льки, що нав╕ть наш╕ рел╕г╕йн╕ переконання, наша в╕ра, наше знання Святого Письма не утримують нас в╕д вчинення гр╕ха ? гр╕х пану╓ над нами.

На щастя, дуже часто п╕сля цього приходить розкаяння. Людина ка╓ться перед Господом у сво╖х думках ╕ вчинках, ╕ нав╕ть у саму мить вчинення гр╕ха в глибин╕ душ╕ усв╕домлю╓, що вчиня╓ за диявольською волею, що порушу╓ волю Божу. Тому тимчасов╕ б╕снування наш╕, ? а кожен проходив ╕ проходить через те, про що зараз йдеться, ? зм╕нюються присутн╕стю Божо╖ благодат╕, яка пода╓ться нам через наше розкаяння, через усв╕домлення наших гр╕х╕в, через прийняття Святих Христових Та╖н.

Але тимчасове б╕снування може розширювати св╕й прост╕р у душ╕ людини. Якщо вчиня╓мо гр╕х один раз, пот╕м другий, трет╕й, п'ятий, десятий, якщо звика╓мо до гр╕ха, якщо знаходимо як╕сь пояснення, у тому числ╕ псевдобогословськ╕, сво╖м пад╕нням та сво╖м гр╕хам, то прост╕р б╕снування в наш╕й душ╕ розширю╓ться. А якщо людина переступа╓ певну межу, коли зла в ╖╖ серц╕ ста╓ б╕льше, н╕ж добра, то вона вже б╕снувата, над нею пану╓ сила зла. Ц╕╓ю рисою ╓ втрата здатност╕ в╕др╕зняти добро в╕д зла, а гр╕х ? в╕д правди Божо╖. Коли це в╕дбува╓ться в житт╕ окремо╖ людини, отже чаша терез╕в схилилася в б╕к зла, перейшла через певний баланс. ╤, якщо не в╕дбудеться чудо Боже, ця чаша терез╕в ╕з прискоренням спрямову╓ться вниз, у безодню, ╕ людина ста╓ здобиччю темно╖ сили, ? тод╕ вже мало що може ╖╖ врятувати.

Отже, ма╓ бути здатн╕сть в╕др╕зняти добро в╕д зла. А як ця здатн╕сть реал╕зу╓ться в нашому житт╕? Через голос нашо╖ сов╕ст╕. Але ж нер╕дко бува╓ так, що ми усипля╓мо нашу сов╕сть ? нашими емоц╕ями, нашим створенням певного образу ворога в особ╕ ближнього, нашим виправданням неправди. Заспокоюючи ╕ переконуючи себе в правот╕ д╕й, ми зм╕шу╓мо поняття добра й зла. Якщо вчасно не зупинитися, не усв╕домити, не розкаятися, не заблагати про пощаду до Бога, не прийняти Святих Христових Та╖н, то це пад╕ння може бути незворотним.

Але все те, що справедливо стосовно людини, справедливо ╕ стосовно людського сусп╕льства. ╤ пережита нами епоха в╕др╕зня╓ться в╕д ус╕х попередн╕х тим, що зм╕шання добра й╕ зла, повне забуття, ╕гнорування, заперечення Божого закону ? на р╕вн╕ св╕тогляду, переконань ╕ д╕й кожно╖ людини, ? стають сьогодн╕ не просто можливими, але нер╕дко й такими, що виправдовуються, у тому числ╕ законодавчо, як це ми бачимо в ц╕лому ряд╕ кра╖н св╕ту, коли гр╕х, спопел╕лий вогнем ╕ с╕ркою над градами Содом ╕ Гоморра, нин╕ проголошу╓ться правом людей ╕, б╕льш того, захища╓ться законом.

Якщо людина втрача╓ здатн╕сть в╕др╕зняти добро в╕д зла, якщо голос ╖╖ сов╕ст╕ спить, якщо вона пост╕йно виправдову╓ зд╕йснення гр╕ха, вона ста╓ не просто частково б╕снуватою ? вона ста╓ жертвою темно╖ сили. ╤нод╕ це д╕йсно призводить до страшних прояв╕в, таких, як припадки, коли т╕льки досв╕дчений псих╕атр може в╕др╕знити ф╕зичну хворобу головного мозку ╕ нервово╖ системи в╕д д╕╖ темно╖ сили. А ╕нод╕ цей вплив темно╖ сили й поневолення нею людини не супроводжу╓ться н╕яким буйством ╕ н╕яким божев╕ллям: людина може бути розумною, привабливою, веселою, дотепною, зовн╕ симпатичною ╕ процв╕таючою ? ╕ одночасно б╕снуватою.

Сьогодн╕ ми святку╓мо пам'ять святого преподобного ╤оанна Лествичника, який, написавши ?Л╕ствицю?, дав ус╕м нам певн╕ уроки ? у тому числ╕ подолання нашо╖ частково╖ б╕снуватост╕. В╕н вчить нас того, як потр╕бно долати наш╕ пороки, як╕ ╓ проявом гр╕ховного, тобто диявольського начала в людин╕. Ця велика мудр╕сть ув╕йшла в традиц╕ю нашо╖ Церкви, ╕ багато людей ? як ╕ноки, так ╕ миряни ? спасаються, вчитуючись у чудов╕ слова Синайського ╕гумена.

Але ж це не т╕льки слова. ╤ сам ╤оанн Лествичник, ╕ брат╕я його, ╕ незл╕ченна к╕льк╕сть ченц╕в ╕ черниць ╕ народу Божого ц╕ слова реал╕зовували у сво╓му житт╕. Сьогодн╕ ми в╕дзнача╓мо 100-р╕ччя з дня кончини преподобного Варсоноф╕я Оптинського, великого старця, в╕докремленого в╕д нас трьома покол╕ннями наших попередник╕в. В╕н так близький до нас, пам'ять його так жива в нашому благочестивому народ╕, особливо в Оптин╕й пустин╕. Вигнавши будь-яке б╕снування з плот╕ ╕ душ╕ сво╓╖, цей преподобний угодник реально вт╕лив у сво╓му житт╕ те, чого навчав преподобний ╤оанн Лествичник. А коли людина зв╕льня╓ться в╕д тяж╕ння зло╖ сили, вона в╕дчува╓ рад╕сть Божо╖ присутност╕, тому що, чим менше зла, тим б╕льше добра в серц╕, а разом ╕з добром ? радост╕, миру душевного, того, що ми назива╓мо простим словом ?щастя?.

Нехай сьогодн╕шн╕й нед╕льний день, читання ╢вангельське, спогад про аскетичн╕ труди святого преподобного ╤оанна Лествичника й про подвиги преподобного Варсоноф╕я Оптинського ус╕х нас зм╕цнять у невидим╕й боротьб╕, яка в╕дбува╓ться в людському серц╕. Ам╕нь.

Прес-служба Патр╕арха Московського ╕ вс╕╓╖ Рус╕