Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 11:42

23:45

Чотири пори року на Лебединому озер╕

23:25

С╕корськ╕. Шлях у в╕чн╕сть

23:20

Погода в Укра╖н╕

23:15

Молитва Небесним силам

22:05

Н╕на Реус. Про минуле пам'ять збережем, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:45

Жит╕я святих. Благов╕рн╕ княз╕ Борис ╕ Гл╕б

21:20

Зодчество

21:05

Л╕топис

20:30

Св╕т Православ╕я

20:25

Жит╕я святих. Св╕док Небесного Царства (св. Григор╕й ╤конописець)

20:20

Пов╕сть минулих л╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:40

Фрески Кирил╕всько╖ церкви (м. Ки╖в)

19:35

Закон Божий. Стр╕тення Господн╓

19:30

Л╕топис

19:00

Моя Третьяковка

18:50

Л╕тург╕я св. ╤оанна Златоуста

18:15

Жит╕я святих. Святитель ╤гнат╕й Мар╕упольський

18:05

Погода у православному св╕т╕

18:00

Молитва Царю Небесний

17:40

Семен Гулак-Артемовський

17:00

Л╕топис. В╕длуння епох

16:50

Л╕топис

16:40

Храм cвятителя Димитр╕я Ростовського в Очаков╕

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:45

Жит╕я святих. Святий во╖н (св. Георг╕й Поб╕доносець)

15:40

К-Тр╕о Еп╕чний еск╕з

15:10

Безмовна пропов╕дь

15:05

Л╕топис

15:00

Молитва про примноження любов╕

14:50

Великий рос╕йський композитор (М. Римський-Корсаков)

14:40

Грец╕я очима паломника. Салон╕ки

14:30

Музей етнограф╕╖ (Рос╕я)

14:25

Перинський Р╕здва Богородиц╕ скит (Рос╕я)

14:10

Бож╕ д╕ти

13:00

Нац╕ональн╕ скарбниц╕ знань

12:50

Л╕топис

12:20

Церква, що ╓ над руча╓м

12:15

Образ доброчинност╕

12:05

Погода у православному св╕т╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:40

Будинок-музей Михайла Пришв╕на (Рос╕я)

11:10

Родинне вогнище з Аллою Будницькою

11:05

Трапеза

11:00

Л╕топис

10:50

╤конопис, сурдопереклад

10:00

Ширша за небеса (жит╕╓ Пресвято╖ Богородиц╕), сурдопереклад

09:35

В╕дродитися до нового життя (Успенський собор Ки╓во-Печерсько╖ Лаври)

09:15

Наш час

09:05

Погода в Укра╖н╕

09:00

Молитва Ангелу-Хранителю

08:45

Душа хранить. Музей Миколи Рубцова (Рос╕я)

08:35

Ранок у Шишкиному л╕с╕

08:25

Добре слово

08:20

Дивосв╕т

08:05

Семен Гулак-Артемовський

08:00

Молитва Богородиц╕

07:40

Святин╕ Дмитр╕всько╖ земл╕ (Рос╕я)

07:35

Жит╕я святих. Святитель ╤оасаф Б╓лгородський

07:20

Куп╕ль нашого Хрещення (Крим, Херсонес)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:50

Погода в Укра╖н╕

06:45

Камерний хор Кредо. Нин╕ отпуща╓ши

06:20

Жит╕я святих. Преподобний Феоф╕л, Христа ради юродивий

06:10

Погода у православному св╕т╕

06:05

Молитва Оптинських старц╕в

05:05

Венец╕я. Видиме ╕ сокровенне

05:00

Молитва Отче наш

04:40

Твор╕ння графа Потоцького (Тульчинський собор Р╕здва Христового), сурдопереклад

04:20

Камен╕ ╢русалима, сурдопереклад

04:00

Обриси православно╖ Груз╕╖, сурдопереклад

03:45

Автограф. ╢русалим (С. Маршак)

03:30

Л╕карня святителя Олекс╕я (Рос╕я)

02:50

Камерний хор Кредо. Благослови

02:30

Хрещення Груз╕╖

02:25

Автограф. Все, що буде, було ╕ що ╓ на земл╕ (Л. Костенко)

02:10

Козацьк╕ могили

02:00

Погода в Укра╖н╕

01:45

С╕длайте коней, хлопц╕-козаки!

01:25

Невичерпне джерело (╤. Шишк╕н)

01:10

На пол╕ козацько╖ слави

01:00

Автограф. Шел Господь. (C. ╢сен╕н)

00:50

Обитель святого Стефана (Грец╕я, Метеори)

00:25

П╕сня слави ╕ плачу (Музей-запов╕дник Слово о полку ╤горев╕м)

00:10

Добрий шлях Максима Рильського

00:00

Погода у православному св╕т╕

Арх╕в новин
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Тиждень 9-й по П'ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола

05.08.2012

╢вангел╕╓

(Мф. 14, 22?34)

У нин╕шньому ╢вангел╕╖, що читалося за Божественною л╕тург╕╓ю, ми чули розпов╕дь про бурхливе море, про в╕тер гидкий, про корабель, який вкривався хвилями, про потопаючого Петра ╕ про учн╕в, як╕ злякалися й заволали в╕д страху.
Одного разу вноч╕ учн╕в Христових, що перепливали в човн╕ через Ген╕саретське озеро, застигла буря. ╤╕суса не було з ними, ╕ оск╕льки сильним в╕тром човен било хвилями й кидало в р╕зн╕ боки, то зрозум╕ло, що учн╕ сильно злякалися. ╤ ось, в четверту варту ноч╕* бачать вони, що по хвилях ╕де до них якась людина. Вид людини, яка в темряв╕ ноч╕ йде по бурхливих, розлючених хвилях, нав╕в на учн╕в страх.
Вони не вп╕знали свого Вчителя ╕ прийняли Його за привид. ╤╕сус Христос заговорив з учнями, ╕ вони, почувши Його голос, в╕дразу залишили страх ╕ стали см╕лив╕шими, Петро, як найревн╕ший, у порив╕ любов╕ до Господа зважився нав╕ть ╕ти до Нього назустр╕ч по хвилях, але, бачачи сильне хвилювання, злякався й почав тонути, тож ╤╕сус вимушений був п╕дтримати його. За помахом Господа в╕тер стих, хвилювання припинилося, ╕ учн╕ спок╕йно продовжували св╕й шлях на ╕нший берег Ген╕саретського озера.
Послуха╓мо, яке тлумачення цього ╓вангельського опов╕дання да╓ святитель Димитр╕й Ростовський. Морем ╓ цей св╕т, корабель ? це Церква Христова або вся християнська В╕тчизна. Зокрема ж, кораблем ╓ кожна людина у св╕т╕. Життя наше ╓ плавання в мор╕ св╕ту, плавц╕ на сп╕льному корабл╕ Церкви ╕ царства ? це люди в╕руюч╕, велик╕ й мал╕, сановит╕ й простолюдини. В╕три гидк╕, бур╕, хвил╕ ? це вс╕ляк╕, р╕зноман╕тн╕ лиха у св╕т╕, якими те море хвилю╓ться, н╕яков╕╓, здрига╓ться ╕ багатьох губить: одних потопля╓, ╕нших трима╓ на меж╕ потопання, трет╕х ? у збентеженн╕ й страху великому, ╕нших же доводить до в╕дчаю. У тепер╕шн╕й час, як ми сам╕ ясно бачимо, особливо повстали ╕ повстають за Божим попуском багато хвиль на корабель Церкви Христово╖, в╕н вкрива╓ться хвилями ╕ слабша╓ в сво╖х силах.
Хвил╕ морськ╕, що потопляють корабель, ? це гр╕хи кожно╖ людини. З ус╕х бок╕в оточуючи ╖╖ й залучаючи до злочину сво╖м спокусливим виглядом, гр╕хи поступово топлять людину. Потр╕бно багато духовних сил, щоб сама людина могла зв╕льнитися в╕д хвилювання гр╕ховного ╕ не потонути, ╕ таких сил у людей зазвичай не знаходиться. Необх╕дна Божественна, благодатна допомога, потр╕бна рука Господня, яка п╕дтримала б того, хто гине в безодн╕ гр╕ховн╕й. Господь врятував апостола Петра, який звернувся до Нього з криком ?Врятуй мене!?. Не в╕дмовить В╕н ╕ нам ? простягне правицю допомоги, почувши з глибини в╕руючих сердець наших щире звернення: ?Господи! Врятуй нас, гинемо!?

Прото╕╓рей Григор╕й Дьяченко

ПРОСТЕ ╢ВАНГЕЛЬСЬКЕ СЛОВО

Апостол
(1 Кор. III, 9?17)

9. Бо ми сп╕вроб╕тники Бож╕, а ви Боже поле, Божа буд╕вля.
10. Я за благодаттю Божою, що дана мен╕, як мудрий буд╕вничий, основу поклав, а ╕нший буду╓ на н╕й; але нехай кожен пильну╓, як в╕н буду╓ на н╕й!
11. Н╕хто бо не може покласти ╕ншо╖ основи, окр╕м покладено╖, а вона ╤╕сус Христос.
12. А коли хто на ц╕й основ╕ буду╓ з золота, ср╕бла, дорогоц╕нного кам╕ння, ╕з дерева, с╕на, соломи,
13. то буде виявлене д╕ло кожного, бо виявить день, тому що в╕н огнем об'явля╓ться, ╕ огонь д╕ло кожного випробу╓, яке воно ╓.
14. ╤ коли чи╓ д╕ло, яке збудував хто, усто╖ть, то той нагороду одержить;
15. коли ж д╕ло згорить, той матиме шкоду, та сам в╕н спасеться, але так, як через огонь.
16. Чи не зна╓те ви, що ви Божий храм, ╕ Дух Божий у вас пробува╓?
17. Як хто н╕вечить Божого храма, того зн╕вечить Бог, бо храм Божий святий, а храм той то ви!

Апостол змушений був говорити про сво╓ значення ╕ про ╕нших сп╕вслужител╕в з т╕╓╖ обставини, що, як вам на минулому тижн╕ розпов╕далося, коринфяни любили оц╕нювати, судити, рядити ╕ пересуджувати сво╖х пастир╕в, не з однаковою повагою ставилися до них: пропов╕дь одного слухали з насолодою, а пропов╕д╕ ╕нших, сповнен╕ простоти, правди й суворост╕, недолюблювали, ╕ в╕д того було чимало поголосу в Коринф╕ про самих пропов╕дник╕в. Так, в Коринф╕ утворилися парт╕╖ павловц╕в, петр╕вц╕в, аполлос╕вц╕в. ╤ нин╕, через 18 стол╕ть стосовно священного сану повторю╓ться те ж саме, що було й при апостолах. Тод╕ певних законних пропов╕дник╕в в╕ри вважали самозванцями, н╕бито лжеапостолам╕, як, наприклад, вважали апостола Павла. А нин╕ як дивляться в самому християнств╕ на священний сан ╕ на законних священнослужител╕в?
Одн╕ християни (протестанти) зовс╕м в╕дкидають та╖нство священства ╕ поставляють соб╕ пастир╕в по одному простому обранню з мирян, без усякого церковного освячення, т╕льки з богословською осв╕тою. ╤нш╕ християни (з православних) залежно в╕д осв╕ченост╕ чи свого нев╕гластва дивляться на пастир╕в як на людей, правда, особливого звання, але таких, з якими н╕бито не можна н╕ про що говорити, як т╕льки про духовн╕ ╕ церковн╕ справи, або як на людей нудних, непри╓мних, сп╕лкування з якими намагаються уникати. Хтось дивиться на пастиря як на свого п╕длеглого, який ц╕лком в╕д нього залежить у зовн╕шньому житт╕, ╕ тому не ставить його вище за свого найманого слугу. Для ╕нших зустр╕ч з╕ священною особою вважа╓ться злов╕сним знаком, який в╕щу╓ невдачу, нещастя, особливо якщо то була перша зустр╕ч уранц╕ або на початку будь-яко╖ справи, подорож╕ тощо. Через цей забобон особи, як╕ бояться зустр╕ч╕, намагаються йти по ╕ншому боку вулиц╕, або кидають шпильки п╕сля зустр╕ч╕, або нав╕ть роблять плювання. Але по в╕р╕ ╖хн╕й ╕ бува╓ ╖м. М╕ж тим зустр╕ч з╕ священною особою ма╓ радувати в╕руючу душу. Благословення в╕д священно╖ особи ╓ благословенням Божим. Так, Сам Бог говорив ще в Старому Запов╕т╕ про благословення священнослужителя в ╕м'я Свято╖ Тр╕йц╕: Вони будуть кликати Ймення Мо╓ на ╤зра╖левих син╕в, а Я благословлятиму ╖х! (Чис. VI, 27). Ось як Господь по╓дну╓ благословення священнослужителя з╕ Сво╓ю благодаттю.
Отже, що ж це за особи ? священнослужител╕, продовжувач╕ справи Христово╖; як╕ були апостоли, а п╕сля них дос╕ арх╕╓ре╖, священики та диякони? За кого ╖х треба вважати?
На це в╕дпов╕да╓ сам апостол (гл. III ст. 9): ми сп╕вроб╕тники Бож╕. Тож служ╕ння апостольське ╕ взагал╕ пастирське доруча╓ться не людьми, але Самим Богом. ╤ цар на земл╕ сп╕вроб╕тник╕в соб╕ обира╓ сам, а не ╕нш╕ обставляють його такими особами. Отже, священний сан ма╓ походження Божественне, в╕д Бога, в╕д Христа; частина влади Христово╖ перейшла на Богом натхнених апостол╕в, найближчих учн╕в Його, пот╕м на наступник╕в влади апостольсько╖. Отже, якщо кому Господь судив бути в Нього сп╕вроб╕тником, про те треба ╕ думати обережн╕ше ╕ ставитися шаноблив╕ше до того. У царя земного наближен╕ люди оточен╕ бувають особливою пошаною, так невже сп╕вроб╕тники Бож╕ не г╕дн╕ за одне сво╓ звання користуватися якщо не любов'ю, то повагою? Отже, даремно християни коринфськ╕ та ╕нш╕ дозволяли соб╕ дивитися на пропов╕дник╕в в╕ри ╕ буд╕вельник╕в та╓мниць Божих нешанобливо. Даремно ╕ нин╕ люди так марнов╕рно й п╕дозр╕ло ставляться до священних ос╕б. ╥х потр╕бно оточувати любов'ю ╕ пошаною ╕ молитися за них пост╕йно, як за батьк╕в духовних, як╕ моляться не т╕льки про того, кого пасуть, а й про весь св╕т. Потр╕бно допомагати ╖м у ╖хн╕й ревн╕й, нелегк╕й прац╕, тому що вони працюють на терен╕ р╕знор╕дному, на нив╕ Бож╕й. Яка ж ╕ де ця нива?
Ст. 9. Ви, християни, Боже поле, Божа буд╕вля, каже апостол. Сам╕ ж ви зна╓те, який грунт у наших серцях. Який в╕н жорстокий! Як важко його обробляти в кожному з нас нам же самим! Тим б╕льше труднощ╕в бува╓ при утворенн╕ й пом'якшенн╕ чужого серця. Хто з вас мав досв╕д у християнському вихованн╕ д╕тей, той зна╓ вигини, схильн╕сть до брехн╕ в серц╕ ще дитини ╕ слабк╕сть у н╕й твердих начал. Та й сам св. апостол Павло з╕зна╓ться, що в нас сила зла переважу╓ добр╕ потяги. Бо маю задоволення в Закон╕ Божому за внутр╕шн╕м чолов╕ком, та бачу ╕нший закон у членах сво╖х, що вою╓ проти закону мого розуму, ╕ полонить мене законом гр╕ховним, що знаходиться в членах мо╖х. Нещасна я людина! ? вигуку╓ апостол (Рим. VII, 22?24).
Так само б╕дн╕, безпорадн╕, жалюг╕дн╕ й ус╕ люди! Отже, кожному ╕ доводиться здобувати сво╓ спас╕ння з╕ страхом та трепетом ╕ неодм╕нно за допомогою ╕нших людей. Головними ж, особливо на користь душ поставленими пом╕чниками ╕ ╓ священн╕ особи: арх╕╓ре╖, священики та диякони. Вони для такого служ╕ння й отримують в╕д Духа Святого особливу благодать через святительське висвячення (1 Тим IV, 14;. 2. Т╕м I, 6). Вони ж ╕ готуються до того навмисною осв╕тою ╕ вивченням душ╕ людсько╖ та ╖╖ прояв╕в для того, щоб вони були зд╕бними л╕карями душ. Але оск╕льки влада над собою ╓ вища влада ╕ без самовладання людина ? жертва ╕нших нав╕ювань, то в тих, кого просв╕щають ╕ готують до священного сану, ╕ намагаються розвинути тверд╕сть вол╕ та охоту до самоп╕знання.
Але при вс╕х цих засобах все-таки важко вести до Христа паству, за не╖ потр╕бно в╕дпов╕дь дати Богов╕. В людях пастирь може зустр╕ти л╕нощ╕, вперт╕сть, ображене самолюбство, безхарактерн╕сть дитячу, св╕доме небажання зайнятися виправленням себе. Суд╕ть же сам╕, ск╕льки потр╕бно пастирю мати турбот ╕ клопот╕в, щоб одного навчити ласкаво, ╕ншому докорити, там того, хто пада╓, п╕дтримати, а того, хто впав у безодню гр╕ха, п╕дняти, сумного вт╕шити ╕ рад╕сному надати вчасно пристойне для сану сп╕вчуття. Але цим-то труднощам ╕ треба допомагати пастирю в моральному розвитку пастви, тим б╕льше що н╕хто з мирян не зв╕льня╓ться н╕ на хвилину в╕д обов'язку служити ближньому на добро для збудування (Рим. XV, 2). Один у пол╕ не во╖н. Потр╕бна скр╕зь п╕дтримка. Отже, православн╕, виявляючи сп╕вчуття пастирям, вважайте ╖х сп╕вроб╕тниками Божими, як╕ отримали особливу благодать, як служител╕ Христов╕, хоч ╕ не завжди достойн╕, ╕ доморядниками Божих та╓мниць (1. Кор III, 9, IV, 1).
Ст. 10. Я за благодаттю Божою, що дана мен╕, як мудрий буд╕вничий, основу поклав, а ╕нший буду╓ на н╕й; але нехай кожен пильну╓, як в╕н буду╓ доручену йому буд╕влю, тобто душ╕ людськ╕, як в╕н влаштову╓ порятунок ╕ ╖м, ╕ соб╕. Чи так прямо, правильно ╕ м╕цно, як вимага╓ закон Божий ╕ святе ╢вангел╕╓? Чи не ухиля╓ться в╕н уб╕к? Чи не пересл╕ду╓ ╕нш╕ ц╕л╕, сво╓корислив╕, самолюбн╕? Чи не ма╓ на уваз╕ т╕льки свою особисту вигоду ╕ взагал╕ будь-як╕ земн╕ нагороди? При таких прагненнях ╓вангельська справа в руках пастиря ? хитка.
Ст. 11. Н╕хто бо не може покласти ╕ншо╖ основи, окр╕м покладено╖, а вона ╤╕сус Христос. Т╕льки та буд╕вля моральна й м╕цна, яка упорядкову╓ться на чистому вченн╕ Христовому. ╤ пом╕чено в ╕стор╕╖, що коли до чистого ╓вангельського вчення як╕сь учител╕ дом╕шували або сво╖ вигадки, або сторонн╕ ф╕лософськ╕ положення, то вся громада тих, хто п╕дкорився такому зм╕шаному вченню, не бува╓ м╕цною ╕ тривалою. Так бувало й бува╓ завжди, коли до ╕стини дом╕шу╓ться брехня. Тому з тих, що навчають ╕ виховують чуж╕ душ╕, кожен пильну╓, як в╕н буду╓.
Ст. 12. Чи на ╓дино м╕цн╕й основ╕ ? вченн╕ ╤╕суса Христа ? буду╓ в╕н; чи з чистого золота, ср╕бла та дорогоц╕нного кам╕ння? Чи й з ╕нших матер╕ал╕в, менш ц╕нних ╕ м╕цних, якими ╓, наприклад, дерево, с╕но, солома, очерет, хмиз? Чи нав╕ть т╕льки з цих останн╕х? А коли хто на ц╕й основ╕ буду╓ з золота, ср╕бла, дорогоц╕нного кам╕ння, того споруда вийде хороша. Це ось що значить: якщо хтось виклада╓ в╕руючим вчення чисте, Христове, ╕ до того ж найб╕льш чистим, щирим, задушевним словом, не вжива╓ н╕ вираз╕в недоц╕льних, н╕ особливо╖ р╕зкост╕ в навчанн╕, а спок╕йно, плавно, под╕бно до широко╖ ср╕блясто╖ р╕чки, лл╓ться мова його, з теплотою ╕ сп╕вчуттям до чужо╖ душ╕ ? той свою пропов╕дь буду╓ на п╕дстав╕ вчення Христового ╕з золота, ср╕бла й дорогих камен╕в, того слово велелюбне западе в душу слухача ╕ принесе пл╕д великий.
А бува╓, що слово зв╕ща╓ться без сп╕вчуття до морального стану душ, заради форми, з обов'язку ╕ нашвидкуруч, або при цьому ма╓ться на уваз╕ сво╓ марнославство, похвальба в╕д людей за красномовство або за високу, су╓мудру вчен╕сть ╕ знання ╕ноземних сл╕в ? того пропов╕дь под╕бна буд╕влям з дерева, с╕на, соломи та очерету. Вона не м╕цна ╕ не залиша╓ сл╕ду в душ╕ слухача, та не спасительна й для душ╕ пропов╕дника. Не говоримо вже про таких вчител╕в з християн, як╕ до слова ╓вангельського дом╕шують вигадки ╕ мр╕╖ свого гордовитого розуму. Тут може бути т╕льки щось схоже на блиск м╕сяця в холодну н╕ч, але нема╓ в тому теплотворного св╕тла сонячного. ╤ найкращ╕ судд╕ м╕цност╕ ╕ корисност╕ р╕зних пропов╕дей ? це враження в╕д них, глибок╕ чи мал╕, ╕ тривал╕сть цих вражень.
Ст. 13. Безсумн╕вно, д╕ло ? пропов╕дницьке ╕ взагал╕ пастирська д╕яльн╕сть ? кожного неодм╕нно буде виявлено, зважиться й принесе т╕ чи ╕нш╕ плоди, бо день, тобто час, покаже, хто, чому ╕ як вчив ╕ робив, чи м╕цно, чи на славу Божу, чи на спас╕ння ближн╕х ╕ себе самого чи з ╕нших мотив╕в?
Тому що найкраще тверд╕сть переконань, нав╕юваних ╕ншим, доводиться огнем, в ньому ж ╕ об?явля╓ться, ╕ огонь труднощ╕в, жорстоких лих, страждань випробу╓ д╕ло кожного, яке воно ╓. На словах-то люди бувають ╕ хоробр╕, ╕ в╕ддан╕, ╕ велелюбн╕, ╕ приваблив╕, а як д╕йде д╕ло до прояву цих переконань серед труднощ╕в ╕ скорбот, в таких випадках не завжди можна побачити вс╕х пропов╕дник╕в такими, що твердо в╕рять ╕ пок╕рливо несуть хрест. Доводиться зустр╕чати знев╕ру, малодушн╕сть, нар╕кання на долю тощо. Такий-то вогонь скорбот ╕ в╕дчува╓ справа кожного, яка вона ╓. Улюблен╕, не дивуйтесь огнев╕, що вам посила╓ться на випробовування, немов би чужому випадку для вас (1 Пет. IV, 12). Т╕штеся з того, будьте в доброму настро╖, засмучен╕ трохи тепер? вс╕лякими випробовуваннями, щоб досв╕дчення вашо╖ в╕ри було дорогоц╕нн╕ше за золото, яке гине, хоч ╕ огнем випробову╓ться (1 Пет. I, 6-7).
Ст. 14. ╤ коли чи╓ д╕ло, яке збудував хто, усто╖ть, то той нагороду одержить. Так, у кого вчення Христове ╕ в╕ра тверда, той всто╖ть серед нещасть ╕ не зрадить переконанням ? за те й отрима╓ нагороду.
Ст. 15. Коли ж д╕ло згорить, тобто коли когось учення Христове не ц╕лком опанувало ╕ пропов╕д╕ не завжди бувають щир╕ ╕ з повчанням, та й життя не ц╕лком християнське, той п╕д час нещастя виявиться малодушним, малов╕рним; той матиме шкоду, тобто того труди не будуть винагороджен╕, бо в╕н, з немоч╕ людсько╖ або з славолюбства, п╕длесливост╕ тощо, шукав корист╕ не ст╕льки ближньому, ск╕льки соб╕.
Та сам в╕н спасеться, але так, як через огонь. Це ось що означа╓: хоча пропов╕дник чи вчитель через нем╕ч людську викладав вчення ╕стини ╕ не ц╕лком точно, правильно з╕ словом Божим, а захоплювався або ходячими вченнями, або ╕ншими людськими спонуканнями, але пропов╕дував не зловмисно ╕ не прямо проти ╕стини, не з озлобленням проти загальноприйнятих християнських положень або догмат╕в ? все-таки в порятунку йому не в╕дмовлено: в╕н може заслужити соб╕ порятунок, але з великими зусиллями. Йому доведеться купувати порятунок серед вогню, серед пекучих обставин життя, як╕ послан╕ йому будуть ╕ для його покарання, ╕ для напоумлення. В╕н при твердост╕ й р╕шучост╕ вийде з цих труднощ╕в под╕бно до того, як зненацька захоплений господар п╕д час пожеж╕ свого будинку через вогонь ряту╓ться з нього з небезпекою. Отже, краще, православн╕, не чекати цих крайн╕х заход╕в довготерп╕ння Божого; краще повол╕, все життя смиренно спов╕дувати й пропов╕дувати ╢вангел╕╓ Христове не високомудрствуючи, щоб Господь не вв╕в нас у спокусу тяжку, де дух наш може ╕ впасти. Чим наражати себе на крайн╕ заходи, краще бути пок╕рним у житт╕ тихому батьк╕вському гласу Отця Небесного, який пост╕йно чутно нам в нашому ╕ приватному, ╕ сусп╕льному житт╕. Краще й учителям з╕ страхом викладати вчення в╕ри або науки, н╕ж зухвало, самовпевнено зв╕щати будь-як╕ нов╕ думки або вигадки. Через ц╕ св╕ж╕ думки, не узгоджен╕ з ученням Христа, можна, мабуть, ╕ спокусити слухача або читача. А спокусити душу, ╕ до того ж християнську, ? о, це жахливий гр╕х!
Ст. 16. Х╕ба не зна╓те ви, що ви, християни, храм Божий, ╕ Дух Божий живе у вас? Так, душа наша через святе хрещення стала посудиною благодат╕, храминою Божою; в н╕й Господь об╕цяв обитель створити, якщо вона буде з любов'ю виконувати Його волю (╤н. XIV, 23). Так пом╕ркуйте тепер, ск╕льки потр╕бно обережност╕ в поводженн╕, в розмов╕ з людьми, в р╕знор╕дних житт╓вих стосунках ╕з ними. Тим б╕льша обережн╕сть повинна бути в пастиря, до слова якого мають особливу дов╕ру ╕ дають цьому слову знаменн╕сть ╕ силу.
Ст. 17. Як хто н╕вечить, спокусить, зруйну╓ ╕ словом, ╕ д╕лом Божого храма ? душу людську ? того самого зн╕вечить Господь Бог, бо храм Божий святий, а храм той то ви.
Учител╕ ╕стини! Пильнуйте себе та вс╕╓╖ отари, в як╕й Святий Дух вас поставив ╓пископами, щоб пасти Церкву Божу ╤╕суса Христа (Д╕╖ XX, 28).
Вс╕ в╕руюч╕! До вас слово апостольське про священний сан: нехай кожен нас так уважа╓, якби служител╕в Христових ╕ доморядник╕в Божих та╓мниць (1 Кор IV, 1.). Не цурайтеся пастир╕в, п╕дкоряйтеся батькам духовним, як╕ присвятили себе служб╕ святин╕ ╕ порятунку християн (1 Кор XVI, 16, 15.).
 

Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ