Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 11:19

23:45

Чотири пори року на Лебединому озер╕

23:25

С╕корськ╕. Шлях у в╕чн╕сть

23:20

Погода в Укра╖н╕

23:15

Молитва Небесним силам

22:05

Н╕на Реус. Про минуле пам'ять збережем, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:45

Жит╕я святих. Благов╕рн╕ княз╕ Борис ╕ Гл╕б

21:20

Зодчество

21:05

Л╕топис

20:30

Св╕т Православ╕я

20:25

Жит╕я святих. Св╕док Небесного Царства (св. Григор╕й ╤конописець)

20:20

Пов╕сть минулих л╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:40

Фрески Кирил╕всько╖ церкви (м. Ки╖в)

19:35

Закон Божий. Стр╕тення Господн╓

19:30

Л╕топис

19:00

Моя Третьяковка

18:50

Л╕тург╕я св. ╤оанна Златоуста

18:15

Жит╕я святих. Святитель ╤гнат╕й Мар╕упольський

18:05

Погода у православному св╕т╕

18:00

Молитва Царю Небесний

17:40

Семен Гулак-Артемовський

17:00

Л╕топис. В╕длуння епох

16:50

Л╕топис

16:40

Храм cвятителя Димитр╕я Ростовського в Очаков╕

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:45

Жит╕я святих. Святий во╖н (св. Георг╕й Поб╕доносець)

15:40

К-Тр╕о Еп╕чний еск╕з

15:10

Безмовна пропов╕дь

15:05

Л╕топис

15:00

Молитва про примноження любов╕

14:50

Великий рос╕йський композитор (М. Римський-Корсаков)

14:40

Грец╕я очима паломника. Салон╕ки

14:30

Музей етнограф╕╖ (Рос╕я)

14:25

Перинський Р╕здва Богородиц╕ скит (Рос╕я)

14:10

Бож╕ д╕ти

13:00

Нац╕ональн╕ скарбниц╕ знань

12:50

Л╕топис

12:20

Церква, що ╓ над руча╓м

12:15

Образ доброчинност╕

12:05

Погода у православному св╕т╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:40

Будинок-музей Михайла Пришв╕на (Рос╕я)

11:10

Родинне вогнище з Аллою Будницькою

11:05

Трапеза

11:00

Л╕топис

10:50

╤конопис, сурдопереклад

10:00

Ширша за небеса (жит╕╓ Пресвято╖ Богородиц╕), сурдопереклад

09:35

В╕дродитися до нового життя (Успенський собор Ки╓во-Печерсько╖ Лаври)

09:15

Наш час

09:05

Погода в Укра╖н╕

09:00

Молитва Ангелу-Хранителю

08:45

Душа хранить. Музей Миколи Рубцова (Рос╕я)

08:35

Ранок у Шишкиному л╕с╕

08:25

Добре слово

08:20

Дивосв╕т

08:05

Семен Гулак-Артемовський

08:00

Молитва Богородиц╕

07:40

Святин╕ Дмитр╕всько╖ земл╕ (Рос╕я)

07:35

Жит╕я святих. Святитель ╤оасаф Б╓лгородський

07:20

Куп╕ль нашого Хрещення (Крим, Херсонес)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:50

Погода в Укра╖н╕

06:45

Камерний хор Кредо. Нин╕ отпуща╓ши

06:20

Жит╕я святих. Преподобний Феоф╕л, Христа ради юродивий

06:10

Погода у православному св╕т╕

06:05

Молитва Оптинських старц╕в

05:05

Венец╕я. Видиме ╕ сокровенне

05:00

Молитва Отче наш

04:40

Твор╕ння графа Потоцького (Тульчинський собор Р╕здва Христового), сурдопереклад

04:20

Камен╕ ╢русалима, сурдопереклад

04:00

Обриси православно╖ Груз╕╖, сурдопереклад

03:45

Автограф. ╢русалим (С. Маршак)

03:30

Л╕карня святителя Олекс╕я (Рос╕я)

02:50

Камерний хор Кредо. Благослови

02:30

Хрещення Груз╕╖

02:25

Автограф. Все, що буде, було ╕ що ╓ на земл╕ (Л. Костенко)

02:10

Козацьк╕ могили

02:00

Погода в Укра╖н╕

01:45

С╕длайте коней, хлопц╕-козаки!

01:25

Невичерпне джерело (╤. Шишк╕н)

01:10

На пол╕ козацько╖ слави

01:00

Автограф. Шел Господь. (C. ╢сен╕н)

00:50

Обитель святого Стефана (Грец╕я, Метеори)

00:25

П╕сня слави ╕ плачу (Музей-запов╕дник Слово о полку ╤горев╕м)

00:10

Добрий шлях Максима Рильського

00:00

Погода у православному св╕т╕

Арх╕в новин
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Тиждень 10-й по П'ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола

10.08.2012

╢вангел╕╓
(Мф. 17, 14?23)

Одного разу приступив до ╤╕суса чолов╕к ╕з проханням: Господи! Помилуй сина мого; бо в╕н на новий м╕сяць б╕сну╓ться ╕ тяжко стражда╓, бо часто кида╓ться в огонь ╕ часто у воду. Я приводив його до ученик╕в Тво╖х, та вони не змогли зц╕лити його. Учн╕ не змогли зц╕лити хворого, як пояснив Спаситель, по нев╕р?ю сво╓му. Цей же р╕д (тобто б╕си) виганя╓ться т╕льки молитвою ╕ постом.
Ц╕ останн╕ слова Спасителя ясно показують, що молитва й п╕ст для нас необх╕дн╕ як спасенний зас╕б для боротьби з п╕дступами б╕с╕вськими. Про необх╕дн╕сть для нас посту й молитви неодноразово говориться ╕ в ╕нших м╕сцях ╢вангел╕я (Мф. 6, 5?18; 9, 14?15). Але точних ╕ докладних вказ╕вок щодо посту й молитви в ╢вангел╕╖ нема. Так╕ приписи встановлен╕ Святою Церквою Христовою. ╤ оск╕льки в уставах Церкви виража╓ться д╕йсний дух ╢вангел╕я, причому сам╕ устави ц╕ ведуть св╕й початок в╕д час╕в апостольських, то зрозум╕ло, що виконання устав╕в Церкви для ╕стинних християн повинне бути обов?язковим.
Як же ми ставимося до цих церковних правил ╕ установлень? Церквою встановлен╕ пости, що приносять оздоровлення т╕лу й спасенн╕ для душ╕; чи багато в наш час християн, як╕ вважають себе православними, ставиться до пост╕в так, як велить Свята Церква? У наш час багато хто порушу╓ п╕ст просто без жодних причин, з одн╕╓╖ примхи, свав╕льно. Сутн╕сть гр╕ха в порушенн╕ пост╕в поляга╓ не в тому, що людина може опоганюватися скоромною ╖жею, а в тому, що цим виявля╓ться непокора Церкв╕, непокора, яка спричиня╓ взагал╕ розгнуздан╕сть, гр╕ховне свав╕лля. Як у житт╕ повсякденному, так ╕ погот╕в у рел╕г╕йних справах певний порядок ╕ дотримання правил ? обов?язков╕ й необх╕дн╕ для людини. Ми зна╓мо, зокрема, ╕ в приклад ставимо, н╕мецьку акуратн╕сть, англ╕йську точн╕сть ╕ водночас гудимо французьку безпринципн╕сть ╕ безладн╕сть. Точн╕сть ╕ акуратн╕сть ? це не розк╕ш лише бажана, н╕, це ? необх╕дна приналежн╕сть у житт╕ кожно╖ людини. Зробити все сво╓часно, кожному заняттю в╕двести належн╕ години ? це усп╕х всяко╖ справи. Непокора матер╕-церкв╕ в одному чому-небудь тягне за собою зневагу до ╕нших ╖╖ устав╕в.
В╕зьмемо молитву, богослуж╕ння церковн╕. Чи вс╕ християни в╕дв╕дують акуратно храми Бож╕, чи ус╕ з досить щирим благогов╕йно-молитовним настро╓м виконують християнський обов?язок спов╕д╕ й святого причастя? А ск╕льки таких, як╕ й зовс╕м не вважають це сво╖м обов?язком? А згадайте життя наших предк╕в, наприклад, як зображено його в наш╕й л╕тератур╕. У роман╕ М. Н. Загоск╕на ?Юр╕й Милославський? дво╓ бояр розмовляють м╕ж собою про третю особу, ╕, коли один сп╕врозмовник на вухо пов╕домля╓ ╕ншого, що той, про кого мова йде, ╖сть у середу скоромне, обидва бл╕днуть ╕ вигукують: ?Ах! в╕н розб╕йник, бусурман!? От як твердо стояла Русь у законах церковних ╕ взагал╕ в законност╕ й порядку, у цьому була ╖╖ сила й могутн╕сть, цим т╕льки й поясню╓ться, що, як╕ сильн╕ не були вороги, як╕ тяжк╕ не були житт╓в╕ бур╕ й негоди, Русь усе перетерп╕ла, усе перенесла й вийшла такою могутньою, великою й сильною. Невже ж ми будемо копати соб╕ яму?...
 

Прото╕╓рей Григор╕й Дьяченко

ПРОСТЕ ╢ВАНГЕЛЬСЬКЕ СЛОВО

Апостол
(1 Кор. IV, 9?16)

9. Бо я думаю, що нам, посланцям останн╕м, Бог судив бути н╕би засудженими на смерть, бо ми були видовищем св╕тов╕, ангелам ╕ людям.
10. Ми безумн╕ Христа ради, а ви мудр╕ у Христ╕; ми нем╕чн╕, а ви м╕цн╕; ви у слав╕, а ми в безчест╕.
11. Нав╕ть донин╕ терпимо голод, ╕ спрагу, ╕ наготу, ╕ стражда╓мо, ╕ понев╕ря╓мось,
12. ╕ трудимось, працюючи сво╖ми руками. Лихословлять нас, ми благословля╓мо; гонять нас, ми терпимо;
13. ганьблять нас, ми блага╓мо: ми як см╕ття для св╕ту, як порох, що ус╕ топчуть донин╕.
14. Це пишу не для того, щоб вас осоромити, а наставляю на розум вас, як д╕тей мо╖х улюблених,
15. бо хоч у вас тисяч╕ наставник╕в у Христ╕, та не багато отц╕в; я родив вас у Христ╕ ╤╕сус╕ благов╕стям.
16. Тому благаю вас: ставайте под╕бн╕ мен╕, як я Христу.

Багато хто з коринфян ╕ у християнств╕ залишилися гордовитими й хвалькуватими, особливо п╕сля того, коли у них проявилося багато надзвичайних дар╕в Духа Святого, як, наприклад, дар чудес, дар мов ╕ пророцтва. За таких обставин вони вважали себе й могутн╕ми, ╕ славними, ╕ наймудр╕шими людьми у св╕т╕. Вони зовс╕м забули головн╕ вимоги християнства бути смиренними й завжди залишатися убогими духом. Вони випустили з уваги життя й повед╕нку сво╖х перших учител╕в християнства, св. апостол╕в, ╕ ╖хн╕х, також смиренних ╕ благодушно терплячих, супутник╕в.
Через цей негожий моральний стан коринфських християн св. апостол Павло й змушений був ╖м нагадати про смиренн╕сть ╕ терп╕ння. В╕н указу╓ при цьому на себе й ╕нших святих пропов╕дник╕в Христово╖ в╕ри. В╕н говорить:
(гл. IV, 9) нам, посланцям останн╕м, п╕зн╕м пор╕вняно ╕з пророками, Бог судив бути н╕би засудженими на смерть, бо ми, як би на ганебному м╕сц╕, стали видовищем ц╕лому св╕тов╕, як ангелам, так ╕ людям.
Ангели двох род╕в: добр╕ й зл╕. Добр╕ ангели бачать наше життя, рад╕ють ╕з нами нашому доброму служ╕нню й сп╕вчувають нашим стражданням. Бачать наше життя й б╕си. Вони лют╕ на нас за пропов╕дь про Христа, який зруйнував ╖хню силу; вони вишукують у нашому житт╕ всякий прив╕д нашкодити нам: спричинити нам через людей нещастя, хвороби, звести наклеп, завжди намагаються п╕дтримати зл╕сть проти нас у людях. От тому ми, каже апостол, ╕ зробилися видовищем для ангел╕в. Але ми стали видовищем, предметом особливо╖, р╕знор╕дно╖ уваги й для людей. ╤ люди, под╕бно ангелам, стосовно нас тримають себе подв╕йно. Чесн╕ сп╕вчувають нам, а люди зл╕, горд╕ або легковажн╕ засуджують, нехтують, женуть ╕ лають нас ╕ дотепер, хоча в нашому житт╕ вони не знайшли н╕чого, вартого докору.
В. 10. Та ми й сам╕ про себе невисоко╖ думки: ми безумн╕ Христа ради, вважа╓мо себе людьми простими, як╕ н╕чого не знають ╕ не важать в Христ╕. А ви, над╕лен╕ всякими благами в╕д Духа Святого, не так смиренно дума╓те про себе; ви й у християнств╕ вважа╓те себе мудрецями, найрозумн╕шими у св╕т╕. Ми вважа╓мо так: ми нем╕чн╕, а на вашу думку ? ви м╕цн╕, могутн╕ й багатством, ╕ за родом, ╕ надзвичайними дарами небесними; ви у слав╕ й шука╓те слави, а ми в безчест╕; ми живемо й пропов╕ду╓мо, п╕клу╓мося про спас╕ння чужих душ, а наш подвиг, нашу працю не т╕льки не поважають ╕ не ц╕нують поблажливо ? навпаки, нас безчестять, засуджують ╕ нашу справу. Як завжди сучасне й ц╕лком застосовне до нашо╖ епохи спостереження святого апостола над людською оц╕нкою чужо╖ прац╕ ╕ оц╕нкою сво╓╖ роботи. Д╕яльн╕сть ╕нших люди зазвичай намагаються принижувати, не ц╕лком справедливо оц╕нювати й представляти. А якщо сам╕ зроблять на гр╕ш, розхвалять себе голосно й зажадають визнання, нагороди, начебто за велик╕ подвиги й пожертвування. Ще: люди часто судять з зовн╕шнього вигляду. Якщо людина показна собою, добре, красно говорить про себе, ма╓ грош╕, зв?язки родинн╕ й дружн╕, щасливо поставлена у сусп╕льному середовищ╕, то, будь вона хоч ╕ не дуже розумна ╕ працьовита, все-таки вона побачить поряд себе шанувальник╕в ╕ п╕длесник╕в ╕ буде мати нав╕ть вплив на х╕д р╕зних сусп╕льних справ. ╥╖ будуть одн╕ хвалити на словах, ╕нш╕ ╖╖ думки й прохання поважати заради багатства й зв?язк╕в. ╤ такий щасливець, удосто╓ний не по заслугах ╕ прац╕, буде вважатися, под╕бно коринфянам, ╕ мудрецем, ╕ сильним, ╕ в слав╕. ╤нший же чолов╕к ╕з щиросердечними якостями, ╕з благочестям або, принаймн╕, чесний, розумний, осв╕чений, але смиренний, що не любить вир╕знятися, без багатства й родинних зв?язк╕в ? часто, досить часто, вважа╓ться звичайним смертним, ╕ тому залиша╓ться без уваги, без пошани й слави, а ╕нод╕ за чесн╕сть свою ще збудить ╕ гн╕в людський ╕ викличе на себе незаслужен╕ лиха й злигодн╕, под╕бно апостольським. Наприклад, св. апостол Павло говорить про себе майже незадовго до смерт╕:
(в. 11) нав╕ть донин╕, на схил╕ в╕ку нашого, ми терпимо голод ╕ спрагу, ╕ наготу, ╕ стражда╓мо, ╕ понев╕ря╓мось, не ма╓мо свого дому, мандру╓мо з одного м╕сця в ╕нше. Апостоли мандр╕вне життя вели почасти й тому, що ╖м було призначено розносити вчення про Христа й християнство по вс╕й земл╕, а почасти й тому, що ╖х гонили пост╕йн╕ вороги ╖хн╕.
В. 12. Ми трудимось, працюючи сво╖ми руками. Св. апостол, як вам уже в╕домо, любив робити намети з вовни й ц╕м ремеслом годувався сам, ╕ годувалися його супутники. Хоча в╕н мав ус╕ права ? ╕ божеськ╕, ╕ людськ╕ ? соб╕ й сво╖м супутникам отримувати харч╕ в╕д сусп╕льства, якому служив (Мф. X, 10; 1 Кор. IX, 7, 11; Гал. VI, 6?7), але в╕н жив з╕ свого майстерства, тому що не хот╕в давати й найменшого приводу для дор╕кання соб╕, для обвинувачення себе у сво╓корисливост╕. При пост╕йн╕й пропов╕д╕ р╕знохарактерним особам ще турбота про прогодування себе сво╖ми коштами, можливо, ще не заробленими, ? це подвиг великий, служ╕ння важке. На все потр╕бно час ╕ сили. Але попри все те працьовит╕сть пастиря як отця духовного й учителя, особливо с╕льського пастиря в чесних заняттях, йому сп╕дручних, як, наприклад, бдж╕льництво, сад╕вництво або розумне с╕льське господарство, повинн╕ бути першою рисою зовн╕шнього його, так би мовити, матер╕ального життя при неухильному виконанн╕ ним пастирських обов?язк╕в. Працьовит╕сть в╕двол╕ка╓ в╕д ледарства, в╕д безл╕ч╕ неприпустимих гр╕х╕в, сприя╓ зм╕цненню здоров?я, добробуту в житт╕, зм╕цню╓ в богослов?╖, привча╓ до терплячост╕ й слугу╓ для ближнього спонуканням до прац╕. Добрий приклад пастиря й у зовн╕шньому побут╕ повчальний для пастви ╕ виклика╓ в них бажання насл╕дувати свого дух╕вника.
В. 12. Лихословлять нас, ми благословля╓мо; гонять нас, ми терпимо.
В. 13. Ганьблять нас, ми блага╓мо й про ворог╕в наших. Ми як см╕ття для св╕ту, як порох, що ус╕ топчуть донин╕. ╤ при цьому апостоли були в доброму настро╖, переносячи всяк╕ негоди житт╓в╕: ╕ голод, ╕ спрагу, ╕ побиття, ╕ наклеп, ╕ хвороби. А вони ж, п╕сля Божо╖ Матер╕, були вище вс╕х у св╕т╕; вони були богонатхненними людьми, пров╕дниками в душу гр╕шника в╕чних, спасенних ╕стин. Саме вони й допомогли людям п╕знати св╕тло, освятитися й спастися. Виходить, вони були г╕дн╕ вдячност╕, а не биття, благогов╕ння, а не лихосл╕в?я, життя безб╕дного, а не голодного й суворого. Але не так ╖х вшановували. ╥х зневажало б╕льш╕сть людей, як см╕ття, як порох. ╤ багато хто з коринфян були не б╕льш побожн╕ з╕ сво╖ми св. вчителями. Але апостол Павло готовий був ╖х вибачити, як вибача╓ батько сво╖х син╕в за легкодумство й невдячн╕сть. Апостол поб╕жно нагадав ╖м про несправедлив╕сть до трудного служ╕ння апостольського, ╕ при цьому в╕н зробив застереження:
(в. 14) це пишу не для того, щоб вас осоромити, а наставляю на розум вас, як д╕тей мо╖х улюблених, заради яких в╕н так багато перен╕с, аби т╕льки ╖м було добре в християнств╕, аби т╕льки ╖х спасти. У коринфян же багато було всяких учител╕в, найчаст╕ше невимогливих, поблажливих до бажань ╕ розпусних смак╕в ╖хн╕х.
Ось тому апостол ╕ говорить:
(в. 15) бо хоч у вас тисяч╕ наставник╕в у Христ╕, та не багато отц╕в; я родив вас у Христ╕ ╤╕сус╕ благов╕стям: я вам справжн╕й отець за духом, а ви мо╖ д╕ти, я вас прив╕в до Христа, осв╕тивши в╕рою в Нього; про вас щодня молюся й турбуюся; за вас я в╕дпов╕дь повинен дати Богу, коли доведеться сказати на Страшному суд╕: Ось я ╕ д╕ти, яких дав Ти мен╕. Тому апостол сказав так: чада мо╖ кохан╕, слухайтеся здеб╕льшого мене, тому що навколо й серед вас багато хибних учител╕в ╕ звабник╕в ╕з християн. М╕ж учителями ╓ люди самолюбн╕, що шукають т╕льки пошани соб╕, а не спас╕ння душам християнським. Це вовки лют╕ в овеч╕й шкур╕. Будьте обережн╕ з ними. Не бентежтеся простотою мови правдивого, смиренномудрого пастиря й нав╕ть б╕дн╕стю його одягу. Не все те золото, що блищить.
Православн╕! У коринфськ╕й Церкв╕ ще при апостолах було вже безл╕ч учител╕в християнських, але не вс╕ вони були щир╕, не вс╕ чесн╕ й в╕ддан╕ ╕стин╕; а були або брехлив╕, або влеслив╕, або самолюбн╕, або самозванц╕ без апостольського рукоположення, або не пастир╕, а найманц╕. Нин╕, як минуло 18 стол╕ть, наплодилося з учител╕в християн така безл╕ч ╕з бажанням пов╕домити ╕стину п╕д видом богословського положення або думки, або наукового ф╕лософського мр╕яння, або п╕дземного в╕дкриття й досл╕дження, що ╖м ╕ л╕ку нема╓. Але не вс╕ вони отц╕. Не вс╕ вони ведуть до Христа.
Благов╕стя ╕стини Христово╖, як вона в╕дкрита в слов╕ Божому ╕ визначена спадко╓мцями апостольськими ? от що нада╓ право вважатися отцем. Таке високоповажне ╕м?я належить пастирев╕ Православно╖ Церкви як спадко╓мцев╕ влади апостольсько╖. Тому, християни, будьте поштив╕ до священного сану. В╕дсторон╕ть в╕д себе марнов╕рство й упередження проти нього. Шануйте його з великою любов?ю за д╕ло його (1 Сол. V, 13). В╕н благов╕стить вам слово Боже, для вашого спас╕ння звершу╓ свят╕ та╖нства, через як╕ ми освячу╓мося.
Пастир, як батько, ма╓ право вс╕ляко прищеплювати добро сво╖м духовним чадам ╕ лаг╕дно, ╕ суворо. Тому сприймайте зауваження пастиря, як настанови батька. Ц╕лющ╕ л╕ки не завжди бувають при╓мн╕ й смачн╕, але зате д╕╓в╕.
Звичайно, пастир╕ не ангели ? теж люди гр╕шн╕. Св. Тихон на людське зауваження про гр╕ховне життя пастиря в╕дпов╕да╓ так: ?Дехто каже: священик недобре живе. Але що тоб╕ до цього? Ти за нього не будеш в╕дпов╕дати Богу, а в╕н за тебе буде. Так ти молися за нього. В╕н теж людина ╕ може згр╕шити. Добре навчання сприймай, а худо╖ справи не повторюй. Пастиря сл╕д любити як батька, почитати як учителя, що веде до спас╕ння, ╕ вдячн╕сть до нього мати за його труди?. Хто не поважа╓ пастиря, той не поважа╓ Самого ╤╕суса Христа (Лк. X, 16; 1 Сол. IV, 8; Зах. II, 8).
Тому св. апостол Павло, зображаючи значення священного сану, ╕ просить християн бути шанобливими й вдячними до пастир╕в. В╕н говорить: будьте ╕ ви шаноблив╕ до пастир╕в, що присвятили себе служ╕нню святин╕ й спас╕нню християн (1 Кор. XVI, 16) ╕ шануйте пастир╕в, в╕ддаючи ╖м перевагу перед ╕ншими, з великою любов?ю за д╕ло ╖хн╓ (1 Сол. V, 12). Той, хто навча╓ться слова ? пропов╕ддю про Христа й благочестя, говорить св. апостол, хай д╕литься з наставником усяким добром (Гал. VI, 6).
Сам апостол Павло дуже ц╕нував працю сво╖х пом╕чник╕в (наприклад Тимоф╕я) у пропов╕данн╕ ╢вангел╕я; хвалив ╖х ╕ прославляв ╖х у сво╖х посланнях р╕зним Церквам (1 Кор. IV, 17); напував ╕ годував ╖х на сво╖ кошти (Д╕ян. XX, 34) ╕ доручав ╖х так╕й сам╕й любов╕ християн.
В. 16. Тому благаю вас: ставайте под╕бн╕ мен╕, як я Христу.
У чому ж ми повинн╕ й можемо насл╕дувати апостола? По-перше, у добросердому заради Христа перенесенн╕ всяких нещасть ╕ злигодн╕в, сприймаючи все це ╕ як покарання за наш╕ гр╕хи (Прем. XI, 17), ╕ як л╕ки в╕д гр╕ха (Ос. VI, 1?2), ╕ як необх╕дне випробування вашо╖ в╕ри й знак особливо╖ Божо╖ любов╕ до нас (╢вр. XII, 6; Притч. III, 11?12).
По-друге, ми можемо насл╕дувати святого апостола Павла в працьовитост╕. Ця чеснота ? велика сила в житт╕. Без прац╕: а) багато хто не м╕г би ╕снувати (Бут. III, 19); б) не уникли б тяжких гр╕х╕в через ледарство (Сир. XXXIII, 28). Праця нам призначена Богом ще в райському житт╕ Адама як добра спасенна справа, а п╕сля вигнання з раю ? ╕ як пост╕йне нагадування про гр╕хопад╕ння, зас╕б до покаяння, ╕ як покарання за гр╕х. Хто ж з нас може чим-небудь вибачати сво╖ л╕нощ╕, сво╓ ледарство? Апостол вчить: кожний працюй, роблячи сво╖ми власними руками корисне, щоб було з чого подавати тому, хто у злиднях (Еф. IV, 28). Отже, трудитися потр╕бно не т╕льки заради себе самого, але й заради ближнього.
По-трет╓, ми повинн╕ насл╕дувати святого апостола й у старанному виконанн╕ кожним з нас сво╖х обов?язк╕в.
Нарешт╕, по-четверте, кожний з нас повинен дивитися на священний сан так, як дивиться на нього св. апостол, у тому, що поясню╓ться тепер, минулому ╕ наступному тижневому апостольському читанн╕ на л╕тург╕╖: ми, говорить св. апостол, сп╕впрац╕вники Бож╕ (1 Кор. III, 9). Кожен повинен розум╕ти нас, як служител╕в Христових ╕ буд╕вничих та╖н Божих (1 Кор. IV, 1). ╤ сам Христос сказав про Сво╖х священнослужител╕в: Хто слуха╓ вас, той Мене слуха╓, ╕ хто зневажа╓ вас, той Мене зневажа╓ (Лк. X, 16). Хто вас прийма╓, той Мене прийма╓ (Мф. X, 40). Хто ма╓ вухо, нехай чу╓, що Дух Святий говорить Церквам, тобто нам, християнам (Одкр. II, 11).
 

Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ