Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 11:41

23:45

Чотири пори року на Лебединому озер╕

23:25

С╕корськ╕. Шлях у в╕чн╕сть

23:20

Погода в Укра╖н╕

23:15

Молитва Небесним силам

22:05

Н╕на Реус. Про минуле пам'ять збережем, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:45

Жит╕я святих. Благов╕рн╕ княз╕ Борис ╕ Гл╕б

21:20

Зодчество

21:05

Л╕топис

20:30

Св╕т Православ╕я

20:25

Жит╕я святих. Св╕док Небесного Царства (св. Григор╕й ╤конописець)

20:20

Пов╕сть минулих л╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:40

Фрески Кирил╕всько╖ церкви (м. Ки╖в)

19:35

Закон Божий. Стр╕тення Господн╓

19:30

Л╕топис

19:00

Моя Третьяковка

18:50

Л╕тург╕я св. ╤оанна Златоуста

18:15

Жит╕я святих. Святитель ╤гнат╕й Мар╕упольський

18:05

Погода у православному св╕т╕

18:00

Молитва Царю Небесний

17:40

Семен Гулак-Артемовський

17:00

Л╕топис. В╕длуння епох

16:50

Л╕топис

16:40

Храм cвятителя Димитр╕я Ростовського в Очаков╕

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:45

Жит╕я святих. Святий во╖н (св. Георг╕й Поб╕доносець)

15:40

К-Тр╕о Еп╕чний еск╕з

15:10

Безмовна пропов╕дь

15:05

Л╕топис

15:00

Молитва про примноження любов╕

14:50

Великий рос╕йський композитор (М. Римський-Корсаков)

14:40

Грец╕я очима паломника. Салон╕ки

14:30

Музей етнограф╕╖ (Рос╕я)

14:25

Перинський Р╕здва Богородиц╕ скит (Рос╕я)

14:10

Бож╕ д╕ти

13:00

Нац╕ональн╕ скарбниц╕ знань

12:50

Л╕топис

12:20

Церква, що ╓ над руча╓м

12:15

Образ доброчинност╕

12:05

Погода у православному св╕т╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:40

Будинок-музей Михайла Пришв╕на (Рос╕я)

11:10

Родинне вогнище з Аллою Будницькою

11:05

Трапеза

11:00

Л╕топис

10:50

╤конопис, сурдопереклад

10:00

Ширша за небеса (жит╕╓ Пресвято╖ Богородиц╕), сурдопереклад

09:35

В╕дродитися до нового життя (Успенський собор Ки╓во-Печерсько╖ Лаври)

09:15

Наш час

09:05

Погода в Укра╖н╕

09:00

Молитва Ангелу-Хранителю

08:45

Душа хранить. Музей Миколи Рубцова (Рос╕я)

08:35

Ранок у Шишкиному л╕с╕

08:25

Добре слово

08:20

Дивосв╕т

08:05

Семен Гулак-Артемовський

08:00

Молитва Богородиц╕

07:40

Святин╕ Дмитр╕всько╖ земл╕ (Рос╕я)

07:35

Жит╕я святих. Святитель ╤оасаф Б╓лгородський

07:20

Куп╕ль нашого Хрещення (Крим, Херсонес)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:50

Погода в Укра╖н╕

06:45

Камерний хор Кредо. Нин╕ отпуща╓ши

06:20

Жит╕я святих. Преподобний Феоф╕л, Христа ради юродивий

06:10

Погода у православному св╕т╕

06:05

Молитва Оптинських старц╕в

05:05

Венец╕я. Видиме ╕ сокровенне

05:00

Молитва Отче наш

04:40

Твор╕ння графа Потоцького (Тульчинський собор Р╕здва Христового), сурдопереклад

04:20

Камен╕ ╢русалима, сурдопереклад

04:00

Обриси православно╖ Груз╕╖, сурдопереклад

03:45

Автограф. ╢русалим (С. Маршак)

03:30

Л╕карня святителя Олекс╕я (Рос╕я)

02:50

Камерний хор Кредо. Благослови

02:30

Хрещення Груз╕╖

02:25

Автограф. Все, що буде, було ╕ що ╓ на земл╕ (Л. Костенко)

02:10

Козацьк╕ могили

02:00

Погода в Укра╖н╕

01:45

С╕длайте коней, хлопц╕-козаки!

01:25

Невичерпне джерело (╤. Шишк╕н)

01:10

На пол╕ козацько╖ слави

01:00

Автограф. Шел Господь. (C. ╢сен╕н)

00:50

Обитель святого Стефана (Грец╕я, Метеори)

00:25

П╕сня слави ╕ плачу (Музей-запов╕дник Слово о полку ╤горев╕м)

00:10

Добрий шлях Максима Рильського

00:00

Погода у православному св╕т╕

Арх╕в новин
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Тиждень 8-й по П'ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола

28.07.2012


 ╢вангел╕╓
(Мф. 14, 14?22)

╤, вийшовши, ╤╕сус побачив багато людей, змилосердився над ними ╕ зц╕лив недужих ╖хн╕х. Одержавши зв╕стку про мученицьку кончину ╤оанна Хрестителя, Господь ╤╕сус Христос в╕дплив зв╕дти на човн╕ у безлюдне м╕сце один; а народ, дов╕давшись, п╕шов за Ним з м╕ст п╕шки (Мф. 14, 13). ?Пом╕тна, ? говорить блаженний Феоф╕лакт Болгарський, ? в╕ра народу, по як╕й в╕н ╕де за ╤╕сусом... через що в нагороду в╕ри одержу╓ зц╕лення. Знак в╕ри й те, що люди ╕дуть за Ним п╕шки й без ╖ж╕?.
Як настав веч╕р, приступили до Нього ученики Його ╕ кажуть: м╕сце тут пустинне ╕ час уже п╕зн╕й; в╕дпусти людей, нехай п╕дуть у селища ╕ куплять соб╕ що ╖сти. ╤╕сус же сказав ╖м: не треба ╖м ╕ти, дайте ви ╖м ╖сти.
?Перед дивовижним насиченням п?яти тисяч людей,? пише святитель Феофан Затворник,? учн╕ Господн╕ хот╕ли в╕дпустити народ, але Господь сказав ╖м: Не треба ╖м ╕ти, дайте ви ╖м ╖сти. Завчимо це слово, ╕ щораз як ворог буде п╕дбурювати нас в╕дмовити прохачу, будемо говорити в╕д ╕мен╕ Господа: не треба ╖м ╕ти, дайте ви ╖м ╖сти ? ╕ дамо, що знайдеться п╕д рукою. Ворог настирливо притамову╓ бажання благод╕яти, переконуючи, що прохач може бути не вартий, щоб йому подавати, а от же Господь не придивлявся до чеснот голодних: ус╕х однаково почастував, а, зв╕сно, не вс╕ були однаково Йому в╕ддан╕; були, може бути, ╕ так╕, як╕ пот╕м кричали: Роз╕пни. Такий ╕ загальний Божий помисел про нас: В╕н сонцем Сво╖м осява╓ злих ╕ добрих ╕ посила╓ дощ на праведних ╕ на неправедних (Мф. 5, 45). Якби Господь допом╕г нам хоч трохи бути милосердими, як Отець наш Небесний милосердий!
Вони ж кажуть Йому: у нас тут т╕льки п?ять хл╕б╕в ╕ дв╕ рибини. В╕н сказав: принес╕ть ╖х Мен╕ сюди. ╤ звел╕в народов╕ лягти на траву ╕, взявши п?ять хл╕б╕в ╕ дв╕ рибини, п╕дняв оч╕ на небо, благословив ╕, переломивши, дав ученикам хл╕би, а ученики ? народов╕. ╤ ╖ли вс╕ ╕ наситились; ╕ набрали залишк╕в дванадцять повних кошик╕в; а тих, що ╖ли, було близько п?яти тисяч чолов╕к╕в, кр╕м ж╕нок та д╕тей.
?Для чого Христос п╕дняв оч╕ на небо й благословив, ? запиту╓ святий Златоуст ╕ в╕дпов╕да╓, ? Йому належало запевнити про Себе, що В╕н посланий в╕д Отця, ╕ що дор╕вню╓ Йому. Р╕вн╕сть Свою з Отцем В╕н доводив тим, що все робив ╕з владою; а Тому, Хто посланий в╕д Отця, не пов╕рили б, якби не робив В╕н усе з великою смиренн╕стю, не став усього приписувати Отцев╕ й у всяк╕й справ╕ призивати Його. Тому Господь творить чудеса ╕нод╕ ╕з владою, а ╕нод╕ по молитв╕, причому чинить так не за потребою в сприянн╕, а вшановуючи Того, хто народив Його. В╕н п╕дн╕ма╓ оч╕ на небо на п╕дтвердження Свого посольства в╕д Отця й наставляючи нас, не ран╕ш приступати до трапези, як ушанувавши того, Хто Пода╓ нам ╖жу?.
Переломивши хл╕б, Господь дав його учням; учн╕ ж, приймаючи шматки в╕д Його святих рук, обходили ряди людей, як╕ лежали, ╕ роздавали народу. Чудесне примноження в╕дбувалося спочатку у власних руках Спасителя, пот╕м у руках апостол╕в, ╕ нарешт╕ в руках ╖дц╕в. ╤ ╖ли вс╕ ╕ наситились... Це була скромна, але достатня вечеря. Так Господь виправдав перед народом Св╕й об╕т: Шукайте ж спершу Царства Божого ╕ правди Його, ╕ все це додасться вам (Мф. 6, 33). Народ, бажаючи слухати настанови Спасителя, не оп╕кувався про те, що ╖сти й пити, ╕ от ? земн╕ блага додалися йому.
?Дос╕, ? говорить святий Златоуст, ? В╕н творив чудеса над одними хворими, а тепер чинить загальне благод╕яння, щоб народ не залишався сторонн╕м глядачем того, що в╕дбувалося з ╕ншими, але й сам одержав дар. ╤ що ╕удеям п╕д час мандр╕в по пустел╕ видалося дивовижним, тому що вони говорили: Чи може нам Бог приготувати трапезу у пустел╕, або чи може В╕н дати й хл╕ба? (пор.: Пс. 77, 19?20), те саме Господь показав на д╕л╕. Для того й веде ╖х у пустелю, щоб чудо не п╕длягало н╕якому сумн╕ву. Зв╕дси ж п╕зна╓мо й невимоглив╕сть учн╕в: ╖х було дванадцять, а мали при соб╕ т╕льки п?ять хл╕б╕в ╕ дв╕ риби. Наст╕льки мало дбали вони про плотське. Нав╕ть ╕ цього малого не стали приховувати. ╤з цього й ми повинн╕ навчитися, що хоча ма╓мо в себе мал╕сть, однак же ╕ те зобов?язан╕ в╕ддавати нужденним?.

 

Прото╕╓рей Григор╕й Дьяченко

ПРОСТЕ ╢ВАНГЕЛЬСЬКЕ СЛОВО

Апостол

(1 Кор. 1,10-18)

10. Благаю вас, браття, ╕м?ям Господа нашого ╤╕суса Христа, щоб ус╕ ви говорили одне ╕ не було м╕ж вами розд╕лення, а щоб ви з?╓днан╕ були в одному розум╕нн╕ та в одн╕й думц╕.
11. Бо в╕д домашн╕х Хло╖них стало мен╕ в╕домо про вас, браття мо╖, що м╕ж вами ╓ суперечки.
12. Я кажу про те, що у вас говорять: я ? Павл╕в; я ?Аполлос╕в; я ? Кифин; а я ? Христ╕в.
13. Х╕ба ж розд╕лився Христос? Х╕ба Павло розп?явся за вас? Чи в ╕м?я Павлове ви хрестилися?
14. Дякую Богов╕, що я н╕кого з вас не хрестив, кр╕м Криспа та Гая,
15. щоб не сказав хто, що я хрестив у мо╓ ╕м?я.
16. Хрестив же я ╕ Стефан╕в д╕м; а чи хрестив ще кого, не знаю.
17. Бо Христос послав мене не хрестити, а благов╕стити, ╕ не в премудрост╕ слова, щоб не скасувати хреста Христового.
18. Бо слово хресне для загиблих безумство ╓, а для нас, що спаса╓мось, ? сила Божа.

Сьогодн╕ ми чули в апостольському читанн╕ про чвари й розкольник╕в, що з?явилися в Коринфськ╕й Церкв╕ ще за життя св. апостола Павла. Коринфяни-греки, здавна ще в язичеств╕ знаменит╕ духом гордост╕ й роз?╓днання, т╕льки-но встигнули прийняти християнство, як уже стали, як ╕ ран╕ше, утворювати окрем╕ гуртки, зб╕говиська, ╕ в них виникли суперечки. Через що? Через те, що одному коринфянину подобався апостол Павло, ╕ншому ? Петро, третьому ? Аполлос, а четвертий, ╕мов╕рно, нехтуючи служ╕нням апостол╕в, з горд╕стю величав себе христовцем, не в значенн╕ смиренного учня Христового, а не визнаючи н╕яко╖ церковно╖ влади над собою.
Неважко зрозум╕ти, як сумно було почути смиренному св. апостолов╕ Павлу про так╕ розбрати, що виникли через особист╕сть пропов╕дник╕в християнства. Ц╕ розбрати й суперечки ? через перш╕сть одного вчителя перед ╕ншим. Починаються вони звичайно через благочестиве н╕бито спонукання, заради спас╕ння душ╕; ведуться й п╕дтримуються п╕д впливом самолюбства на погибель серцю, а зак╕нчуються озлобленим в╕дпаданням в╕д Христа. В╕домо з ╕стор╕╖, що н╕коли у св╕т╕ не бувало таких завзятих ╕ зл╕сних во╓н, як╕ в╕йни рел╕г╕йн╕. А виникають вони через р╕знодумство у в╕руванн╕. Очевидно, у такому р╕знодумств╕, п╕дтримуваному зовн╕шн╕ми захисними засобами, не може бути духу Христового, духу терп╕ння, благого сходження й жалю про заблудлих.
Св. апостол, знаючи насл╕дку розбрат╕в ╕ суперечок, блага╓ припинити ╖х на самому початку.
Я Павл╕в. Тут апостол говорив про християн, в╕дданих йому самому. Любили християни св. апостола Павла за його ц╕лковиту любов до людей, за його простоту мови, за ту прикмету в його пропов╕д╕, що язичники й без ╓врейського обр╕зання спасуться через в╕ру в Христа Спасителя. Але й ця парт╕я Павлова заслуговувала док╕р в╕д апостола Павла, мабуть, за те, що вона ставила його вище вс╕х ╕ похвалялася тим, начебто вона одна волод╕╓ д╕йсним п╕знанням ╕ свободою духу; ╕ за те, що р╕зко й без усяко╖ терпимост╕ й уваги в╕дштовхувала в╕д себе досить обмежених християн з ╕уде╖в, як╕ мали однаков╕ з ними права, глузувала з ╖хньо╖ помисливост╕ й ображала ╖хню сов╕сть ? всупереч апостольськ╕й настанов╕ ? споживанням ╕доложертовного м?яса (Д╕ян. XV, 29).
Але ╕ншим коринфянам подобалася пропов╕дь блискуча, красномовна, хитромудра, що св╕дчить про знайомство з ф╕лософами ╕ ╖х думками. Любили декотр╕ за це ╕ншого пропов╕дника, сп╕вроб╕тника Павлового, ученого-александр╕йця, красномовного Аполлоса (Д╕ян. XVIII, 24?28) ╕ надавали йому перевагу над Павлом. Павло ж красномовства навмисно в пропов╕д╕ не вживав, хоча був ╕ сильн╕ше Аполлоса в слов╕. Тому ╕нш╕ коринфяни, як ╕ взагал╕ п╕вденн╕ жител╕, що люблять строкат╕сть кольор╕в, р╕зноман╕тн╕сть картин ╕ красу мови, не зважаючи на наявн╕сть думок, ╕ надавали перевагу Аполлосу над Павлом. Так╕ говорили: Я Аполлос╕в.
Але ж одна людина здатна на таке заняття, а ╕нша ? на ╕нше. Св. апостол Павло говорить про себе, що ?я насадив? на ╜рунт╕ Христовому, а Аполлос поливав; а зростив Бог (1 Кор. III, 6). Хто ж насаджу╓ ╕ полива╓ ╓ одне, однаково прац╕вники в саду Христовому, у Церкв╕ Бож╕й, ╕ кожний одержить свою нагороду за сво╓ю працею (1 Кор. III, 8). От тому й не варто богом╕льним звеличувати одного вчителя перед ╕ншим до забуття про Бога, ╢диного Вчителя.
Я Кифин, тобто Петр╕в. Апостола Петра особливо любили християни з ╕уде╖в, ╕ саме за те, що в╕н трохи часу по вознес╕нню Господньому думав, начебто ╓врейський закон ╕ обр╕зання обов?язков╕ для всякого язичника при наверненн╕ його до Христа й н╕бито без ╓врейства не можна зробитися християнином. Кр╕м того, ц╕ християни з ╕уде╖в повставали проти апостольського життя Павла. Вони розголошували про Павла, начебто в╕н лжеапостол, ╕ протиставляли йому тих апостол╕в ╓дино ╕стинними, як╕ особисто сп╕лкувалися ╕з Христом, були покликан╕ й наставлен╕ Ним Самим у дн╕ Його земного життя. П╕д впливом цих думок вони й в╕ддавали перевагу апостолов╕ Петру над апостолом Павлом.
А я ? Христ╕в, говорив ╕нший коринфянин. Чи в╕д чистого серця й чи з╕ смиренн╕стю говорила ця людина? Або з горд╕стю й св╕дом╕стю переваги сво╓╖ над ╕ншими парт╕ями павл╕вц╕в, петр╕вц╕в ╕ аполлос╕вц╕в? Це непросто вир╕шити. ╢ про це питання р╕зн╕ думки, варт╕ уваги. На думку одних, ц╕ христовц╕ становили теж не найкращу парт╕ю. Тому що, кажуть, якби вони були д╕йсними християнами, то св. апостол виставив би ╖х зразком для ╕нших парт╕й, а цього в╕н не зробив. Напроти, у подальшому зображенн╕ в╕н не виключа╓ ╖х, а нар╕вн╕ з ╕ншими трьома сектами в док╕р ╕ ╖м говорить: ?Х╕ба ж розд╕лився Христос?? (1 Кор. I, 13). ╤з цього можна, говорять ╕нш╕, робити висновки, що христовц╕ вважали Самого Христа Главою сво╓╖ парт╕╖ ╕ Його ╕м?я присво╖ли сво╖й сект╕, под╕бно тому, як павл╕вц╕ ? ╕м?я Павла, петр╕вц╕ ? ╕м?я Петра, аполлос╕вц╕ ? ╕м?я Аполлоса. Назву ц╕╓╖ секти по под╕бност╕ з назвами ╕нших парт╕й пояснюють припущенням, що христовц╕ або, принаймн╕, ╖х начальники, засновники секти, були учнями й слухачами Самого ╤╕суса Христа й особливо багато мр╕яли про таке сво╓ знайомство ╕з Христом по плот╕. Дуже можливо, що через двадцять, тридцять рок╕в по смерт╕ Христа було ще в живих чимало його слухач╕в, що розс╕ялися серед християнських сусп╕льств по великих м╕стах.
Хоч би що там було, але на п╕дстав╕ назви з ╕мов╕рн╕стю роблять висновок, що ця парт╕я вважала Христа сво╖м Главою й прит╕м у винятковому значенн╕, так що зовс╕м в╕дкидала всяку церковну владу, Богом установлену в посередництво м╕ж Ним ╕ гр╕шними людьми, ╕ не поважала, ╕ знати не хот╕ла жодного апостола. Так╕ сектанти були в стародавност╕, ╕снують ╕ нин╕. Наприклад, ╓ в нас у рос╕йському розкол╕ в безпоповц╕в так звана ?Спасова згода? або ?христовц╕? у П╕вн╕чн╕й Америц╕.
╤нш╕ думають, що христовц╕ ? це були справжн╕ християни. Святий ╤оанн Златоуст, пояснюючи слова ?я Христ╕в?, говорить: ?Але для чого Павло додав ? А я ?? Христ╕в? Якщо согр╕шали т╕, як╕ прил╕плювалися до людей, то також гр╕шили й т╕, як╕ прил╕плювалися до Христа? Н╕, в╕н докоряв ╖х не за те, що вони називалися Христовими, а за те, що не вс╕ вони робили це?.
Певна р╕ч, що й нин╕ люди з недов╕рливою сов╕стю, з непом╕рною ревн╕стю у в╕ровченн╕ й у обряд╕ виставляють себе н╕би особливими посланцями ? учнями Христовими, вид╕ляються з юрби й з горд╕стю й жовчн╕стю дивляться на ╕нших.
В. 13. Х╕ба ж розд╕лився Христос? Христос ╓ Глава, а вс╕ християни становлять одне Т╕ло, ╕ кожний християнин ╓ членом Т╕ла. Отже, життя християнина правильне бува╓ т╕льки тод╕, коли в╕н слуха╓ться сво╓╖ Глави ? Христа, живе Його духом, Його силами. Господь Владика один ? одного духу повинн╕ бути й в╕рн╕ Йому, ╕ Йому одному потр╕бно й служити; не годиться обирати соб╕ кого-небудь ╕з людей у вожд╕, принижуючи Христа; недобре прил╕плюватися до людин╕ до забуття про Бога ? чи буде то Павло апостол, чи Петро.
?Х╕ба Павло розп?явся за вас? ? говорить апостол Павло про себе. ? Чи в ╕м?я Павлове ви хрестилися?? За нас ╕ за самого Павла роз╕пнувся Господь Христос. Ус╕ в╕ряни хрестилися в Христа й зобов?язалися назавжди служити Йому. Нав╕що ж називати себе, сво╓ коло в╕рувань ╕менами людей: Павла, Петра, Лютера, Кальв╕на, Авакума? Найдорожче, саме вт╕шне для нас ╕м?я ? це ╕м?я Христа Спасителя. До чого ж, брат╕╓, розбрати? ?Зв╕дк╕ля... ворожнеча й чвари? у нас? Чи не в╕д пристрастей, не в╕д жадань наших, що воюють у членах наших? (Як. IV, 1) Чи не в╕д гордост╕ нашо╖ ? пор╕ддя диявольського, чи не в╕д заздрост╕, що ввела гр╕х ╕ посилю╓ в╕дпадання у св╕т╕ в╕д Бога? Потр╕бно вс╕ляко, наск╕льки можливо п╕клуватися про припинення сварок ╕ розбрат╕в. У них ╕скра до великих пожеж. ╤ щаслива людина, якщо вона встига╓ згасити розбрат на початку. Ще б╕льш блаженний той, хто сам не подавав приводу до розбрат╕в, сварок ╕ розкол╕в. Такий був св. апостол Павло. В╕н дуже рад╕в тому, що в╕н мало хрестив людей, так що нечисленн╕ хрещеники його не могли скласти секту з його ╕менем. В╕н говорить:
(в. 14) дякую Богов╕, що я н╕кого з вас, коринфяни, що мають розбрати й розколи, не хрестив, кр╕м в╕домого в Коринф╕ начальника синагоги Криспа (Д╕ян. XVIII, 8) ╕ доброго Гая, гостинного для вс╕╓╖ церкви (Рим. XVI, 23).
В. 15. Щоб не сказав хто, що я хрестив у мо╓ ╕м?я. За старих час╕в любили називати себе ╕менами сво╖х хрестител╕в або хрещених батьк╕в; та й тепер ╓ в нас звичай, законом затверджений, на декому з хрещеник╕в збер╕гати принаймн╕ пр╕звище свого хрещеного батька або особи, що всиновила дитя.
В. 16. Св. апостол хрестив ще д╕м, родину, Стефана доброчесного, що виявляв прив╕тн╕сть православним християнам (1 Кор. XVI, 15). А чи хрестив я ще кого в Коринф╕? Не знаю, говорить св. апостол.
В. 17. Бо Христос послав мене не ст╕льки хрестити, ск╕льки благов╕стити. Зд╕йснення та╖нства хрещення, виконання обряд╕в, треб церковних ? справа б╕льш легка, н╕ж пропов╕дування. Пропов╕дь, навчання людей ╕стинн╕й в╕р╕ ? от що становило головний обов?язок апостол╕в: йд╕ть, навчайте вс╕ народи, зроб╕ть ╖х Мо╖ми учнями й в╕рними посл╕довниками через хрещення ╖х в ╕м?я Свято╖ Тр╕йц╕ й через повчання дотримуватися Мо╖х запов╕дей (Мф. XXVIII, 19?20), говорить Христос. Тому св. апостоли й в╕дхиляли в╕д себе справи менш важлив╕, так╕ як турботи по церковному господарству (Д╕ян. VI, 2). Для таких низьких посад по господарству апостоли обрали соб╕ в пом╕чники диякон╕в; а для продовження вчителювання, зд╕йснення та╖нств ╕ для задоволення ╕нших р╕зних потреб вони обрали соб╕ в спадко╓мц╕ ╓пископ╕в ╕ священик╕в. В╕домо, що апостоли подорожували для пропов╕д╕ з багатьма супутниками, яких ╕ залишали зам╕сть себе в християнських громадах, щойно просв╕чених, а сам╕ йшли дал╕ з╕ словом про Христа.
Ось тому апостол ╕ сказав: Христос послав мене не хрестити, а благов╕стити, ╕ притому не в премудрост╕ слова. Виходить, жива мова, усна пропов╕дь була першою справою апостол╕в ? вони к╕лька рок╕в по вознес╕нню Господньому благоустроювали й п╕дтримували громади християнськ╕, не написавши н╕ одного рядка, а т╕льки усною пропов╕ддю або передачею сво╖х розпоряджень через в╕рних людей на словах до в╕дсутн╕х ╕ в╕ддалених християн. Виходить, Священний Переказ був обов?язковим для перших християн, як писаний закон; ╕ в╕н благогов╕йно збер╕гався й строго передавався. От тому й ми, православн╕, багато обряд╕в, не записан╕ в апостол╕в, але збережен╕ в╕д ╖хн╕х час╕в, дос╕ свято збер╕га╓мо, як високоповажн╕ й глибокозначн╕ пам?ятки мудрост╕ апостольсько╖, як, наприклад, хресне знамення, чинене нами на молитв╕.
Св. апостол Павло, в╕д природи обдарований, сильний словом ╕ високоосв╕чений, призначений був благов╕стити, пропов╕дувати про Христа й християнство не в премудрост╕ слова: тобто не красномовно, не глибокодумно, без штучних риторичних прикрас, маючи на мет╕ не вражати слухач╕в сво╓ю вчен╕стю, а простою, природною мовою залучати серця до ╕стини й у слухнян╕сть в╕р╕ Христов╕й. ╤стина, власне кажучи, не потребу╓ р╕знобарв?я ? прикрас слова й спритност╕ розуму. Вона проста, як, наприклад, дв╕ч╕ по два ? чотири. Тут красномовство зайве. Так ╕ в справ╕ пропов╕д╕ Христово╖. Сам Христос ╓ ╤стина; В╕н Сам говорив до народу просто, зрозум╕ло. Св. ╢вангел╕╓ ╓ ╓дина у св╕т╕, народна, всесв╕тня книга, ╕ пропов╕дники Христов╕ повинн╕ оп╕куватися найб╕льше про ╕стину, а не про прикрасу ╖╖.
Благов╕стити посланий був апостол не в премудрост╕ слова, чим любили в той час похвалятися, особливо грецьк╕ оратори, в Аф╕нах ╕ Коринф╕, не в переконливих словах людсько╖ мудрост╕, обставлено╖ доказами, а в явленн╕ ╕стини й у сил╕ переконання рел╕г╕йного (1 Кор. II, 4). Апостол так ╕ пропов╕дував простим стилем для того, щоб не скасувати, не принизити, не заслонити сво╖м красномовством, сво╓ю особою сили, значення й спасенност╕ Хреста Христового, хресних заслуг Спасителя Нашого (1 Кор. I, 17); щоб в╕ра... утверджувалася не на мудрост╕ людськ╕й, а на сил╕ Бож╕й (1 Кор. II, 5).
Св. апостол запропонував коринфянам таке вчення й у таких словах, як╕ не кожному коринфянину були при╓мн╕ й ц╕кав╕, а саме: в╕н запропонував ╖м пропов╕дь про Христа й Хрест Його, ╕ про страждальницький хрест кожного, хто бажа╓ п╕ти за Христом.
Зрозум╕ло, що ця пропов╕дь багатьох в╕дсторонила в╕д Павла, ╕ вони п╕шли слухати Аполлоса, який ф╕лософствував, захопилися ним; в╕ддали йому перевагу перед Павлом й стали говорити, що Аполлос краще й вище Павла, що вони учн╕ Аполлоса, а не Павла, який пропов╕ду╓ просто про предмет важкий, складний для сприйняття. Так ╕ в ус╕ часи.
В. 18. Слово хресне, пропов╕дь про Христа й подвижництво, необх╕дне в християнств╕, для загиблих, для тих, хто не дума╓ про спас╕ння сво╓, ╓ безумство, видасться глупством, пропов╕ддю застар╕лою, в╕дсталою, несучасною, ╕ саме християнство з╕ сво╖ми формами н╕бито вже в╕джива╓. Люди, як╕ женуть вперед не озираючись, бозна до яко╖ мети, думають, що душа людська взагал╕ може з роками переродитися й буде правильно жити ╕ншими силами кр╕м Христово╖ благодат╕, без печал╕, злидн╕в ╕ мук. Н╕, уже тутешн╓ повсякденне життя показу╓, що, незважаючи на вс╕ляк╕ пол╕пшення зовн╕шнього побуту, на швидк╕ кроки так званого прогресу, ? хвороби й б╕дн╕сть (а отже, ╕ страждання) не зменшуються, а моральн╕сть у людях не пол╕пшу╓ться. Отже, якщо нема╓ в душ╕ людини християнства: нема╓ страху Божого й над╕╖ на допомогу в╕д Господа, така людина ? жалюг╕дна людина, у н╕й сам╕й божев╕лля, вона ? ╕стота, що гине, вона ? плотська людина, не розум╕╓ й не прийма╓ того, що в╕д Духа Божого, наприклад пропов╕дь про Хрест, тому вона вважа╓ це безумством ╕ не може зрозум╕ти, тому що про це треба судити духовно, у благочестивому настро╖ (1 Кор. II, 14). А для в╕рян, як╕ спасаються, думають, п╕клуються про сво╓ спас╕ння, пропов╕дь про Хрест Христовий, молитва до Господа Розп?ятого за нас ╓ во╕стину вища у важких хвилинах життя допомога, ╓ сила Божа. ╤ справд╕, кому в нещастях, образах ╕ хворобах не доводилося мати розраду ╓дино т╕льки в молитв╕ перед розп?ятим Христом ╕ в м╕ркуванн╕ про страждання Його? В╕н Сам був спокушений ус╕ляко, перен╕с ус╕ страждання; може В╕н допомогти й нам у наших б╕дах. Премудро наша Церква навчила нас творити на соб╕ часто, але св╕домо, хресне знамення ╕ носити на ши╖ хрестик. Ц╕ зовн╕шн╕ знаки нагадують нам про Розп?ятого за нас, про пост╕йну любов Його до нас.
Щоб ус╕ були ╓дине, молився Христос перед Сво╖ми стражданнями про Сво╖х посл╕довник╕в (╤н. XVII, 21). Блага╓мо ж ╕ ми вас, брат╕╓, ╕менем Господа нашого ╤╕суса Христа, щоб ус╕ ви при в╕дм╕нност╕ обряд╕в говорили одне з нами й не було м╕ж нами роз?╓днання; щоб ви з?╓днан╕ були в одному дус╕ Христовому й в одних думках, в одних догматах православних. Хто такий Павло? Хто Аполлос? Вони т╕льки служител╕ Бож╕, сп╕вроб╕тники у Бога, а ви ? Бож╕ г╕лки. Павло насадив, Аполлос поливав, а зростив Бог (1 Кор. III, 5?6). Йому в╕д нас уся слава, честь ╕ поклон╕ння.

Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ