Пропов╕дь Свят╕шого Патр╕арха Кирила п╕сля великого повеч╕р'я в понед╕лок першо╖ седмиц╕ Великого посту
04.03.2014
Увечер╕ 3 березня 2014 року, у понед╕лок першо╖ седмиц╕ Великого посту, Свят╕ший Патр╕арх Московський ╕ вс╕╓╖ Рус╕ Кирил звершив велике повеч╕р'я з читанням Великого канону прп. Андр╕я Критського в кафедральному соборному Храм╕ Христа Спасителя. П╕сля зак╕нчення богослуж╕ння Предстоятель звернувся до в╕руючих ╕з пропов╕ддю.
В ╕м'я Отця, ╕ Сина, ╕ Святого Духа.
Протягом Великого посту кожному християнинов╕, що св╕домо ставиться до сво╓╖ в╕ри, належить особливим чином п╕ддавати осмисленню, анал╕зу сво╓ внутр╕шн╓ життя. Свят╕ отц╕ пропонують нам покласти це самовипробування в центр нашого життя, особливо в той час, коли ╕ зовн╕шн╕ обставини сприяють так╕й самозосередженост╕.
П╕ст ╕ ╓ такою обставиною. Безперечно, п╕ддаючи себе внутр╕шньому випробуванню, задаючи соб╕ непри╓мн╕ питання, ми торка╓мося багатьох важких стор╕н нашого внутр╕шнього життя. От про одну з таких стор╕н мен╕ й хот╕лося б сьогодн╕ сказати ? не ст╕льки в╕д себе, ск╕льки в╕д святих отц╕в.
Ц╕╓ю стороною ╓ стреси, через як╕ сучасна людина проходить, т╕╓ю чи ╕ншою м╕рою, практично кожен день свого життя. У декого стреси пов'язан╕ з виконанням профес╕йних обов'язк╕в, ╕нш╕ просто не витримують загального ╕нформац╕йного фону, який обрушу╓ться на людину ╕ несе дуже велику к╕льк╕сть негативу, впливаючи, в╕льно чи мимовол╕, на нашу св╕дом╕сть.
За час╕в святих отц╕в слово ?стрес? не використовувалося, але було ╕нше слово, яке чомусь практично вийшло з нашого побуту, ? слово ?смуток?. Ось про смуток у святоотц╕вськ╕й писемност╕ сказано дуже багато. Святий Григор╕й Ниський говорить, що смуток висушу╓ людське серце. А чудовий церковний письменник-аскет преподобний ╤оанн Кас╕ян Римлянин проводить таке пор╕вняння: як м╕ль ╓ шк╕дливою для одягу, як хробак для дерева, так смуток ╓ шк╕дливим для людського серця.
Свят╕ отц╕ ясно розум╕ли, що смуток у б╕льшост╕ випадк╕в руйну╓ внутр╕шн╕й св╕т ╕ спок╕й людини, позбавля╓ ╖╖ можливост╕ зосередитися, у тому числ╕ на питаннях духовного життя. Коли людина проходить через сильний стрес, вона не може н╕ про що думати ? вона пост╕йно ?прокручу╓? у сво╖й св╕домост╕ т╕ чи ╕нш╕ обставини, пов'язан╕ з цим стресом, вона бол╕сно намага╓ться знайти вих╕д ╕з становища, вона реально стражда╓. ╤ як часто стреси призводять до незворотних ф╕зичних насл╕дк╕в, руйнуючи людський орган╕зм ╕ саме людське життя!
Такий стан свят╕ отц╕ називають гр╕ховним. Смуток ╓ гр╕ховним, тому що в╕н д╕йсно висушу╓ людське серце, ╕ сучасна людина, переживаючи стрес, зна╓ це на власному досв╕д╕.
А чи може смуток бути спасенним? ╤ на це питання в╕дпов╕дають свят╕ отц╕. Той же ╤оанн Кас╕ян Римлянин говорить, що т╕льки в двох випадках смуток ╓ спасенним ? коли в╕н походить в╕д щирого каяття в гр╕хах перед Богом або коли в╕н в╕дв╕ду╓ людину в╕д незадоволеност╕ ╖╖ духовним вдосконаленням.
Але смуток, що стосу╓ться цих двох важливих обставин, не висушу╓ серце людини ╕ не ╓ стресом. Це ╕нший смуток ? це смуток, який моб╕л╕зу╓ св╕дом╕сть ╕ волю, який допомага╓ поставити перед собою важлив╕ завдання, пов'язан╕ з духовним вдосконаленням, з розвитком особистост╕. Такий смуток не вбива╓, а п╕дносить, будучи стимулом до внутр╕шнього вдосконалення.
Що ж робити, коли нас в╕дв╕ду╓ стрес ? той самий смуток, який висушу╓ або руйну╓ людську природу? Свят╕ отц╕ дають дуже просту пораду. Так, ╤оанн Л╕ствичник говорить, що скорбота й смуток знищуються псалмосп╕вом ╕ чеснотою.
П╕д псалмосп╕вом преподобний мав на уваз╕, звичайно, молитву ? щиру молитву до Бога. У мить смутку й скорботи сл╕д сп╕вв╕днести ╖х причини з т╕╓ю системою духовних ц╕нностей, як╕ Бог визначив для життя людини. ╤ найчаст╕ше, сп╕вв╕дносячи причини стресу ╕ повсякденно╖ скорботи з великими Божественними запов╕дями ╕ приписами, ми можемо сказати, що причини скорботи й смутку ? це н╕що перед Богом ╕ перед в╕чним життям, ╕ це н╕що по в╕дношенню до спас╕ння нашо╖ душ╕. Сила християнина поляга╓ в тому, що в╕н може протиставити смутку, стресу внутр╕шн╓ переконання, засноване на в╕р╕. Адже саме так, через наш╕ переконання перемага╓ться скорбота за нашими пок╕йними ближн╕ми. Через переконання, через молитву перемага╓ться смуток, з яким ми нер╕дко стика╓мося в житт╕.
А ще Л╕ствичник згаду╓ чесноту. А чому чесноту? А тому що звершення добрих справ завжди несе в соб╕ певний позитивний заряд, збагачуючи людину енерг╕╓ю. Нав╕ть в╕дв╕дування скорботних людей, зам╕сть того щоб забрати у людини енерг╕ю, ╕нод╕ нада╓ ╖й сил, допомага╓ накреслити у сво╖й св╕домост╕ щось важливе, визначити пр╕оритети, в╕докремити головне в╕д другорядного. Якщо ми творимо добр╕ справи, то ж ми тим самим в╕дверта╓мося в╕д сумних ╕стин. Саме тому, коли нас в╕дв╕ду╓ смуток не по Богов╕, а смуток, обумовлений житт╓вими скорботами, нам не потр╕бно замикатися в самих соб╕, не потр╕бно пост╕йно думати про причини цього смутку, не потр╕бно протистояти тим, хто нас образив, ╕ вибудовувати систему захисту, тим самим завдаючи ще б╕льшо╖ шкоди сво╖й душ╕. Дуже важливо переключити св╕дом╕сть ╕ почати робити добр╕ справи, читати Святе Письмо та, як навчав ╤оанн Л╕ствичник, псалмосп╕вом долати смуток.
Святоотц╕вська мудр╕сть м╕стить чудов╕ вказ╕вки, що допомагають нам правильно влаштувати життя. Не можу не привести чудов╕ слова преподобного Н╕ла Синайського, який ясно ╕ просто сказав, що смуток людини дола╓ться мужн╕стю й благородн╕стю. Але у мужност╕ ╕ благородност╕ ма╓ бути джерело, ╕ це джерело ? завжди всередин╕ людини, в ╖╖ серц╕, в ╖╖ розум╕. Мужн╕сть ╕ благородн╕сть виростають з переконань ╕ реального духовного досв╕ду, а ╕накше вони залишаються просто красивими словами, нездатними не т╕льки допомогти людин╕ в смутку, а й просто супроводжувати ╖╖ по життю.
Навчен╕ святоотц╕вською мудр╕стю, будемо з увагою дивитися всередину себе, будемо намагатися в╕дпов╕дати на т╕ питання, як╕ сама сов╕сть ставить перед нами, ╕ будемо, в╕дштовхуючись в╕д велико╖ священно╖ мудрост╕ отц╕в ╕ вчител╕в Церкви, озброюючись ц╕╓ю мудр╕стю, долати скорботи й смутки нашого життя. Ам╕нь.
Прес-служба Патр╕арха Московського ╕ вс╕╓╖ Рус╕