Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 11:41

23:45

Чотири пори року на Лебединому озер╕

23:25

С╕корськ╕. Шлях у в╕чн╕сть

23:20

Погода в Укра╖н╕

23:15

Молитва Небесним силам

22:05

Н╕на Реус. Про минуле пам'ять збережем, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:45

Жит╕я святих. Благов╕рн╕ княз╕ Борис ╕ Гл╕б

21:20

Зодчество

21:05

Л╕топис

20:30

Св╕т Православ╕я

20:25

Жит╕я святих. Св╕док Небесного Царства (св. Григор╕й ╤конописець)

20:20

Пов╕сть минулих л╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:40

Фрески Кирил╕всько╖ церкви (м. Ки╖в)

19:35

Закон Божий. Стр╕тення Господн╓

19:30

Л╕топис

19:00

Моя Третьяковка

18:50

Л╕тург╕я св. ╤оанна Златоуста

18:15

Жит╕я святих. Святитель ╤гнат╕й Мар╕упольський

18:05

Погода у православному св╕т╕

18:00

Молитва Царю Небесний

17:40

Семен Гулак-Артемовський

17:00

Л╕топис. В╕длуння епох

16:50

Л╕топис

16:40

Храм cвятителя Димитр╕я Ростовського в Очаков╕

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:45

Жит╕я святих. Святий во╖н (св. Георг╕й Поб╕доносець)

15:40

К-Тр╕о Еп╕чний еск╕з

15:10

Безмовна пропов╕дь

15:05

Л╕топис

15:00

Молитва про примноження любов╕

14:50

Великий рос╕йський композитор (М. Римський-Корсаков)

14:40

Грец╕я очима паломника. Салон╕ки

14:30

Музей етнограф╕╖ (Рос╕я)

14:25

Перинський Р╕здва Богородиц╕ скит (Рос╕я)

14:10

Бож╕ д╕ти

13:00

Нац╕ональн╕ скарбниц╕ знань

12:50

Л╕топис

12:20

Церква, що ╓ над руча╓м

12:15

Образ доброчинност╕

12:05

Погода у православному св╕т╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:40

Будинок-музей Михайла Пришв╕на (Рос╕я)

11:10

Родинне вогнище з Аллою Будницькою

11:05

Трапеза

11:00

Л╕топис

10:50

╤конопис, сурдопереклад

10:00

Ширша за небеса (жит╕╓ Пресвято╖ Богородиц╕), сурдопереклад

09:35

В╕дродитися до нового життя (Успенський собор Ки╓во-Печерсько╖ Лаври)

09:15

Наш час

09:05

Погода в Укра╖н╕

09:00

Молитва Ангелу-Хранителю

08:45

Душа хранить. Музей Миколи Рубцова (Рос╕я)

08:35

Ранок у Шишкиному л╕с╕

08:25

Добре слово

08:20

Дивосв╕т

08:05

Семен Гулак-Артемовський

08:00

Молитва Богородиц╕

07:40

Святин╕ Дмитр╕всько╖ земл╕ (Рос╕я)

07:35

Жит╕я святих. Святитель ╤оасаф Б╓лгородський

07:20

Куп╕ль нашого Хрещення (Крим, Херсонес)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:50

Погода в Укра╖н╕

06:45

Камерний хор Кредо. Нин╕ отпуща╓ши

06:20

Жит╕я святих. Преподобний Феоф╕л, Христа ради юродивий

06:10

Погода у православному св╕т╕

06:05

Молитва Оптинських старц╕в

05:05

Венец╕я. Видиме ╕ сокровенне

05:00

Молитва Отче наш

04:40

Твор╕ння графа Потоцького (Тульчинський собор Р╕здва Христового), сурдопереклад

04:20

Камен╕ ╢русалима, сурдопереклад

04:00

Обриси православно╖ Груз╕╖, сурдопереклад

03:45

Автограф. ╢русалим (С. Маршак)

03:30

Л╕карня святителя Олекс╕я (Рос╕я)

02:50

Камерний хор Кредо. Благослови

02:30

Хрещення Груз╕╖

02:25

Автограф. Все, що буде, було ╕ що ╓ на земл╕ (Л. Костенко)

02:10

Козацьк╕ могили

02:00

Погода в Укра╖н╕

01:45

С╕длайте коней, хлопц╕-козаки!

01:25

Невичерпне джерело (╤. Шишк╕н)

01:10

На пол╕ козацько╖ слави

01:00

Автограф. Шел Господь. (C. ╢сен╕н)

00:50

Обитель святого Стефана (Грец╕я, Метеори)

00:25

П╕сня слави ╕ плачу (Музей-запов╕дник Слово о полку ╤горев╕м)

00:10

Добрий шлях Максима Рильського

00:00

Погода у православному св╕т╕

Арх╕в новин
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Тиждень 6-й по П?ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола

14.07.2012

╢вангел╕╓  
(Мф. 9, 1-8)

╤ ось принесли до Нього розслабленого, що лежав на постел╕. ╤, побачивши в╕ру ╖хню, ╤╕сус сказав розслабленому: дерзай, чадо! Прощаються тоб╕ гр╕хи тво╖!
?Причиною розслаблення член╕в т╕лесних ╕ само╖ душ╕, ? говорить святий ╤оанн Кронштадтський, ? були гр╕хи, тому що Л╕кар душ ╕ т╕лес говорить хворому: ?Чадо! прощаються тоб╕ гр╕хи тво╖?. Усе ╢вангел╕╓, улюблен╕ брати й сестри, наповнене розпов╕ддю про чудесн╕ справи милосердя Господа ╤╕суса Христа до людей, що помиляються, що б╕дують; ╕ там же всюди спов╕ща╓ться, що головною причиною майже вс╕х хвороб, лих ╕ нещасть ╕з людьми бувають гр╕хи ? це найб╕льше зло, нещастя роду людського, цей жахливий кор╕нь ус╕х зол ╕ самого великого зла ? смерт╕ тимчасовий ╕ в╕чно╖. Тому Господь, л╕куючи розслабленого, л╕ку╓ колись болящу гр╕хами душу, а пот╕м уже т╕ло. А це значить те... що у хворобах наших ми повинн╕ смиренно й глибоко усв╕домлювати гр╕хи сво╖ й щиро каятися в них ╕ просити в Господа прощення ╖х, з нам╕ром надал╕ не согр╕шати. Тому що головна частина ╕стоти нашо╖ ╓ душа, ╕стота по образу Божому, розумна, з в╕льним зволенням, безсмертна, але ╕стота занепала, що болить гр╕хом ╕ тл╕нням ╕ покутувана в╕д гр╕ха й смерт╕ смертю Сина Божого; про не╖, про порятунок ╖╖ потр╕бно вс╕ма силами п╕клуватися, ? про бажане Богу, про виконання святих ╕ блаженних Його запов╕дей, про ╖╖ правоту й свят╕сть?.
За що ж зц╕лив Господь розслабленого? За в╕ру носильник╕в ╕ його самого. ?Бачите, як сильна в╕ра! ? вигуку╓ отець ╤оанн Кронштадтський. ? За одну в╕ру рятування в╕д ст╕лькох зол. Майте ж в╕ру Божу; якщо хто не ма╓, то проси ╖╖ в Бога, що да╓ вс╕м просто й без докор╕в,? ╕ дасться йому (Як. 1, 5). З в╕рою ? блаженне життя, без в╕ри ? важке й безв╕драдне. Маючи в╕ру, можна всякий день с╕мдесят раз╕в по с╕м позбуватися в╕д гр╕х╕в ╕ вдостоюватися ст╕льки ж раз╕в миру Божого й правди Божо╖, а без в╕ри легко загинути зовс╕м у гр╕хах, як ╕ гинуть багато. ...В╕ра ╓... нетл╕нний скарб небесний; подба╓мо ж вс╕ здобути цей скарб. Хто в╕ру╓, той живе у св╕тл╕, той намага╓ться жити свято, ? ус╕ляко бережеться в╕д гр╕ха, якщо ж согр╕ша╓ по немоч╕ людськ╕й, то негайно приносить Богу покаяння сердечне й удостою╓ться помилування?.
В╕ра без д╕л мертва?. Чи бачите, що людина виправдову╓ться д╕лами, а не т╕льки в╕рою? (Як. 2, 20, 24). Святитель ╤оанн Златоуст говорить: ?Не станемо вважати одну в╕ру достатньою для порятунку. Будемо оп╕куватися й про повед╕нку, будемо вести й найкраще життя, щоб те й ╕нше сприяло досягненню досконалост╕... Одна в╕ра не може ввести нас у Царство Небесне. Напроти, через не╖ особливо й будуть засуджен╕ т╕, як╕ ведуть порочне життя?. Як╕ ж справи в╕ри? Це виконання запов╕дей Божих, головна з яких ? любов до Бога й ближн╕х. Якщо маю дар пророцтва... ╕ маю всяке п╕знання й усю в╕ру, так що й гори можу переставляти, а любови не маю, ? то я н╕що (1 Кор. 13, 2).
Протестанти говорять: ?Ув╕руй у Христа, ╕ в ту саму хвилину, як ти ув╕ру╓ш, одержиш спас╕ння?. Але чи так це?
?Не думай, ? говорить преподобний ╤сидор Пилус╕йський, ? що в╕ра, якщо т╕льки можна назвати в╕рою твою в╕ру, що викрива╓ться справами, зможе врятувати тебе, тому що в╕ра, що виправдала спочатку, вимага╓ однакових з нею справ, без яких урятуватися неможливо... В╕ру... повинн╕ пропов╕дувати б╕льш справи, н╕ж слова... Тому що справами, а не словами повинне ма╓ виявлятися та╓мне?.
Якби, дал╕, християнин мав усю в╕ру, але не мав би любов╕, то в╕н був би ? н╕що (1 Кор. 13, 1? 3). З в╕рою повинна з'╓днатися любов (Гал. 5, 6), яка здатна зростати (2 Фес. (2 Сол.) 1, 3; Флп. 1, 9), досягати досконалост╕ (1 ╤н. 4, 17). Зв╕дси ? особистий порятунок кожного з нас ╓ пост╕йна боротьба, зусилля, праця, подвиг.
Царство Небесне силою здобува╓ться, хто доклада╓ зусилля, той здобува╓ його (Мф. 11, 12). Наприклад, филип?яни вв╕рували в Христа, однак апостол Павло заклика╓ ╖х самих з╕ страхом ╕ трепетом дбати про сво╓ спас╕ння (Флп. 2, 12). До чого цей заклик, якщо филип?яни вже отримали спас╕ння? Виходить, кр╕м в╕ри в Христа для отримання особистого спас╕ння кожному з нас потр╕бно самому трудитися й щиро братися до добрих справ (Тит. 3, 8).
Отже, на запитання: чи спасенний тепер кожний з нас? ? ми в╕дпов╕да╓мо: Ми спаслися в над╕╖ (Рим. 8, 24), А сектантам, що говорять, що вони тепер уже спаслися,? ми скажемо словами апостола Павла: Браття, я не вважаю, що я вже досяг, а т╕льки, забуваючи те, що позаду, я пориваюсь вперед. Прагну до мети, до почести вишнього покликання Божого в Христ╕ ╤╕сус╕ (Флп. 3, 13?14).

Прото╕╓рей Григор╕й Дьяченко
ПРОСТЕ ╢ВАНГЕЛЬСЬКЕ СЛОВО

 

Апостол (Рим. XII, 6?14)

6. ╤ як, за даною нам благодаттю, ма╓мо р╕зн╕ дарування, то, якщо ма╓ш пророцтво, пророкуй за м╕рою в╕ри;
7. якщо ма╓ш служ╕ння, перебувай у служ╕нн╕; якщо учитель, -- у навчанн╕;
8. якщо ут╕шитель, ут╕шай; хто розда╓, роздавай у простот╕; начальник, начальствуй з╕ старанн╕стю; хто милосердству╓, милосердствуй з╕ щир╕стю.
9. Любов нехай буде нелицем╕рна; ненавидьте зло, прихиляйтеся до добра;
10. будьте братолюбн╕ один до одного з н╕жн╕стю; випереджайте один одного шаноблив╕стю;
11. у старанност╕ не л╕нуйтесь, духом палайте; Господу служ╕ть;
12. ут╕шайтесь над╕╓ю; в скорботах будьте терпляч╕; в молитв╕ пост╕йн╕;
13. у потребах святих бер╕ть участь; будьте гостинн╕ до подорожн╕х.
14. Благословляйте гонител╕в ваших; благословляйте, а не проклинайте.
Нема╓ в природ╕ н╕чого такого, що живе, руха╓ться або зроста╓, щоб складалося з одного т╕льки члена. Для правильного життя як у царств╕ тварин╕, так ╕ рослинному р╕зн╕ знаряддя або органи р╕зними шляхами й заходами сприяють одн╕й, загальн╕й житт╓в╕й мет╕. Рослина, наприклад, для плину й розвитку свого життя ма╓ кор╕нь, стебло, кору, галуз╕, бруньки, листи, плоди, у плодах нас╕ння для нового покол╕ння. Тварини мають ╕нш╕ члени, дуже численн╕, але вс╕ доц╕льн╕: одн╕ для харчування, ╕нш╕ для кровооб╕гу, трет╕ для руху, четверт╕ для подиху або для в╕дчутт╕в. При р╕вном╕рному в╕дношенн╕ член╕в друг до друга тече в порядку й життя тваринно╖ ╕стоти. Т╕ сам╕ умови правильного життя ? ╕ в сусп╕льств╕ людському, ╕ в Церкв╕ Христов╕й, у як╕й ╓ безл╕ч член╕в р╕знохарактерних, але вс╕ повинн╕ жити для одн╕╓╖ небесно╖ мети п╕д проводом Самого Христа й Духа Святого (I Кор. XII, 11). Ця мета ? мир на земл╕ й блаженство на неб╕. Для досягнення цих двох, ? що становлять одне ц╕ле, ? ц╕лей св. апостол ╕ перекону╓ римських християн знати кожному сво╖ обов'язки, чесно ╖х виконувати, не втручатися в д╕яльн╕сть чужу, не заважати ╕ншому.
Але при вс╕х цих окремих, так би мовити, службово-церковних ╕ р╕зних ╕нших обов'язках у в╕руючого, у ньому повинн╕ пост╕йно д╕яти й керувати ним дв╕ запов╕д╕ Бож╕: на служб╕ й у приватному житт╕ люби Господа Бога твого вс╕м серцем тво╖м ╕ ближнього твого ? як самого себе (Лк. X, 27).
Св. апостол Павло знав, що й м╕ж римськими християнами бували порушення обов'язк╕в, ╕ вони любили втручатися не у свою справу або, виконуючи обов'язки, виявляли зайву ретельн╕сть, сувору правду без людинолюбства. Саме тому в╕н ╕ перекону╓ мати братню любов, поблажлив╕сть, знати кожному сво╓ м╕сце й сво╖ меж╕; а ╕накше вийде безладдя, плутанина. Сво╓╖ справи порядком не зробиш ? чужого не виправиш, а т╕льки зашкодиш, ╕, таким чином, п╕де життя сусп╕льне неправильно, так ╕ сяк.
Гл. XII, в. 6. За даною нам благодаттю вс╕ ми, кожний з нас, ма╓мо р╕зн╕ дарування, тому служ╕ть один одному, кожен тим даром, який прийняв в╕д Бога (1 Пет. IV, 10); наприклад, якщо ма╓ш ти пророцтво, пророкуй за м╕рою в╕ри.
Що назива╓ться пророцтвом? Пророцтвом назива╓ться: по-перше, дар пророкувати майбутн╓, по-друге, дар в╕дкривати не т╕льки майбутн╓, але й сьогодення, наприклад плани Бож╕, та╓мниц╕ Св. Писання, та╓мн╕ стани людського серця, безодню гр╕ха й славу спокути. Цей дар пророцтва взагал╕ виявлявся в одушевлен╕й мов╕ ╕з прямим в╕дношенням до сусп╕льства, яке в╕н збуджу╓, перестер╕га╓ й ут╕ша╓. Але тому що цей захоплений стан пророка повинний бути узгоджений з потребою сусп╕льства й з м╕сцем ╕ тому що дар пророцтва ╕ його використання залежить в╕д розсудливост╕ людини, що пророку╓, ╕ його любов╕ до близьких, пророкуючи, не сл╕д надм╕ру надихатися, забувати сво╓ положення, ╕ час, ╕ м╕сце, ╕ поняття сво╖х слухач╕в. За нерозумне вживання дару той, що пророку╓, п╕дляга╓ в╕дпов╕дальност╕ перед Богом. Тому й св. апостол попереджа╓: чи ма╓ш ти пророцтво, тобто рел╕г╕йне натхнення, що ╕нод╕ супроводжу╓ться словом, пророкуй у м╕ру в╕ри, зг╕дно з в╕руванням Церкви Христово╖, у межах твого дару (2 Кор. X, 13), який пода╓ться в м╕ру тво╓╖ в╕ри. За велике не берися, ╕ чого тоб╕ не дане, тим не похваляйся. Будь розсудливий ╕ обережний у слов╕ перед громадою в╕руючих. Тим б╕льше звичайний пропов╕дник не повинен вибачати непереборним потягом духу, особливим рел╕г╕йним захватом сво╖ переб╕льшення й р╕зкост╕ у сво╖х пропов╕дях або безладдя, бешкет, вза╓мну тисняву, шум, лемент, штовханину м╕ж сво╖ми слухачами ╕ мол╕льниками в церкв╕, наприклад п╕д час прийняття освячено╖ верби на всеношн╕й перед Вербною нед╕лею, або перед самим прийняттям Св. Дар╕в, або при ц╕луванн╕ св. ╢вангел╕я або образа на всеношн╕й в храм╕.
В. 7. Якщо ма╓ш служ╕ння, перебувай у служ╕нн╕. Тобто, якщо ма╓ш ти дияконську посаду, будь дияконом чесним, смиренним, старанним, швидким, не двоязиким, без пристраст╕ до вина, не корисливим ╕ збер╕гай та╖нство в╕ри в чист╕й сов╕ст╕ (1 Тим. III, 8-9) ? так учить той же св. апостол Павло диякон╕в у посланн╕ до Тимоф╕я. А д╕йсно, диякони в╕ддавна силкувалися стати вище свого звання: одн╕ з них намагалися причащатися ран╕ше священик╕в ╕ нав╕ть ╓пископ╕в, доторкалися ╢вхарист╕╖ й з╕ сво╖х рук п╕дносили св. Дари священикам; ╕нш╕ не виявляли поваги до вищого сану священного, зухвало дозволяли соб╕ сид╕ти в присутност╕ пастир╕в Церкви. Проти такого зарозум╕лого в╕дношення диякон╕в до пастир╕в ╕ ухвален╕ були правила на Всесв╕тн╕х Соборах.
Якщо ма╓ш служ╕ння, перебувай чесний ╕ старанний, слухняний у служ╕нн╕. Ц╕ слова св. апостола, що стосуються дияконсько╖ посади, ц╕лком придатн╕ й повчальн╕ для всяко╖ челяд╕. Челядь! Слухайтеся господар╕в сво╖х у плот╕ з╕ страхом ╕ трепетом, у простот╕ серця вашого, ...служ╕ть щиро, як Господу, а не як людям, знаючи, що кожен одержить в╕д Господа в м╕ру добра, яке зробив, чи раб, чи в╕льний (Еф. VI, 5?8).
Вт╕м, ╕ вс╕ ми у сво╓му род╕ й м╕сц╕ ╓ слуги один одному. Вищий, б╕льший з нас хай буде вс╕м слуга, по слову Христовому (Мф. XXIII, 11), ╕ ма╓ п╕клування про вс╕ п╕длеглих. Людина службова, але з меншою владою у сво╓му кол╕, служить пом╕чником йому. Ус╕ ми один в╕д одного залежимо, один одного потребу╓мо: вищий нижчого, багат╕й трудящого б╕дняка, начальник п╕длеглого. Отже, кожний, бажаючи бачити служ╕ння соб╕ старанне й сво╓часне, сам теж повинен виконувати сво╖ обов'язки, свою службу строго, чесно, по сов╕ст╕. Так, наприклад:
(в. 7) якщо вчитель ти ? будь розумний, зрозум╕лий ╕ повчальний у навчанн╕. Дар навчання передбача╓ й вимага╓ попереднього знання. Потр╕бно знати те, чому вчити, потр╕бно знати, кого ╕ як учити. Тим часом, як пророча мова у хвилини натхнення говорить в╕д серця серцю ╕ головним чином бува╓ спрямована на пробудження й пожвавлення почуття, повчальна пропов╕дь, викладена б╕льш зрозум╕лою мовою, стосу╓ться перш за все розуму й сприя╓ вдосконаленню й благоустрою сусп╕льства. Тому в╕д учителя ? в╕д пропов╕дника ? потр╕бно, щоб в╕н гарненько сам потрудився, поспостер╕гав за людьми, запасся р╕знор╕дними в╕домостями, щоб бути готовим до в╕дпов╕д╕ всякому, хто запиту╓, вимага╓ зв╕ту в нашому в╕роспов╕данн╕. Служ╕ння нелегке! Це служ╕ння слова повинне супроводжуватися й п╕дтверджуватися життям самого пропов╕дника. Але хто ц╕лком задоволений, задов╕льний ╕ г╕дний?! Принаймн╕, учитель, не пишайся собою, але будь смиренний ╕ велелюбний, дорожи й часом для навчання ╕нших, оплачуваним тоб╕. У всякому раз╕, учи ╕нших добра й розуму, роз'ясняй ╖м зрозум╕ло, просто, в╕д серця волю Божу, Його святий Закон, та╓мниц╕ Царства Божого ╕ його справ у житт╕ й природ╕; не пропускай жодно╖ нагоди до повчання. Жодне гниле слово нехай не виходить з уст тво╖х, але т╕льки добре слово, повчальне й вт╕шне благочесн╕й душ╕ ближнього (Еф. IV, 29). Погодитеся, що обов'язок учителя в╕ри дуже обтяжлива; тому не всякий ╕ береться за не╖. А хто прийняв це звання, той б╕льш тяжку в╕дпов╕дальн╕сть в╕ддасть перед Богом, н╕ж простий мирянин-християнин, що слуха╓. Тому, православн╕, не забувайте у сво╖х щоденних молитвах ╕ ваших учител╕в в╕ри ? ваших батьк╕в духовних. З них багато чого стягнеться перед Богом, хай помилу╓ й уряту╓ ╖х Господь. Мол╕ться й за всякого вчителя ╕стини й добра, за вс╕х добрих людей, як╕ поширюють знання через друковане слово або управляють вами по дан╕й ╖м влади, творять суд ╕ розправу серед вас необразливо.
В. 8. Якщо ут╕шитель, ут╕шай ╕ умовляй. Якщо ти, будучи чесним християнином, не ма╓ш церковно╖ посади, але ма╓ш добру душу й почува╓ш у соб╕ покликання бути корисним силою свого вмовляння, то не пропускай нагоди сказати вчасно свою пораду, сво╓ добре слово. От ╕деш ти по вулиц╕, бачиш: хлопчик ла╓ться кепськими словами, ╕нод╕ не розум╕ючи ╖х зм╕сту; от школяр╕ вирвалися з╕ ст╕н школи й на вулиц╕ серед перехожих б'ються, пересипаючи б╕йку лайкою; от п'яний ла╓ться кепсько-мат╕рними словами, або чолов╕к б'╓ дружину перед очима у люду; хто-небудь пригноблю╓ безневинного ? яви тут сво╓ сп╕вчуття християнське, навчи добру по-дружньому, без запальност╕, дай умовляння християнське. ╤ як знати, вчасно зупинена, в╕д зла утримана людина, можливо, опам'ята╓ться, порозумн╕ша╓ й буде обережн╕ше поводитися згодом. Слово, сказане вчасно, ╕нод╕ робить перелом ╕ переворот у житт╕. Жалко, що дос╕ члени сусп╕льства християнського не ц╕лком усв╕домлюють цей св╕й обов'язок, звалюючи весь обов'язок на нижч╕ власт╕, що обертаються серед повсякденних явищ життя, й уникаючи витрати часу через звол╕кання, насл╕дки ╕ св╕дчення. Люди часто бувають скор╕ше згодн╕ подати допомога матер╕альну, н╕ж вчасно сказати слово, яке дорожче рубл╕в.
Вт╕м, якщо ти розда╓ш, то роздавай у простот╕, тобто якщо ти приставлений в╕д сусп╕льства для роздач╕ б╕дним грошей, одягу, ╖ж╕, навчальних пос╕бник╕в або нагород г╕дним, то роздавай у простот╕, роздавай по справедливост╕, по чесност╕; не май на уваз╕ т╕льки сво╓ спор╕днення, сво╖х знайомих або сво╖ самолюбн╕ розрахунки; не кривдь ╕ сторонн╕х ? будь справедливий до вс╕х. Адже доручене тоб╕ для роздач╕ не тво╓, не скупися, роздавай ╕з прив╕тн╕стю в простот╕, а не з хитр╕стю. Не минай тих чесних, але б╕дних труд╕вник╕в, як╕ г╕дн╕ сусп╕льного сприяння й допомоги; не закривай в╕д них очей сво╖х ? ╖х труди пом╕тн╕ й поважн╕, ╕ сусп╕льство бачить ╖х; але тому що ти приставлений до засоб╕в сусп╕льних для роздач╕ ╖х, то й будь ласка без упереджених думок, без зата╓ного злого почуття.
Якщо начальник ти ? начальствуй з╕ старанн╕стю. Одержавши владу, ти, начальник, з╕ смиренн╕стю дякуй Богу за те, що В╕н тоб╕ да╓ б╕льш велик╕ можливост╕ для доброд╕йност╕ й через те б╕льш випадк╕в до здобування соб╕ нагороди на небесах за справи милосердя. Тому начальствуй з ретельн╕стю не для того, щоб тебе т╕льки нагороджували й прославляли, щоб тоб╕ було добре одному, але старанний будь заради п╕длеглих тоб╕ людей або при виконанн╕ доручених тоб╕ справ. Вникай у положення тоб╕ дов╕рених людей: в╕др╕зняй г╕дних в╕д невартих, заохочуй чесних слуг, позбав в╕д кривдження гноблених, безпом╕чну б╕дн╕сть, полегши положення голодних ╕ холодних, безпритульних сир╕т ╕ слабих старих. Будь для вс╕х батьком-заступником ╕ ут╕шником. Будь доступний для вс╕х, вислухуй ╕ д╕знавайся правду спок╕йно, уважно й дай ╖й торжество над неправдою й п╕дступом; виявляй б╕льше милост╕, н╕ж твердо╖ суворост╕. Не затримуй, не затягуй справ, тоб╕ доручених. Звол╕кання стомлю╓ дух ╕ здоров'я шукаючих захисту, применшу╓ ╖хн╕ житт╓в╕ сили, губить багато дорогого часу на оч╕кування вир╕шення в справ╕.
Хто милосердству╓, милосердствуй з╕ щир╕стю. Якщо ти доброд╕йник ╕ ще ╓ членом р╕зних благод╕йних установ, орган╕зац╕й ╕ людинолюбних рад, то благод╕й ╕з прив╕тн╕стю, не оч╕куй соб╕ нагороди земно╖ за тво╓ пожертвування; допомагай, не даючи почувати оп╕куваному залежност╕ в╕д тебе; не докоряй, допомагаючи, а допомагай з рад╕стю за те, що ма╓ш ╕ можливост╕ до допомоги, ╕ тих, яким можеш бути корисний; завжди будь прив╕тний, ласкавий при благод╕яннях. Така чеснота б╕льш зворушлива й для б╕дних, що потребують допомоги, ╕ хвали г╕дна в очах Божих.
Але скажуть: ?чи можливо бути пост╕йно прив╕тним доброд╕йником? От жебраки позамучували ╕ в дороз╕, ╕ вдома, ╕ прит╕м так╕ злиденн╕, як╕ за життям в╕дом╕ л╕нощами, пияцтвом ╕ ╕ншими непристойними справами. Чи можливо благод╕яти ╖м ╕з прив╕тн╕стю?? Безсумн╕вно, що так╕ жебраки обурюють почуття, чужу сов╕сть ╕ здоровий глузд. Вони як сусп╕льне зло ╕ повинн╕ бути об'╓ктом особливих турбот влади сусп╕льно╖; вони повинн╕ бути силою закону примушен╕ до прац╕ й чесно╖ пост╕йно╖ д╕яльност╕. Але розумний доброд╕йник в╕ддасть перевагу не цим злиденним, а ╕стинно б╕дним трудящим, наприклад б╕дн╕ родини, де або батько працьовитий, але обтяжений малол╕тньою родиною, або мати хвороблива, або де б╕дн╕ сироти, кал╕ки й стар╕. Отут ╕ ма╓ всю силу правило апостола. Але з ╕ншого боку, не можна не пожал╕ти нещасних ╕ з╕ слабою моральн╕стю жебрак╕в; важко не допомогти й тим жебракам, як╕ на холод╕ довго благають про ╖жу й тепло. ╢ ще особливий р╕д тих, хто ма╓ потребу в людинолюбств╕, ? це в'язн╕, що справедливо несуть вирок. Про ╖хн╓ життя ╕ ╖х моральне виправленн╕ подбати ╓ обов'язок сусп╕льний, християнський. Таким чином, ╕ нещасним вт╕шно допомагати, тому що ця доброд╕йн╕сть, особливо та╓мна, ╓ справа зовс╕м безкорислива. За таку благотворн╕сть найкраща вища нагорода в споко╖ сов╕ст╕, у радост╕ щиросердечн╕й ╕ у вдячн╕й молитв╕ до Господа за те, що В╕н дав можлив╕сть бути корисним.
Св. апостол Павло, зобразивши деяк╕ приватн╕ й службов╕ обов'язки християнина як члена сусп╕льства, повча╓ римських християн ╕ нас, що при виконанн╕ цих ╕ ╕нших обов'язк╕в християнин повинен керуватися взагал╕ любов'ю до Бога й любов'ю до близького, як до самого себе; н╕коли не робити ╕ншим того, чого соб╕ не бажа╓. А кожний з нас любить, щоб йому було добре, щоб йому пост╕йно скр╕зь ? ╕ вдома, ╕ на шляху, ╕ на чуж╕й сторон╕ ? виявляли добро й були щир╕, прив╕тн╕ й запоб╕глив╕. Св. апостол те ж запов╕да╓ ╕ нам робити стосовно ╕нших.
В. 9. Взагал╕, любов нехай буде щиросерда, нелицем╕рна, не на словах т╕льки; ненавидьте зло, прихиляйтеся до добра.
В. 10. Будьте братолюбн╕ один до одного з н╕жн╕стю, а не ╕з брутальними жартами або глузуваннями, не з похмурими видами й докорами. При вза╓мн╕й любов╕ поважайте один одного, випереджайте один одного шаноблив╕стю.
В. 11. У так╕й старанност╕, у так╕й любов╕ до ближнього, яка ╓ самопожертва, ви не л╕нуйтесь, хоча в житт╕ й будуть вам важк╕ хвилини спокуси й розчарування в людях, не вдячних вам за ваше ж добро. Але ви духом палайте, п╕дносьте ваш╕ помисли до Бога, думайте про небесне, а не про земн╕ почест╕ або подяку вам в╕д людей; ст╕йте вище др╕б'язк╕в ╕ су╓ти житт╓вих. При виконанн╕ сво╖х християнських обов'язк╕в майте в серце сво╓му слово Боже, волю Христову й Господу служ╕ть, не звертаючи уваги на те, що вам будуть робити люди, що про вас будуть говорити, чим вас вшанують.
В. 12. Ут╕шайтеся над╕╓ю не на земн╕ почест╕ й нагороди, а на нагороду небесну. У скорбот╕ будьте терпляч╕; однаково в житт╕ доводиться ж страждати; так краще переносити непри╓мност╕ з терп╕нням, твердо, чим сумувати, нар╕кати; знев╕рою й ремством лиху сво╓му не допоможеш. А краще будьте в молитв╕ пост╕йн╕. Покладайте на Господа турботу свою; до Нього звертайтеся й знайте, що скорботи посилають нам не без вол╕ ж Божо╖.
В. 13. При сво╖х власних скорботах ви бер╕ть участь й у потребах святих ╕нших, тобто християн. Сп╕вчувайте ╖х скорботам, мол╕ться про них, ут╕шайте ╖х, допомагайте ╖м ╕ сво╖ми матер╕альними засобами; рад╕йте з рад╕ючими й плачте ╕з плачучими (Рим. XII, 15). Будьте гостинн╕ до чужинц╕в, тобто не т╕льки не в╕дмовляйте мандр╕вникам ╕ прочанам в╕д притулку у сво╓му будинку, коли просять у вас н╕чл╕гу або в╕дпочинку, але й сам╕ запоб╕гливо, под╕бно Аврааму, приймайте до себе чужинц╕в, особливо однодумних вам, або, принаймн╕, сам╕ пропонуйте й указуйте ╖м засоби до в╕дпочинку й зм╕цненню себе.
В. 14. Якщо при всьому вашому доброму настро╖ й доброчинност╕ до людей вам роблять непри╓мност╕ й нав╕ть женуть, принижують вас за ваше чесне життя, за те, що ви не збочу╓те в╕д правди, бо╖теся Бога, то при вс╕х ваших важких обставинах, п╕дн╕маючись духом, жал╕йте кривдник╕в сво╖х, благословляйте гонител╕в ваших, м╕ж ╕ншим, за те, що вони ? винуватц╕ рят╕вних, необх╕дних вашо╖ душ╕ скорбот; не говорить злих сл╕в про ваших ворог╕в ? благословляйте ╖х, а не проклинайте. Христос серед ус╕х сво╖х страждань не вимовив жодного док╕рливого слова н╕ ╤уд╕, що по-зрадницькому ц╕лував Його, н╕ во╖нам, що били Його, н╕ юрб╕, що плювала на Нього, н╕ Сво╖м розпинателям. В╕н ╕ з хреста молився Отцев╕ Сво╓му: Отче! вибач ╖м, тому що вони сам╕ не знають, що роблять (Лк. XXIII, 34). Христос у всьому, у всьому Сво╓му житт╕ й у стражданн╕, ╕ в любов╕ до ворог╕в залишив нам образ, приклад. Так п╕демо ж стопам Його (1 Пет. II, 21?23)!
Н╕кому не в╕дплачуйте злом за зло (Рим. XII, 17); не мст╕ться за себе, улюблен╕ (Рим. XII, 19). Якщо ворог тв╕й голодний, нагодуй його; якщо хоче напитися, дай напитися йому... Не бувай переможений злом, а перемагай зло добром (Рим. XII, 20?21).

Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ