Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 11:19

23:45

Чотири пори року на Лебединому озер╕

23:25

С╕корськ╕. Шлях у в╕чн╕сть

23:20

Погода в Укра╖н╕

23:15

Молитва Небесним силам

22:05

Н╕на Реус. Про минуле пам'ять збережем, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:45

Жит╕я святих. Благов╕рн╕ княз╕ Борис ╕ Гл╕б

21:20

Зодчество

21:05

Л╕топис

20:30

Св╕т Православ╕я

20:25

Жит╕я святих. Св╕док Небесного Царства (св. Григор╕й ╤конописець)

20:20

Пов╕сть минулих л╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:40

Фрески Кирил╕всько╖ церкви (м. Ки╖в)

19:35

Закон Божий. Стр╕тення Господн╓

19:30

Л╕топис

19:00

Моя Третьяковка

18:50

Л╕тург╕я св. ╤оанна Златоуста

18:15

Жит╕я святих. Святитель ╤гнат╕й Мар╕упольський

18:05

Погода у православному св╕т╕

18:00

Молитва Царю Небесний

17:40

Семен Гулак-Артемовський

17:00

Л╕топис. В╕длуння епох

16:50

Л╕топис

16:40

Храм cвятителя Димитр╕я Ростовського в Очаков╕

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:45

Жит╕я святих. Святий во╖н (св. Георг╕й Поб╕доносець)

15:40

К-Тр╕о Еп╕чний еск╕з

15:10

Безмовна пропов╕дь

15:05

Л╕топис

15:00

Молитва про примноження любов╕

14:50

Великий рос╕йський композитор (М. Римський-Корсаков)

14:40

Грец╕я очима паломника. Салон╕ки

14:30

Музей етнограф╕╖ (Рос╕я)

14:25

Перинський Р╕здва Богородиц╕ скит (Рос╕я)

14:10

Бож╕ д╕ти

13:00

Нац╕ональн╕ скарбниц╕ знань

12:50

Л╕топис

12:20

Церква, що ╓ над руча╓м

12:15

Образ доброчинност╕

12:05

Погода у православному св╕т╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:40

Будинок-музей Михайла Пришв╕на (Рос╕я)

11:10

Родинне вогнище з Аллою Будницькою

11:05

Трапеза

11:00

Л╕топис

10:50

╤конопис, сурдопереклад

10:00

Ширша за небеса (жит╕╓ Пресвято╖ Богородиц╕), сурдопереклад

09:35

В╕дродитися до нового життя (Успенський собор Ки╓во-Печерсько╖ Лаври)

09:15

Наш час

09:05

Погода в Укра╖н╕

09:00

Молитва Ангелу-Хранителю

08:45

Душа хранить. Музей Миколи Рубцова (Рос╕я)

08:35

Ранок у Шишкиному л╕с╕

08:25

Добре слово

08:20

Дивосв╕т

08:05

Семен Гулак-Артемовський

08:00

Молитва Богородиц╕

07:40

Святин╕ Дмитр╕всько╖ земл╕ (Рос╕я)

07:35

Жит╕я святих. Святитель ╤оасаф Б╓лгородський

07:20

Куп╕ль нашого Хрещення (Крим, Херсонес)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:50

Погода в Укра╖н╕

06:45

Камерний хор Кредо. Нин╕ отпуща╓ши

06:20

Жит╕я святих. Преподобний Феоф╕л, Христа ради юродивий

06:10

Погода у православному св╕т╕

06:05

Молитва Оптинських старц╕в

05:05

Венец╕я. Видиме ╕ сокровенне

05:00

Молитва Отче наш

04:40

Твор╕ння графа Потоцького (Тульчинський собор Р╕здва Христового), сурдопереклад

04:20

Камен╕ ╢русалима, сурдопереклад

04:00

Обриси православно╖ Груз╕╖, сурдопереклад

03:45

Автограф. ╢русалим (С. Маршак)

03:30

Л╕карня святителя Олекс╕я (Рос╕я)

02:50

Камерний хор Кредо. Благослови

02:30

Хрещення Груз╕╖

02:25

Автограф. Все, що буде, було ╕ що ╓ на земл╕ (Л. Костенко)

02:10

Козацьк╕ могили

02:00

Погода в Укра╖н╕

01:45

С╕длайте коней, хлопц╕-козаки!

01:25

Невичерпне джерело (╤. Шишк╕н)

01:10

На пол╕ козацько╖ слави

01:00

Автограф. Шел Господь. (C. ╢сен╕н)

00:50

Обитель святого Стефана (Грец╕я, Метеори)

00:25

П╕сня слави ╕ плачу (Музей-запов╕дник Слово о полку ╤горев╕м)

00:10

Добрий шлях Максима Рильського

00:00

Погода у православному св╕т╕

Арх╕в новин
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Тиждень 11-й по П?ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола

19.08.2012

╢вангел╕╓
(Мф. 18, 23-35)

У ╓вангельському читанн╕ ми почули, що ╤╕сус Христос розпов╕в перед сво╖ми учнями притчу про милостивого царя ╕ безжального боржника. Суть притч╕ поляга╓ у тому, що християнин, для того щоб йому в╕дпустив Бог гр╕хи, ма╓ також в╕дпустити гр╕хи сво╖м ближн╕м, ╕накше, якщо в╕н не пробачатиме, то ╕ Бог не пробачить йому ╕ в╕н отрима╓ сповна за гр╕хи сво╖. Цар у притч╕ явля╓ собою позикодавця, котрому раби заборгували певну суму грошей. Так ╕ людина вс╕м забов?язана Богу, ╕ мала б платити Йому добрими вчинками, але не робить цього, т╕льки пост╕йно гр╕шить, тому ма╓ борг перед Богом. Цар вир╕шив розрахуватись, тобто виставити рахунок. Цей рахунок стане основним на Страшному Суд╕ Христовому, власне як ╕ на окремому суд╕ п╕сля смерт╕ кожно╖ людини; сплачу╓ться в╕н ╕ за життя людини тут, на земл╕, п╕д виглядом покарань, що Бог дозволя╓.
Зг╕дно ╕з законом Мо╕се╓вим, неспроможний боржник продавався у рабство разом з с╕м╓ю, ╕ грош╕, отриман╕ таким чином, йшли на сплату боргу. Боржник почина╓ просити про тимчасове помилування, але це не означа╓, що в╕н сам по соб╕ може сплатити Богов╕ за гр╕хи сво╖, таким чином лише зображу╓ться гаряче прохання раба, щоб умилостивити Царя, також це символ молитви до Бога гр╕шника, що почув вирок про сво╓ покарання. Раб просив лише про в╕дстрочення, а цар через сво╓ милосердя пробачив увесь борг ╕ в╕дпустив боржника. Так ╕ Господь Бог, за незреченною Сво╓ю мил╕стю ╕ любов?ю до роду людського, почувши молитви гр╕шник╕в в╕дпуска╓ ╕ пробача╓ ╖м вс╕ ско╖н╕ ними гр╕хи. Вийшовши в╕д царя помилуваним, з в╕дпущеним боргом, раб зустр╕в товариша, який повинен був йому сто динар╕╖в, - сума абсолютно н╕кчемна у пор╕внянн╕ з т╕╓ю, яку повинен був раб Царю. Цим пор╕внянням Господь ╤╕сус хот╕в показати у притч╕, наск╕льки, по сут╕, н╕кчемн╕ гр╕хи людей один проти одного пор╕вняно з тими гр╕хами, якими люди ображають Бога. Отже, раб почав душити свого товариша, вимагаючи в╕д нього борг, а оск╕льки той не м╕г негайно в╕ддати грош╕, то посадив його у в'язницю. Це, звичайно, св╕дчило про жорсток╕сть ╕ ср╕блолюбство раба, що не бажав не те що пробачити боржников╕, але нав╕ть в╕дстрочити йому сплату грошей. Коли цар д╕знався про такий вчинок свого раба, то страшенно розгн╕вався ╕, покликавши його, в╕ддав катувальникам, доки не поверне усього боргу.
Господь повча╓ ц╕╓ю притчею: 1) гр╕хи наш╕ перед Богом численн╕ ╕ тяжк╕; 2) Бог пробача╓ ╖х по Сво╓му милосердю, якщо ми молимося Йому; 3) гр╕хи наших ближн╕х проти нас незначн╕ пор╕вняно з нашими гр╕хами перед Богом; 4) отже, ми повинн╕ ╖х пробачати ближн╕м нашим; 5) якщо ж ми не пробачемо ╖х, то ╕ Бог не пробачить нас, ╕ тод╕ нам належатимуть в╕чн╕ муки.

Прото╕╓рей Григор╕й Дьяченко
ПРОСТЕ ╢ВАНГЕЛЬСЬКЕ СЛОВО

Апостол
(1 Кор. IX, 2-12)

2 Коли я не апостол для ╕нших, то для вас я апостол, ви бо печать мого апостольства в Господ╕.
3 Оце оборона моя перед тими, хто судить мене.
4 Чи ми права не ма╓мо ╖сти та пити?
5 Чи ми права не ма╓мо водити з собою сестру, дружину, як ╕ ╕нш╕ апостоли, ╕ Господн╕ брати, ╕ Кифа?
6 Х╕ба я один ╕ Варнава не ма╓мо права, щоб не працювати?
7 Хто коштом сво╖м коли служить у в╕йську? Або хто виноградника садить, ╕ не ╖сть з його плоду? Або хто отару пасе, ╕ не ╖сть молока в╕д отари?
8 Чи я т╕льки по-людському це говорю? Х╕ба ж ╕ Закон не говорить цього?
9 Бо в Закон╕ Мойсе╓в╕м писано: Не в'яжи рота волов╕, що молотить. Х╕ба за вол╕в Бог турбу╓ться?
10 Чи говорить В╕н зовс╕м для нас? Для нас, бо написано, що з над╕╓ю мусить орати орач, а молотник молотити з над╕╓ю мати частку в сво╖м спод╕ванн╕.
11 Коли ми с╕яли вам духовне, чи ж велика то р╕ч, як пожнемо ми ваше т╕лесне?
12 Як право на вас мають ╕нш╕, то тим б╕льше ми. Але ми не вжили цього права, та все терпимо, аби перешкоди яко╖ Христовому ╢вангел╕ю ми не вчинили.
Зазвичай, коли людина ма╓ пост╕йних ворог╕в, вони обмовляють ╖╖ всюди, ч╕пляються до кожного ╖╖ вчинку, до кожного ╖╖ слова. Зда╓ться, що й ув╕ сн╕ у них зр╕╓ злий задум проти ненависного. Вони не лишають без уваги жодно╖ риси в душ╕ гнаного ними. Так було ╕ з╕ св. апостолом Павлом. Зл╕ язики у Кор╕нф╕ спочатку розпустили чутку про св. апостола Павла, н╕би в╕н не справжн╕й апостол, тому що в╕н не бачив особисто Самого Христа в плот╕; н╕бито не Христом в╕н обраний, ╕ тому в╕н не може бути шанований нар╕вн╕ з апостолами, що оточували Христа на земл╕. Зл╕сть людська пом╕тила, що до Павла добр╕, вдячн╕ люди ставилися з прихильн╕стю ╕ готов╕ були утримувати його, по╖ти, годувати, його та ╕нших мандр╕вник╕в за св╕й рахунок. Павлов╕ вороги стали заздрити ще т╕льки передбачуваному добробуту його. Тому розпустили чутку про його самокорислив╕сть, про любостяжання, що задовольня╓ться через пропов╕дь. Так ╕ п╕сля апостол╕в заздр╕сть людей до речового положення духовенства позбавляла останн╕х не т╕льки законних, а й необх╕дних засоб╕в для життя. Невдячн╕ християни подальших в╕к╕в теж любили рахувати грош╕ у чуж╕й кишен╕ ? у данному випадку, духовенства. ╤ п╕ддаючись оманливим, заздр╕сним почуттям припускали, що вони мають величезн╕ доходи, тому не давали, а ╕нод╕ ╕ в╕дн╕мали у духовенства те, що ╖м належало ╕ належить за законом справедливост╕ ╕ по поваз╕ до ╖х нелегко╖ прац╕. Таке становище мало м╕сце багато стол╕ть.
Коли в Кор╕нф╕ торкнулися нав╕ть речово╖ винагороди апостолов╕ за його працю, коли стали несправедливо докоряти йому ╕ за це, тод╕ в╕н вимушений був захищатися проти такого наклепу ╕ викласти ╕стиний погляд на це питання: чи повинн╕ пастир╕ отримувати безб╕дне утримання в╕д сво╖х пасомих? Чи мають пасом╕ винагороджувати працю священнослужител╕в? ╤ чи мав право сам апостол на таку ж винагороду? Якщо мав, то чи користувався ним? ╤ як користувався?
Св. апостол з цими питаннями зверта╓ться до самих коринфян, посилаючись на них як на св╕дк╕в його служ╕ння ╕ життя вц╕лому. Гл. IX, 2.Ви бо печать мого апостольства в Господ╕, тобто ви сам╕ зна╓те, як ╕ чим я займаюся ╕ живу серед вас, чи пом╕чали в мен╕ користолюбство? Чи шкодував я себе п╕д час пропов╕д╕ серед вас? (1 Кор. II, 3; Д╕ян. XVIII, 9-10) ╤ чи вимагав я соб╕ в╕д вас винагороди за працю? Так заспок╕йливо апостол звернувся до сов╕ст╕ багатьох коринфян, тому що знав сво╓ життя ╕ бачив ╖х чесн╕сть.
А по в╕дношенню до ворог╕в сво╖х, що д╕яли в Кор╕нф╕, в╕н пише наступне:
Ст. 3 Оце оборона моя перед тими, хто судить мене.
Ст. 4. Чи ми права не ма╓мо ╖сти та пити за свою працю? ╤ отримувати за не╖ ╖жу в╕д в╕рян? Мабуть, вороги засуджували Павла ╕ за необх╕дне вживання скромно╖ ╖ж╕. Так ╕ Христа засуджували книжники, називаючи його ядцею ╕ винопивцею (Мф. XI, 19). Подума╓ш, наск╕льки огидна та др╕б'язкова бува╓ диявольська зл╕сть в серц╕ людському. Н╕чого вона не лиша╓ без засудження.
Ст. 5. Чи ми права не ма╓мо водити з собою сестру, дружину, як ╕ ╕нш╕ апостоли, ╕ Господн╕ брати, ╕ Кифа? Що означають ц╕ слова? Тут апостол говорить про сво╓ право мати сп╕вроб╕тницями в пропов╕д╕ ж╕нок. В╕домо, що апостоли ходили пропов╕дувати, оточен╕ сп╕вроб╕тниками ╕ супутницями. Для само╖ справи пропов╕д╕ про Христа треба було мати апостолам ╕ ж╕нок пом╕чницями соб╕. Оск╕льки, наприклад, на Сход╕, де здеб╕льшого ж╕ноча стать була прихована, в╕дчужена в╕д сусп╕льства чолов╕к╕в, ╕ вх╕д чужим чолов╕кам до ╖х житла був заборонений, ж╕нка-християнка могла проникнути ╕ в ж╕ноч╕ споко╖, ╕ там п╕д час розмови повести мову про Христа ╕ порятунок душ╕. ╥╖ легше могли вислухати недоступн╕ ж╕нки-язичниц╕, ╖й в╕дкрити свою душу ╕ послухатися ╖╖ бес╕ди. Ц╕ християнки переносили послання апостольськ╕ з одного м╕сця до ╕ншого, наприклад, так╕ як, Фива (Рим. XVI, 1), Апф╕я (Флм. I, 2), Мар╕ам (Рим. XVI, 6). Деяк╕ з цих ж╕нок заслужили почесну в Церкв╕ назву д╕акон╕се. Тод╕ був благодатний час, коли ж╕нки старанно допомагали апостолам в християнств╕. Якби ╕ тепер ж╕ноча стать в особ╕ матер╕, сестри, дружини старанно зайнялася рел╕г╕йним вихованням близьких ╖м ос╕б, тод╕ б сусп╕льство християн було б б╕льш набожним. А ж╕ноче серце в╕д природи за перевагою чутливе, сприйнятливе вм╕стище рел╕г╕╖.
Ст. 6. Х╕ба я один ╕ Варнава не ма╓мо права, щоб не працювати? Св. апостоли за запов╕том Христа повинн╕ були йти у св╕т на пропов╕дь без грошей, без торби, без запасного одягу, без ус╕ляких знарядь для придбання соб╕ ╖ж╕. Тому що, за словом Христовим, вони мали за свою пропов╕дь отримувати ╖жу в╕д осв╕чуваних (Мф. X, 10). Отже, головна справа апостольська - пропов╕дь, турбота про благочестя у св╕т╕, а не ремесло, чи ╕нше заняття, за-для шматка хл╕ба (Деян. VI, 2). Через те ╕ апостол Павло говорить, що в╕н ма╓ право ╕ владу не працювати для здобуття соб╕ ╖ж╕. В╕ряни повинн╕ по╖ти ╕ годувати його з супутниками. В╕н витрача╓ увесь час для ╕ншого, ╕ ближн╕й повинен прид╕лити йому частину часу ╕ прац╕.
Ст. 7. Хто коштом сво╖м коли служить у в╕йську? Його утриму╓ правитель держави або сусп╕льство, якому в╕н жертву╓ сво╖м часом ╕ життям. Чи той хто, насадивши виноград, не ╖сть плод╕в його? Хто, пасучи стадо, не п?╓ досхочу молока в╕д стада? Абсолютно справедливо це ╕ за поняттям людським.
Ст. 8. Але св. апостол не т╕льки по-людському це говорить ╕ розкрива╓. Чи не те саме говорить ╕ закон?
Ст. 9. Бо в Закон╕ Мойсе╓в╕м писано: Не в'яжи рота волов╕, що молотить, не виснажуй худобу, що на тебе працю╓, годуй ╖╖ досхочу, по╖ ╖╖ вчасно. Вт╕м, чи про одних вол╕в говориться в ц╕й запов╕д╕ Бож╕й? Х╕ба за вол╕в Бог турбу╓ться? Чи не зазначен╕ в ц╕й запов╕д╕ ╕ люди, працююч╕ на користь ╕ншому? Чи не сл╕д належним чином щадити ╕ ц╕нувати чужу працю? Так, християнин, не затримуй платню роб╕тникам ╕ не утруднюй ц╕ною, особливо знаючи ╖х крайню потребу ╕ взагал╕ б╕дн╕сть. Зайва коп╕йка, що тобою да╓ться ╕стинно чесному б╕дняков╕ - багатос╕мейному роб╕тнику, - ╓ не лише хороша плата йому, але ╕ милостиня, отже, ╕ доброчесн╕сть з твого боку.
Ст. 10. Звичайно, в запов╕д╕ Мо╕се╓вого закону говориться ╕ про нас, людей.
Окр╕м цього, в закон╕ ж Моисеевому детально, у подробицях викладаються принципи життя старозав╕тного ╓врейського духовенства; там зображен╕ Бож╕ вел╕ння про це. Ось як╕ доходи мало ╓врейське священство до Р╕здва Христового.
Перше джерело доход╕в - десятина в╕д вс╕х плод╕в земних (Втор. XIV; Чис. XVIII).
Другий - десятина в╕д будь-яко╖ худоби (там же).
Трет╕й - в╕д р╕зних податей (Лев. VII; Чис. XV; 2 Езд. X; 2 Пар. XXXIII).
Четвертий - в╕д р╕зних жертв з царства рослинного за завзят╕стю та об╕тницею (Лев. XXII; Чис. XV; Втор. XII)..
П'ятий - доход, трич╕ на р╕к що поступа╓ в╕д тих, що живе у будинку Божому (Втор. XVI; Лев. XXIII; Вих. XXX; 4 Цар. XII, 2 Пар. XXIV). Цей доход збер╕гся нав╕ть до дн╕в Христових.
Шостий - пенязний, грошовий.
Сьомий ? будь-що першородне в╕д худоби в╕ддавалося священникам (Вих. XIII); а першородне в╕д людей окупалося, сплачувалось грошима (Чис. XVIII).
Восьмий - лев╕ти, яких деяк╕ з мирян тримали у сво╓му дом╕. Господь повел╕в утримувати ╖х у достатку ╕ за те об╕цяв благословення будинкам цих мирян (Втор. XIV, 27, 29).
Дев'ятий - в╕д будь-яко╖ тварини, що приноситься у жертву, нав╕ть на спалення. Бо якщо тварина призначалась на спалення, то м'ясо спалювалось, а шк╕ра лишалась у користування священникам (Лев. VII). В╕д ╕нших жертовних тварин частина приносилася у жертву, а частина залишалася зг╕дно закону священникам (Лев. II, VI, V).
Десятий - в╕д назор╕╖в (Чис. VI).
Одинадцятий - в╕д сорока восьми м╕ст, призначених Богом старозав╕тному духовенству (Нав. XXI).
Дванадцятий - в╕д будинк╕в ╕ земель, в╕дданих ╓врейському духовенству за запов╕том (Лев. XXVII; Чис. XVIII).
Див╕ться ж, християни, як за Божим вел╕нням забезпечено було духовенство у Старому Запов╕т╕! Так на п╕дстав╕ цих узаконень чи не мав права ╕ св. апостол вимагати соб╕ утримання в╕д мирян, пастир - в╕д пасомих? Звичайно, мав повне право, хоча в╕н ╕ не вимагав соб╕ н╕чого. Так, говорить апостол, ╕ для нас ц╕ узаконення написан╕: бо, хто оре, той, звичайно, повинен орати з над╕╓ю, ╕ хто молотить, той молотить з над╕╓ю отримати оч╕куваний пл╕д. Так ╕ Господь повел╕в тим, що пропов╕дують ╢вангел╕╓ жити за благов╕стом (1 Кор. IX, 14).
Ст. 11. ╤ Коли ми с╕яли вам духовне, якщо просв╕тили, навчили вас ╕стин╕ ╕ добру, якщо зв╕льнили вас в╕д гр╕х╕в через хрещення ╕ каяття, ╕ надали вам сил зробитися добрими, працелюбними ╕ пок╕рливими, то чи завелика винагорода, якщо ви в╕ддасте нам чим-небудь речовим, якщо зберемо у вас т╕лесне? Под╕бна плата, звичайно, набагато нижча ╕ менша того, що отримано в╕рянами в╕д апостола ╕ дос╕ сповню╓ пасомих в╕д пастир╕в. Тому марно християни р╕зних час╕в, починаючи з коринфян й дос╕, з заздр╕стю дивляться на уявно велику к╕льк╕сть доход╕в духовенства, як╕, прийнявши на себе сан священний, значно обмежують сво╖ права ╕ несуть важк╕ обов'язки, ╕ в╕дпов╕дальн╕сть жахливу.
Ст. 12. Як право на вас мають ╕нш╕, то тим б╕льше ми, ма╓мо право на вдячн╕сть в╕д вас, за те, що навернули до Христа, Який дав вам велику к╕льк╕сть надприродних дар╕в? Вт╕м, ми не вжили цього права, та все терпимо, аби перешкоди яко╖ Христовому ╢вангел╕ю ми не вчинили.
Св. апостол не користувався наданими йому правами ╕ людськими, ╕ божими на життя с╕мейне, забезпечене та в╕льне в╕д прац╕ ╕ ремесла; в╕д ус╕х цих прав в╕н в╕дмовився, зв╕льнив себе ╕ таким чином, поневолив себе, щоб б╕льше душ ?Христу приобресть?. Для вс╕х в╕н зробився ус╕м, щоб врятувати принаймн╕ деяких (1 Кор. IX, 19, 22).
Що ж кожному з нас винести повчального, ╕ застосувати до нашого повсякденного життя з вище поясненого апостольського читання?
1. Треба завжди чесно виконувати сво╖ обов'язки, нав╕ть, попри те, що не ц╕лком може оц╕нюватись наша праця.
2. Треба ╕нод╕ в╕дмовитися ╕ в╕д сво╖х належних прав, щоб не сталося б╕льшого зла ╕ шкоди для громадсько╖ справи.
3. Треба нам бути терплячими ╕ обережними, коли бачимо зл╕сть ╕ заздр╕сть до нашого положення.
4. Н╕коли не треба засуджувати ╕нших людей ╕ п╕драховувати ╖хн╕ кошти. Н╕коли не треба заздрити добробуту ╕нших, чесно працюючих. Спробуй ти чесно, старанно працювати та заощадити свою трудову коп╕йку - тод╕ збагнеш ц╕ну прац╕, важлив╕сть зароб╕тк╕в ╕ користь в╕д ощадливост╕.
Треба сприяти будь-якими законними засобами добробуту ближнього.
5. Треба намагатися, належним чином, без образ оплачувати працю роб╕тник╕в на нас працюючих. Бо працюючий г╕дний годування, сказав Христос (Мф. X, 10).

Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ