Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 19:14

23:25

Безмовна пропов╕дь

23:10

Земля трьох народ╕в (Придн╕стров'я)

23:05

Погода в Укра╖н╕

23:00

Молитва Небесним силам

22:35

З ╕менем Святителя (канон╕зац╕я свт. ╤оасафа), сурдопереклад

22:05

╤стор╕я шедевра. Серг╕й Васильк╕вський, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:45

Нотатки з ╕стор╕╖ клавесина

21:15

Седмиця

21:00

Л╕топис

20:30

На Тебе уповаю

20:20

Дивосв╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:50

Пов╕сть минулих л╕т

19:35

Жит╕я святих. Апостол ╕ ╓вангел╕ст Матфей

19:30

Л╕топис

19:00

Р╕дн╕ люди. Лисенки. С╕мейн╕ традиц╕╖

18:45

Наскельна святиня (м. Бахчисарай)

18:15

Жит╕я святих. Святитель Лука, арх╕╓пископ С╕мферопольський ╕ Кримський

18:05

Погода у православному св╕т╕

18:00

Молитва Царю Небесний

17:40

Пол╕т стр╕мких октав (В. Горовиць)

17:00

Коктебель - кра╖на мр╕йник╕в

16:55

Л╕топис

16:40

Де Свята Соф╕я - там Новгород

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:40

Храм cвятителя Димитр╕я Ростовського в Очаков╕

15:10

Родинне вогнище з Аллою Будницькою

15:05

Л╕топис

15:00

Молитва про примноження любов╕

14:45

Осяйна п╕сня життя (К╕ровоградський музей М. Кропивницького)

14:00

Укра╖нський соловейко (О. Петрусенко)

13:25

Зона (м. Прип'ять)

13:00

Зодчество

12:50

Л╕топис

12:20

Борис Андре╓в: У люди мене вивела Укра╖на

12:15

Образ доброчинност╕

12:05

Погода у православному св╕т╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:30

╤ молитва стане мечем

11:00

Служба порятунку

10:55

Л╕топис

10:25

Дерев'ян╕ храми: в╕чний монолог, сурдопереклад

10:00

В храм╕ Премудрост╕ Божо╖. Святитель Б╓лгородський ╤оасаф, сурдопереклад

09:30

Палахкотить чернеча лампадка (Дерманський Тро╖цький монастир)

09:15

Жит╕я святих. Святитель ╤ннокент╕й (Борисов)

09:05

Погода в Укра╖н╕

09:00

Молитва Ангелу-Хранителю

08:30

Жит╕я святих. Преподобний Антон╕й Печерський

08:05

Свято-╤верський Одеський монастир

08:00

Молитва Богородиц╕

07:45

Ранок у Шишкиному л╕с╕

07:35

Добре слово

07:30

Дивосв╕т

07:20

Жит╕я святих. Перш╕ свят╕ земл╕ Русько╖ (свв. Борис ╕ Гл╕б)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:50

Погода в Укра╖н╕

06:30

Помилуй мя, Боже (Св╕тязький Петро-Павл╕вський монастир, Волинь)

06:15

Спогади прото╕╓рея Васил╕я Мултиха

06:05

Погода у православному св╕т╕

06:00

Молитва Оптинських старц╕в

05:40

Жит╕я святих. Святий покровитель ╤нкермана

05:35

Камерний хор Пектораль

05:30

Неспод╕вана Рад╕сть (╕кона Божо╖ Матер╕)

05:05

Проща

05:00

Молитва Отче наш

04:45

Море хвилю╓ться раз, сурдопереклад

04:35

Храми мого Глухова, сурдопереклад

04:30

Жит╕я святих. Святитель Лаврент╕й, ╓пископ Туровський, сурдопереклад

04:10

Любов М╕ненко. Кан╕вський Хорал, сурдопереклад

04:00

В╕ра серця мого (Музей М. Шашкевича), сурдопереклад

03:30

Твердиня християнсько╖ в╕ри (м. ╤нкерман)

03:20

Традиц╕╖ поховань час╕в ╤╕суса Христа

03:15

Обитель святого Миколая (Грец╕я, Метеори)

03:00

Золоте к╕льце. Мстьора. Свято-Богоявленський монастир

02:50

М╕жнародний фестиваль православних хор╕в Глас Печерський. В╕длуння

02:30

Собор через в╕ки (Новомосковський Тро╖цький храм)

02:05

Оселя на берез╕ Рос╕ (Стебл╕вський музей ╤. Нечуя-Левицького)

02:00

Погода в Укра╖н╕

01:25

Церква, що ╓ над руча╓м

00:10

Молитва над обр╕╓м

00:00

Погода у православному св╕т╕

Арх╕в новин
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Тиждень 5-й по П?ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола

07.07.2012



╢вангел╕╓ 

(Мф. 8, 28?9, 1)


╤ коли В╕н прибув на другий б╕к, до кра╖ни Гергесинсько╖, Його зустр╕ли дво╓ б╕снуватих, що вийшли з гробниць, дуже лют╕, так що н╕хто не м╕г пройти т╕╓ю дорогою.
На сх╕дному берез╕ моря Гал╕лейського знаходилася кра╖на Гергесинська (як пише ╓вангел╕ст Матфей), або Гадаринська (як опов╕дають ╓вангел╕сти Марк ╕ Лука), яка називалася так по ╕менам двох м╕ст: Гергеси й Гадари. В ущелинах пустельних г╕р Галаадських, що п╕дступають крутими обривами до самого берега моря Гал╕лейського, була безл╕ч гробниць-печер. У цих похмурих печерах укривалися й розб╕йники, ╕ р╕зн╕ божев╕льн╕ й б╕снуват╕, для яких було нестерпне сусп╕льство людське.
У цю кра╖ну, населену здеб╕льшого язичниками, ╕ прибув Господь. Б╕снуват╕, притягуван╕ силою Божою, сам╕ вийшли назустр╕ч Йому з похоронних печер. Вони були дуже лют╕, так що н╕хто не м╕г безпечно проходити там. Особливо був лютий один з них, чолов╕к, в╕домий у м╕стечку Гергес╕, так що свят╕ Марк ╕ Лука, щоб наочн╕ше представити надзвичайн╕ страждання цього б╕снуватого й велику чудод╕йну силу Господа ╤╕суса, розпов╕дають т╕льки про одного з них.
╤ ось, вони закричали: що Тоб╕ до нас, ╤╕сусе, Сину Божий? Прийшов Ти сюди передчасно мучити нас. Чи могли так кликати нев╕домого Мандр╕вника люди, що жили в язичеськ╕й кра╖н╕? Чи Могли вони називати Його по ╕мен╕, та ще Сином Божим? До того ж вони були поза розумом... Ясно, що устами ╖х волали зл╕ духи, про яких слово Боже говорить, що б╕си в╕рують ╕ тремтять (Як. 2, 19). ╤ от, ?тод╕ як люди вважали Його людиною, ? говорить святий Златоуст, ? б╕си прийшли виспов╕дати Його Божество, ╕ т╕, як╕ залишалися неуважними при приборкуванн╕ бур╕ на мор╕ (Мф. 8, 23?27), почули тепер демон╕в, що волали про те, про що в╕щувало море сво╓ю тишею?. Не благогов╕ння перед Господом змушувало б╕с╕в називати Його Сином Божим ? для них нестерпною мукою була сама присутн╕сть Христа ? але ?простромлен╕, п╕дпален╕, вони невидимо каралися й охоплювалися сильн╕ше моря?, ? говорить святитель ╤оанн Златоуст. ╤ устами людей, охоплених ними, вони, дода╓ святитель, ?спов╕дують свою ворожнечу, не можуть сказати, що вони не згр╕шили, визнають, що для них настане час Страшного суду й осуду на в╕чн╕ муки, ╕ т╕льки н╕би дор╕кають Господу ╤╕сусу?, скаржаться, що В╕н ран╕ше часу в╕дбира╓ в них владу мучити людей.
Святе Писання вчить, що зл╕ духи в сьому в╕ц╕, до часу Страшного суду, не так зв?язан╕, як будуть зв?язан╕ тод╕, п╕сля суду, ╕ що доти ╖м дозволено спокушати й ╕нод╕ мучити людей. У день же суду вони остаточно будуть засуджен╕ на в╕чн╕ муки (2 Пет. 2, 4; ╤уд. 1, 6). Зл╕ духи знають це ╕ н╕би скаржаться, що Христос передчасно прийшов мучити ╖х, а тому й просять не посилати ╖х у безодню, тобто в пекло (Лк. 8, 31).
А в╕ддал╕к паслося велике стадо свиней. ╤ б╕си благали Його: якщо виженеш нас, то пошли нас у стадо свиней.
Б╕си благали Його... Виходить, вони н╕чого не можуть зробити без вол╕ Його й допускання. Нав╕ть свин╕, як зауважу╓ться тут, вони н╕чого не можуть зробити без допускання Божого.
╤ В╕н сказав ╖м: ╕д╕ть. ╤ вони, вийшовши, п╕шли у стадо свиней. ╤ ось усе стадо кинулося з круч╕ в море ╕ втопилось у вод╕. Пастухи ж поб╕гли ╕, прийшовши у м╕сто, розпов╕ли про все ╕ про те, що було з б╕снуватими. ╤ ось усе м╕сто вийшло назустр╕ч ╤╕сусов╕; ╕, побачивши Його, просили, щоб В╕н в╕д╕йшов в╕д ╖хнього краю.
?Гадаринц╕, ? пише святитель Феофан Затворник, ? бачили дивне чудо Господн╓, виявлене у вигнанн╕ лег╕ону б╕с╕в ╕, однак, ус╕м м╕стом вийшли й молили Господа, щоб В╕н в╕д╕йшов в╕д ╖хнього краю. Не видно, щоб вони вороже ставилися до Нього, але не видно й в╕ри. ╥х пойняв якийсь неясний острах, через який вони бажали т╕льки одного: ╕ди повз, куди зна╓ш, т╕льки нас не зач╕пай.
Це справжн╕й образ людей, як╕ в ма╓тках сво╖х живуть. Склався коло них стан речей не несприятливий, вони звикли до нього, н╕ думок, н╕ потреби нема╓, щоб зм╕нити або скасувати що, ╕ бояться вони зробити який-небудь новий крок. В╕дчуваючи, однак, що якщо прийде вел╕ння зверху, то страх Божий ╕ сов╕сть змусять ╖х в╕дмовитися в╕д старого й прийняти нове, ? вони вс╕ляко уникають випадк╕в, що можуть довести ╖х до таких переконань, щоб прикриваючись нев╕данням, жити спок╕йно в старих звичках.
Так╕ т╕, як╕ бояться читати ╢вангел╕╓ й отечеськ╕ книги й заводити бес╕ду про духовн╕ реч╕ з побоювання розтривожити свою сов╕сть, яка, пробудившись, почне примушувати одне кинути, ╕нше прийняти.

Прото╕╓рей Григор╕й Дьяченко
ПРОСТЕ ╢ВАНГЕЛЬСЬКЕ СЛОВО

 

Апостол (Рим. X, 1?10)

1. Браття, бажання мого серця ╕ молитва до Бога за ╤зра╖ль на спас╕ння.
2. Бо св╕дчу ╖м, що мають ревн╕сть Божу, та не за розумом.
3. Бо, не розум╕ючи праведности Божо╖ ╕ намагаючись поставити власну праведн╕сть, вони не скорилися праведност╕ Бож╕й,
4. бо к╕нець закону ? Христос, на праведн╕сть кожного, хто в╕ру╓.
5. Мойсей пише про праведн╕сть в╕д закону: ?Людина, виконавши його, буде жити ним? (Лев. XVIII, 5).
6. А праведн╕сть в╕д в╕ри так говорить: ?Не кажи в серц╕ тво╓му: хто з╕йде на небо?? Тобто Христа звести (Втор. XXX, 12).
7. Або: ?Хто з╕йде в безодню? Тобто Христа з мертвих п╕дняти.
8. Але що говорить Писання? ?Близько до тебе слово, в устах тво╖х ╕ в серц╕ тво╖м?, тобто слово в╕ри, яке пропов╕ду╓мо (Втор. XXX, 14).
9. Бо якщо вустами тво╖ми будеш спов╕дувати ╤╕суса Господом ╕ серцем тво╖м в╕рувати, що Бог воскресив Його з мертвих, то спасешся,
10. бо серцем в╕рують для праведности, а устами спов╕дують для спас╕ння.

Кому з нас не доводилося й не доводиться зазнавати сумне, важке почуття, коли бачиш, як наш ближн╕й при однакових з нами талантах не отримав по сво╖х л╕нощах ╕ по дурн╕й сво╖й повед╕нц╕ належного розвитку, ╕ тому сам соб╕ зло робить; або коли бачиш р╕дну нашу людину, що гине у безодн╕ гр╕х╕в з власн╕й вол╕? Нещасн╕, жалюг╕дн╕ ц╕ люди. Але ще б╕льш г╕дн╕ жалю люди, що завзято не в╕рують у ╕стинного Бога, хоча ╖м було все роз?яснене вченням, доведене пропов╕дями, зображене в богослуж╕нн╕ й п╕дтверджене чудесами.
Саме таку скорботу по сво╖х земляках мав ╕ св. апостол Павло. В╕н ╖х жал╕в, про них пост╕йно думав, день ╕ н╕ч молився, щоб просв╕тив Господь ще не в╕руючих ╓вре╖в св╕тлом християнства, щоб навернув В╕н ╖х розум ╕ серце на шлях спас╕ння. ╤ тим б╕льше апостол жал╕в ╓вре╖в, чим б╕льш вони озлоблялися на нього, намагалися принижувати його честь ╕ обвинувачувати його в чому-небудь. У надлишку скорботи про затят╕сть ╓вре╖в святий апостол ╕ говорив римлянам:
(гл. X, в. 1) браття, бажання мого серця ╕ молитва до Бога за ╤зра╖ль на спас╕ння.
╤стину кажу у Христ╕, не обманюю, що нев╕р?я ╖х велика мен╕ печаль ╕ безупинний б╕ль серцю мо╓му: я жадав би сам бути в╕длученим в╕д Христа за брат╕в мо╖х, р╕дних мен╕ по плот╕, тобто ╕зра╖льтян, аби т╕льки вони ув╕рували в Христа й при доброму житт╕ урятувалися (Рим. IX, 1?4). Насправд╕, дивна затят╕сть ╓вре╖в! ╥м належить усиновлення, ╕ слава, ╕ запов╕ти, ╕ законоположення, ╕ богослуж╕ння, ╕ об╕тниц╕, ...╕ в╕д них же Христос по плот╕ (Рим. IX, 4?5). Але Христос (Мес╕я) до сво╖х прийшов, ╕ сво╖ Його не вп╕знали й не прийняли (╤н. I, 11). Тому ж вони так затят╕? Тому що, почиваючи на закон╕ й книгах пророк╕в ╕ заглиблюючись не ст╕льки в головний зм╕ст ╖х, ск╕льки в кожну букву, вони серед др╕б?язкових занять випустили з уваги головне в закон╕ й загубили ╕стотн╕ ознаки й риси свого Мес╕╖ ╕ Його часу. Ц╕нуючи кожну священну букву й надаючи словам Писання та╓мничий зм╕ст, вони в╕дступили в╕д ╕стини, хоча й вважали себе ревними до Бога, особливо старанними до закону. Та й апостол тим же самим поясню╓ ╖хн╓ нев╕р?я.
В. 2. Св╕дчу ╖м, або про них, що вони мають ревн╕сть Божу, по благочестю сво╓р╕дному, за законом Мойсе╓вим; але ця ревн╕сть ╖х не за розумом, не узгоджу╓ться н╕ з╕ здоровим глуздом загальнолюдським, тим б╕льше вона не в дус╕ ╕стинно Божественному.
В. 3. Вони не зрозум╕ли праведности Божо╖ ╕ намагаючись поставити власну, саморобну, фарисейську праведн╕сть, святенництво умовою спас╕ння й при Мес╕╖, вони не скорилися праведност╕ Бож╕й.
Вони не зрозум╕ли праведности Божо╖. Чому? Тому що не хот╕ли слухати й дов╕датися про не╖ в╕д надзвичайних, богонатхненних пропов╕дник╕в, а зупинилися на сво╖х поняттях про Мес╕ю й сво╓ спас╕ння, прищеплених ╖м фарисеями; кр╕м них ╕ краще них вони н╕кого й чути не бажали й не бажають. Вони побоювалися, щоб ╕з прийняттям нового вчення не постраждав закон, даний Мойсею Богом.
Через це хибне побоювання, а також ╕ через в╕дм╕нн╕сть погляду ╓вангельського на благочестя й спас╕ння, ╓вре╖ й були ревн╕ до сво╓╖ старовини. Тому вони добров╕льно й смиренно не скорилися праведност╕ Бож╕й, в╕р╕ в Христа. ╢вреям ╖х учител╕, книгар╕ й ханж╕-фарисе╖, не говорили, що виконання закону й пророк╕в повинне бути на Мес╕╖ лаг╕дному й смиренному й що закон втратить свою обов?язкову силу при приход╕ Мес╕╖ Христа. А чому ж, запита╓те ви, вчили ╓врейськ╕ народн╕ вчител╕ народ ╓врейський? Вони вчили ╖х дотримувати закону з буквальною точн╕стю, хоча б т╕льки зовн╕. Мало того, вони доповнювали закон подробицями сво╖ми й захаращували його сво╖ми вигадками до того, що б╕дний простолюдин-╓врей уже випустив з уваги головне в закон╕, тобто живу в╕ру в прийдешнього Мес╕ю Спасителя й любов до всяко╖ людин╕ ? до ближнього як до самого себе (Лев. XIX, 18). В╕н дбав т╕льки про те, як би дотримати продиктованого рабинами-вчителями. Кр╕м того, ╓вре╓в╕ було утлумачено, що кожний ╓врей за сво╓ терп╕ння й життя при Мес╕╖ зробиться царьком яко╖-небудь област╕. А тим часом, Христос говорить: Царство Мо╓ не в╕д св╕ту цього (╤н. XVIII, 36). До того при╓днайте ще майже завжди заразливий приклад учител╕в, ╖х життя побожне, що полягало у б╕льшо╖ частини ╖х т╕льки в зовн╕шн╕й, довг╕й, серед народу, молитв╕, у стомлюючих нос╕ннях, у зовн╕шньому показному виснаженн╕ начебто в╕д посту й, нарешт╕, у милостин╕ напоказ заради самохвальства, а не заради б╕дних, ╕ прит╕м нер╕дко ╕з достатк╕в, нечесно придбаних. Чому ж ╕ншому м╕г повчитися в книгар╕в ╕ фарисе╖в у б╕льшост╕ народ? Х╕ба т╕льки ?священним? обрядам, лицем╕рству, святенництву. Були, звичайно, ╕ добродушн╕ вчител╕, ╕ простосерд╕ в╕руюч╕ слухач╕; але й т╕, ╕ ╕нш╕ були винятковими прикладами.
Зрозум╕ло, що коли пролунав голос, що засуджу╓ й викрива╓ таку побожн╕сть, ╓вреям було важко визнати марн╕сть колишн╕х сво╖х подвиг╕в ╕ набожних, лише зовн╕шн╕х д╕й; обтяжливо було ╖м п╕дкоритися новому вченню, що прищеплю╓ смиренн╕сть, та╓мн╕ справи благочестя, пост╕йне самообмеження й б╕дн╕сть духовну. Горд╕сть ╕ б╕дн╕сть духовна! Ц╕ два напрямки, мабуть, ворож╕ один одному.
Тому в ╓вреях застар╕ла горд╕сть, що принижу╓ться новим вченням, озлилася й стала проявлятися ворож╕стю, затят╕стю проти вчител╕в ╕стини. П╕д впливом ╖╖ ╓вре╖ й вир╕шили т╕шитися й задовольнятися сво╓ю саморобною праведн╕стю, тобто поверховим т╕льки виконанням обряд╕в, гордовитим оч╕куванням свого всесв╕тнього панування над язичниками й зневагою усього не╓врейського. На жаль, вони перед появою Мес╕╖ забули, що:
(в. 4) к╕нець закону ? Христос, на праведн╕сть кожного, хто в╕ру╓. В╕ра в Христа ? от що да╓ людин╕ виправдання в╕д колишн╕х гр╕х╕в ╕ служить п╕дставою праведного життя тут, на земл╕, ╕ блаженного там ? на неб╕. Така ось в╕ра, що виправдову╓ й ряту╓, належить не одним т╕льки ╓вреям, н╕би священному, вибраному народу; н╕, вона повинна бути надбанням, долею вс╕х людей, що шукають спас╕ння, не ╕уде╖в т╕льки, але ╕ язичник╕в. Христос прийшов на землю для праведност╕, для спас╕ння всякого в╕руючого, якого б походження, звання, стану й народност╕ в╕н не був.
В. 5. Правда, Мойсей пише про праведн╕сть в╕д закону: ?Людина, виконавши його, буде жити ним? (Лев. XVIII, 5). Але чи можливо було виконати весь закон до подробиць? А за порушення запов╕д╕ закону в ньому ж зазначене й суворе покарання (Втор. XXX, 15?20). Наприклад, за те, що ╓врей у суботу збирав дрова, в╕н був засуджений до смерт╕ й д╕йсно вбитий. За образливе слово батьков╕ або матер╕ ? смертна кара (Вих. XXI, 17). ╤ кожна вимога закону неодм╕нно, негайно повинна була бути виконана. Розсудить сам╕, як важко було ╓вреям жити п╕д законом. А якщо вони не виконували закону, зраджували свого Бога, то зазнавали подв╕йного ярма ? влади ╕ноплем╕нник╕в ╕ ╕дол╕в; при цьому ╖м було ще г╕рше жити. ╥м з?являлись пророки ? ╖х напоумляли, указували на оч╕куваного Мес╕ю й у Нього об╕цяли ╖м повний спок╕й. Але, на жаль, перед часом пришестя Христового на к╕лька стор╕ч голос пророчий замовк, а залишалися т╕льки звичайн╕ народн╕ ?священн╕? учител╕, що тод╕ були сл╕пими вождями сл╕пих. ╤ тому вони й не побачили свого Спасителя. А В╕н ╕ був предметом ╖х оч╕кування, ут╕хою й славою ╤зра╖лю (Лк. II, 32); про Нього говорили й закон ╕ пророки. Пророки ж говорили, що Бог дасть новий закон, духовний, п╕днесений, а прадавн╕й закон, ланцюг обряд╕в ? усе це т╕льки до пори до часу, поки не прийде Сам Цар неба й земл╕; закон Моисе╖в був т╕льки пестуном, педагогом ╕ покажчиком до Христа (Гал. III, 24). Т╕льки при Христ╕ можливо виконати приписання закону прадавнього; через в╕ру в Мес╕ю людям даються сили виконати не т╕льки те, що запропоноване ран╕ше Р╕здва Христового, але й б╕льш того. Хто в╕ру╓ в Мене, сказав Христос, д╕ла, як╕ творю Я, ╕ в╕н створить, ╕ б╕льше цих створить (╤н. XIV, 12). ╤стинний християнин за в╕ру в Христа, за пост╕йно доброчесне життя д╕йсно буде робити чудесн╕ д╕ла й в╕чно блаженствувати. ╤ йому легше виконувати закон ╓вангельський, н╕ж ╓вре╓в╕ св╕й у дохристиянський час, тому що християнинов╕ дано багато сил ╕ можливостей в╕д Бога. Так через це, зда╓ться, ╓вреям потр╕бно було б переходити в християнство; але вони гордовито мр╕яли, що й виконуючий букву ╖х закону й ус╕ обряди ╖х будуть жити й одержать блаженство в царств╕ Мес╕╖.
А багато з ╓вре╖в недов╕рливих, слухаючи пропов╕дь апостола, думали, що Мес╕я ще не приходив зовс╕м; або якщо й приходив для ╕нших, то для спас╕ння ╖х повинен В╕н знову з╕йти з неба або вийти з пекла, куди по смерт╕ Христос сходив для зв╕льнення тих, що оч╕кували Його. На це даремне мр╕яння святий апостол ╕ в╕дпов╕да╓ в дус╕ ╢вангел╕я. В╕н н╕би так говорить ╖м: ви дума╓те, що для вас, для якнайшвидшого переконання вашого, потр╕бно вам бачити Христа особисто й, так би мовити, торкатися Його? Дарма так дума╓те; Христос Мес╕я вже приходив; В╕н зробив справу спокути зг╕дно ╕з пророцтвами. В╕н Сво╓ю безц╕нною кров?ю обмив гр╕хи цього миру, сходив у пекло; ╕ люди вс╕х час╕в т╕льки через в╕ру в Нього, через хресн╕ Його заслуги одержують спас╕ння.
В. 6. А тому праведн╕сть в╕д в╕ри, тобто християнська побожн╕сть, так говорить, того вимага╓: не кажи в серц╕ тво╓му, не см╕й ╕ думати, ╕ бажати, щоб хто-небудь з╕йшов на небо для того, щоб Христа звести для переконання тебе, малов╕ра (Втор. XXX, 12).
В. 7. Або щоб хто-небудь з╕йшов у безодню, за тим, щоб Христа з мертвих п╕дняти. Тому що Христос уже раз сходив з неба, вт╕лився, учив, твор╕в чудеса, постраждав за спас╕ння миру, одного разу сходив у пекло й воскрес ╕з мертвих. Занадто багато чого вимага╓ш ти, людина малов╕рна, коли бажа╓ш, щоб перед тво╖ми очима знову в╕дтворена була вся ╕стор╕я спокути або щоб твоя в╕ра збуджувалася й п╕дтримувалася т╕льки надприродними справами ? чудесами. Тод╕ не буде тоб╕ н╕яко╖ заслуги в╕д тако╖ тво╓╖ в╕ри. До того ж, переконувати або займати кожного т╕льки чудесами значить вести людину до спас╕ння т╕льки сильними, збуджувальними, так би мовити, примусовими засобами. А через примус ? яке спас╕ння?
З ╕ншого боку, бувало й бува╓, що й надзвичайн╕ явища ? сам╕ чудеса ? не напоумляли людей, нав╕ть самих ╓вре╖в. У св. ╢вангел╕╖ й сказано про них: якщо вони Мойсея й пророк╕в не слухають, то хоч би хто ╕ з мертвих воскрес ╕ став ╖м пропов╕дувати, то й тод╕ не пов╕рять (Лк. XVI, 31).
Те ж саме бува╓ й нин╕. Наприклад, багато хто говорить: чому нин╕ чудес не бува╓? Якби чудеса нин╕ були, тод╕ б╕льше б було в╕руючих. Але чи правда, що чудес не бува╓, ╕ чи правда, що тод╕ було б б╕льше в╕руючих? Х╕ба Бог перестав оп╕куватися про спас╕ння людей? Х╕ба благодать Духа Святого зб╕дн╕ла? Н╕, н╕. Чи мало й нин╕ бува╓ ╕стинно чудесних, митт╓вих зц╕лень довгол╕тн╕х важкохворих, що страждали в╕д невил╕ковних, за з╕знанням л╕кар╕в, хвороб? Ц╕ чудеса по милост╕ Бож╕й ╕ нин╕ в╕дбуваються по в╕р╕ недужних ╕ ╖х батьк╕в перед святими ╕конами й перед мощами угодник╕в Божих; ╕ дос╕, як було в стародавност╕, недужн╕ зц╕ляються, б╕снуват╕ в╕д демон╕в зв╕льняються через дотик нав╕ть до одягу нетл╕нних угодник╕в Божих, що почивають, наприклад, чудотворця святителя Тихона Задонського. Усе це на очах у нас, усьому цьому ╓ й дос╕ жив╕ св╕дки. Прийди ж, малов╕рний, ╕ дивись. Не спокушуй Господа, не чекай соб╕ на кожному кроц╕ чуда. Але придивися навколо себе, почитуй добр╕, спасенн╕ книги. Обговори ╕стор╕ю християнсько╖ Церкви, ╖╖ перв╕сн╕ гон╕ння, ╖╖ наступне торжество у св╕т╕. Х╕ба це явище не ╓ ╕стинно дивовижна справа Божа? Християн мучать, розпинають, ус╕ляко винищують, а християнство не убож╕╓, не слабша╓; воно розширю╓ться, м╕цн╕╓. Крапл╕ кров╕ мученик╕в утворювали житт╓вий струм╕нь для нових християн.
В. 8. Тому й говорить Писання: ?Близько до тебе слово ╓вангельське, переконливе в ╕стор╕╖ християнства й у сучасному житт╕; повинне бути воно у вустах тво╖х ╕ в серц╕ тво╖м?, тобто слово в╕ри, яке ми пропов╕ду╓мо. Тому н╕би так говорить апостол: тоб╕ не потр╕бно вдаватися в позахмарн╕ мр╕яння, щоб шукати Христа й Христово╖ рят╕вно╖ Церкви поза землею або щоб заглиблюватися розумуванням в пекло земл╕, у шари г╕рських пор╕д, щоб там в╕дшукати, в╕дрити тоб╕ потр╕бну для спас╕ння душ╕ ╕стину. Вона б╕ля тебе, ми ╖╖ тоб╕ вклада╓мо у вуста й у вуха, ми тоб╕ пропов╕ду╓мо; вона нам пов╕домлена через Духа Святого. Тому прийми ти ╖╖ в╕д серця, не багато мудруючи, прийми ? як небесний подарунок, як лист ╕з неба ? святе вчення нашого Спасителя й полюби Його. Полюбивши Його в╕д усього серця, ти вже, звичайно, будеш Його й прославляти, ╕ спов╕дувати.
В. 9. Тому що якщо вустами тво╖ми будеш спов╕дувати ╤╕суса Господом, Богом, Спасителем, ╢динородним Сином Божим ╕ серцем тво╖м в╕рувати, що Бог воскресив Його з мертвих, що Син Божий, зг╕дно з Божою волею Батька Свого, Сво╓ю силою повстав ╕з труни, то ти спасешся.
Отже, православн╕, що ж потр╕бно нам для того, щоб спастися? Потр╕бно серцем в╕рувати, що ╤╕сус Христос ╓ наш Бог, наш Спаситель ╕ Праведний Суд╕я; потр╕бно в╕д серця бути завжди вдячними Йому й з любов?ю виконувати Його святу волю, а не поверхово т╕льки; не язиком т╕льки вихваляти Його або розмовляти про Нього. Бо говорити про Христа набагато легше, н╕ж жити у Христ╕, бути пост╕йно слухняним рабом Його. Виконання Його Божественного закону не так важко, як вида╓ться. На якийсь час, коли людин╕ доводиться боротися ╕з застар╕лими сво╖ми звичками через пост╕йн╕ спокуси, що схиляють до гр╕ха, щоправда, важко бува╓ людин╕. Але якщо в╕н став смиренним рабом Христовим, що бо╖ться при любов╕, готовим на всяке д╕ло благе, то кожне д╕ло християнина зараз же й нагороджу╓ душу споко╓м ╕ рад╕стю; ╕ тод╕ бува╓ на душ╕ так легко, так солодко. Кожний ╕з християн чесних, що виконував по добр╕й сов╕ст╕ св╕й обов?язок християнський, звичайно, в╕дчував цей стан у сво╖й душ╕. Сину м╕й! в╕ддай серце тво╓ мен╕ (Притч. XXIII, 26), просить у кожного з нас Христос. В╕дкрий його для правди. ╤ вже якщо ти прийняв у сво╓ серце праву в╕ру Христову, опром╕нив його св╕тлом ╓вангельським, тод╕ св╕тло це буде в╕дбиватися й у словах, поглядах ╕ в д╕ях, тому що звичайно спочатку:
(в. 10) серцем в╕рують для праведности, а пот╕м для спас╕ння свого й ╕нших устами й справами спов╕дують ╕ п╕дтверджують в╕ру й сво╓ чесне, християнське правило. Якщо в рослин╕ кор╕нь ╕ серцевина здоров╕, то при зовн╕шн╕х сприятливих умовах вона буде розвиватися, дасть паросток, бруньку, листи й плоди. Якщо й християнин ма╓ чисту в╕ру, то в╕н неодм╕нно й виявить ╖╖ зовн╕ г╕дно й праведно.
Православн╕ християни! Чи ма╓мо ми чисту в╕ру? Чи д╕йсно ми правов╕рн╕ християни? Перев╕рте себе по д╕лах сво╖х. Наше життя ? краще м╕рило наших переконань, нашо╖ любов╕ до Христа. Хто в╕ру╓ серцем у Христа, той ╕ устами спов╕ду╓ його й наодинц╕, ╕ перед людьми зг╕дно з потребою, вчасно. Чи спов╕ду╓мо ми Христа? Так, дехто з нас спов╕ду╓ Його й у молитвах домашн╕х, ╕ в церковному богослуж╕нн╕, у нетривалих прославляннях Його благод╕янь. Але при помислах серйозних або при блюзн╕рств╕ й в╕льнодумств╕, образливим християнському почуттю, що трапляються, наприклад, де-небудь у зборах людей, багато хто з нас в╕дмовчуються недоречно ? не загороджують уст в╕льнодумця. ╤ це роблять не тому т╕льки, що не в змоз╕ змагатися з ним, ╕ не тому, що не варто розмовляти з ним; а нер╕дко й тому, що мало люблять Христа, мало ц╕нують Його заслуги для нас, або тому, що соромляться порушити пристойност╕ громади, образити особу, що говорить в╕льн╕, не ц╕лком християнськ╕ думки. Х╕ба так потр╕бно робити?
╢ ще ╕нша сторона в християнах. Бува╓, що люди й спов╕дують Христа, так би мовити, напрошуються на спов╕дання й страждання за Христа, готов╕ в╕ддати себе на мучення, аби т╕льки зберегти переконання свого осл╕пленого розуму; згодн╕ бувають за недоторканн╕сть вус╕в ╕ бороди накласти головою, за восьмикутний хрест на храм╕ й проскурах або за двоперсте складення при хресному знаменн╕ перетерп╕ти узи й заслання, аби т╕льки настояти на сво╓му. Були приклади в нашому житт╕, що так╕ люди скор╕ше погоджувалися згор╕ти й згоряли в полум?╖, н╕ж вислухати слово ╕стини з вуст велелюбних пастир╕в Христових. ╤ дос╕ вони свою саморобну праведн╕сть охороняють в╕д спокуси з повною жорсток╕стю до ╕накомислячих. ╤ все це вони роблять, ревнуючи по благочестю, по Богу. Але щиро, щиро шкода ╖х, вони ревн╕сть мають за в╕ру, але не по розуму. Ця ревн╕сть й губить ╖х, ╕ засудить ╖х, тому що вони, наш╕ брати по кров╕, не ухвалюють слова ╕стини, щоб спастися ╖м, а под╕бно прадавн╕м ╓вреям, що блукали п╕д впливом сво╖х рабин╕в-учител╕в, ходять у мороц╕ п╕д кер╕вництвом сво╖х хазя╖в, начотник╕в, ратуючи по стар╕й букв╕, старому ╕конопису, старим, але не споконв╕чним обрядам, а думають, начебто в них уся сутн╕сть древньо╖ православно╖ в╕ри, у них ?спас╕ння?.
Брат╕я! Щирою турботою нашого серця й безперестанним предметом молитви до Бога повинна бути думка про просв╕ту дорогих брат╕в наших, що помиляються, хай пошле Господь ╖м св╕тло Сво╓ ╕ ╕стину Свою; хай з?╓дна╓ ╖х святою Сво╓ю й Апостольською Церквою. Але, брат╕я, шкодуючи про хибну ревн╕сть по благочестю в ╕нших, пошкоду╓мо й про себе самих. Чи багато з нас, православних, мають ревн╕сть по в╕р╕ сво╖й? Чи не б╕льш╕сть виявляють холодн╕сть? Чи не керу╓ться багато хто з нас, православних, б╕льше марнов╕рствами, прикметами, су╓тними обрядами, помилковими, казковими переказами старовини, пов╕домлюваними нам поза Церквою р╕зними особами? Або якщо виконують обряд ╕ православний, то чи не част╕ше всього б╕льш╕сть у тому й поставляють свою праведн╕сть ╕ сумл╕нн╕сть по благочестю, як наприклад у богом╕ллях, подорожах до святих м╕сць, гов╕нн╕, постуванн╕, особливому шануванн╕ десяти п?ятниць у роц╕ ? шануванн╕, що проявля╓ться в неробств╕, у ледарств╕, порожн╕х розмовах ╕ ╕нод╕ в пиятиках?
Так, православн╕, все, все таке прим╕тне й у нашому житт╕. Нема чого гр╕ха та╖ти, краще покаятися. Подба╓мо хоч в╕дтепер не устами й не обрядами т╕льки, але й справами благочестя спов╕дувати ╤╕суса Христа в спас╕ння наше й ближн╕х. Покажемо, православн╕, в╕ру нашу, нашу ревн╕сть в╕д справ наших (Як. II, 26).

Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ