Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 11:33

23:45

Чотири пори року на Лебединому озер╕

23:25

С╕корськ╕. Шлях у в╕чн╕сть

23:20

Погода в Укра╖н╕

23:15

Молитва Небесним силам

22:05

Н╕на Реус. Про минуле пам'ять збережем, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:45

Жит╕я святих. Благов╕рн╕ княз╕ Борис ╕ Гл╕б

21:20

Зодчество

21:05

Л╕топис

20:30

Св╕т Православ╕я

20:25

Жит╕я святих. Св╕док Небесного Царства (св. Григор╕й ╤конописець)

20:20

Пов╕сть минулих л╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:40

Фрески Кирил╕всько╖ церкви (м. Ки╖в)

19:35

Закон Божий. Стр╕тення Господн╓

19:30

Л╕топис

19:00

Моя Третьяковка

18:50

Л╕тург╕я св. ╤оанна Златоуста

18:15

Жит╕я святих. Святитель ╤гнат╕й Мар╕упольський

18:05

Погода у православному св╕т╕

18:00

Молитва Царю Небесний

17:40

Семен Гулак-Артемовський

17:00

Л╕топис. В╕длуння епох

16:50

Л╕топис

16:40

Храм cвятителя Димитр╕я Ростовського в Очаков╕

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:45

Жит╕я святих. Святий во╖н (св. Георг╕й Поб╕доносець)

15:40

К-Тр╕о Еп╕чний еск╕з

15:10

Безмовна пропов╕дь

15:05

Л╕топис

15:00

Молитва про примноження любов╕

14:50

Великий рос╕йський композитор (М. Римський-Корсаков)

14:40

Грец╕я очима паломника. Салон╕ки

14:30

Музей етнограф╕╖ (Рос╕я)

14:25

Перинський Р╕здва Богородиц╕ скит (Рос╕я)

14:10

Бож╕ д╕ти

13:00

Нац╕ональн╕ скарбниц╕ знань

12:50

Л╕топис

12:20

Церква, що ╓ над руча╓м

12:15

Образ доброчинност╕

12:05

Погода у православному св╕т╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:40

Будинок-музей Михайла Пришв╕на (Рос╕я)

11:10

Родинне вогнище з Аллою Будницькою

11:05

Трапеза

11:00

Л╕топис

10:50

╤конопис, сурдопереклад

10:00

Ширша за небеса (жит╕╓ Пресвято╖ Богородиц╕), сурдопереклад

09:35

В╕дродитися до нового життя (Успенський собор Ки╓во-Печерсько╖ Лаври)

09:15

Наш час

09:05

Погода в Укра╖н╕

09:00

Молитва Ангелу-Хранителю

08:45

Душа хранить. Музей Миколи Рубцова (Рос╕я)

08:35

Ранок у Шишкиному л╕с╕

08:25

Добре слово

08:20

Дивосв╕т

08:05

Семен Гулак-Артемовський

08:00

Молитва Богородиц╕

07:40

Святин╕ Дмитр╕всько╖ земл╕ (Рос╕я)

07:35

Жит╕я святих. Святитель ╤оасаф Б╓лгородський

07:20

Куп╕ль нашого Хрещення (Крим, Херсонес)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:50

Погода в Укра╖н╕

06:45

Камерний хор Кредо. Нин╕ отпуща╓ши

06:20

Жит╕я святих. Преподобний Феоф╕л, Христа ради юродивий

06:10

Погода у православному св╕т╕

06:05

Молитва Оптинських старц╕в

05:05

Венец╕я. Видиме ╕ сокровенне

05:00

Молитва Отче наш

04:40

Твор╕ння графа Потоцького (Тульчинський собор Р╕здва Христового), сурдопереклад

04:20

Камен╕ ╢русалима, сурдопереклад

04:00

Обриси православно╖ Груз╕╖, сурдопереклад

03:45

Автограф. ╢русалим (С. Маршак)

03:30

Л╕карня святителя Олекс╕я (Рос╕я)

02:50

Камерний хор Кредо. Благослови

02:30

Хрещення Груз╕╖

02:25

Автограф. Все, що буде, було ╕ що ╓ на земл╕ (Л. Костенко)

02:10

Козацьк╕ могили

02:00

Погода в Укра╖н╕

01:45

С╕длайте коней, хлопц╕-козаки!

01:25

Невичерпне джерело (╤. Шишк╕н)

01:10

На пол╕ козацько╖ слави

01:00

Автограф. Шел Господь. (C. ╢сен╕н)

00:50

Обитель святого Стефана (Грец╕я, Метеори)

00:25

П╕сня слави ╕ плачу (Музей-запов╕дник Слово о полку ╤горев╕м)

00:10

Добрий шлях Максима Рильського

00:00

Погода у православному св╕т╕

Арх╕в новин
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Тиждень 12-й по П?ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола

26.08.2012



╢вангел╕╓ 

(Мф. 19, 16?26)

Учителю Благий, що зробити мен╕ доброго, щоб мати життя в╕чне? ? з такими словами в нин╕шньому ╢вангел╕╖ зверта╓ться до ╤╕суса Христа багатий юнак. Звертання ?учителю благий? ? звичайне прив╕тання рабин╕в ╕удейських тими, хто хот╕в просити в них поради або повчання. Юнак намагався дотримувати вс╕х запов╕дей ╕ припис╕в закону. Книжники й фарисе╖, звичайно, напоумили його, що людина спаса╓ться власними законними д╕лами; однак же в╕н не був спок╕йний, не задовольнявся виконанням законних приписань, бажав б╕льшого. От в╕н ╕ запиту╓ ╤╕суса Христа, що б йому зробити ще особливо доброго, щоб мати життя в╕чне, тобто спастися, ув╕йти в Царство Небесне. Юнак думав, що йому будуть указан╕ як╕-небудь особлив╕ запов╕д╕, що приписують як╕-небудь особлив╕ чесноти. Але ╤╕сус Христос повторю╓ йому десять запов╕дей про ставлення до ближнього.
Все це я збер╕г в╕д юност╕ мо╓╖, ? говорить юнак. В╕дпов╕дь ця показу╓, що юнак ставився до виконання запов╕дей закону ц╕лком поверхово, не розум╕ючи самого духу запов╕дей ╕ неск╕нченного завдання запов╕д╕ про любов. ╤накше в╕н не м╕г би сказати, що виконав усе це в╕д само╖ юност╕, тому що людина не може виконати цього у вс╕й повнот╕ й глибин╕ ? це завдання неск╕нченно велике й висока. Не так, звичайно, думали фарисе╖ його часу, ц╕ всенародн╕ вчител╕, як╕ пишалися власною праведн╕стю, ╕ думали, що вони все вже зробили й не залиша╓ться в них уже н╕чого недок╕нченого.
Коли хочеш бути досконалим (тобто таким, який для одержання життя в╕чного не ма╓ вже н╕чого незавершеного, йому н╕чого не браку╓, для якого нема╓ н╕яких перешкод у досягненн╕ життя в╕чного), ? говорить Христос юнаков╕, ? п╕ди продай добро тво╓ ╕ роздай убогим. Юнак похвалявся, що в╕н виконав запов╕д╕ закону. Закон же вимагав, щоб в╕н любив ближнього свого, як себе самого, ╕ любив Господа Бога свого найб╕льше. Господь ╕ говорить юнаков╕, що якщо в╕н насправд╕ ма╓ таку любов, або нав╕ть якщо т╕льки прагне мати ╖╖, якщо любить або прагне так любити Бога й ближнього, як вимага╓ закон, ? в╕н повинен присвятити Богу й ближн╕м ╕ себе самого й усе, що ма╓, отже, ╕ вс╕ багатства сво╖. ╤ будеш мати скарб на небесах ? така нагорода за пропонований подвиг. Але виявилося, що багатство було ╕долом юнака, в╕н був немов нев╕льником багатства й заради нього в╕н залишив нав╕ть Христа ╕ сумний в╕д╕йшов геть.
Тяжко багатому вв╕йти у Царство Небесне, ? сказав Христос. Небезпека багатства в справ╕ спас╕ння або морального вдосконалювання лежить не в самому багатств╕, а в тому, що гр╕шн╕й природ╕ людини воно представля╓ безл╕ч спокус ╕ перешкод до виконання вимог закону й вол╕ Божо╖, коли людина захоплена ним. Щоб показати, що це д╕ло неможливе або надзвичайно важке, Господь використову╓ в╕доме на Сход╕ й донин╕ присл╕в?я про верблюда.
Хто ж може спастися? ? у здивуванн╕ запитують учн╕, по досв╕ду знаючи, що вс╕ люди схильн╕ до багатства й придбання. ╤╕сус лаг╕дно заспокою╓ ╖х, говорячи, що якщо людям самим по соб╕ неможливо зв╕льнитися в╕д язви користолюбства, то за допомоги благодат╕ Божо╖ усе можливо...
Чи можлива для нас нин╕ некорислив╕сть? Умови нашого життя так╕, що ми не можемо забувати про завтрашн╕й день, не можемо не п╕клуватися про придбання соб╕ майна й засоб╕в для забезпечення нашого ╕снування. Це й не потр╕бно. Зм╕ст сл╕в Господа, зм╕ст неминущий за вс╕х час╕в, той, ? щоб людина, що п╕клу╓ться про сво╓ земне благополуччя, не забувала, що вона т╕льки г╕сть на земл╕, мандр╕вник ╕ прибулець на самий короткий час. А тому й п╕клування його про блага життя не повинн╕ заслоняти собою головно╖ мети ╕снування на земл╕ ? готування себе для Царства Божого. Труд╕ться, працюйте, але н╕коли в турботах про це не забувайте, що, можливо, завтра ж або п╕слязавтра Господь призве вас до Себе в горн╕й св╕т... Будемо ж пам?ятати слова Спасителя: Не збирайте соб╕ скарб╕в на земл╕... Збирайте ж соб╕ скарби на неб╕? бо де скарб ваш, там буде й серце ваше (Мф. 6, 19).

 

Прото╕╓рей Григор╕й Дьяченко
ПРОСТЕ ╢ВАНГЕЛЬСЬКЕ СЛОВО

Апостол 

(1 Кор. XV, 1?11)

1. Зв╕щаю вам, браття, благов╕стування, яке я благов╕стив вам, яке ви ╕ прийняли, в якому ╕ утвердилися,
2. яким ╕ спаса╓теся, якщо дотриму╓теся того слова так, як я благов╕стив вам, коли т╕льки не марно ув╕рували.
3. Бо я передав вам спочатку те, що й сам прийняв, а саме: що Христос помер за гр╕хи наш╕, за Писанням,
4. ╕ що В╕н був похований, ╕ що воскрес на трет╕й день, за Писанням,
5. ╕ що явився Киф╕, пот╕м одинадцятьом;
6. пот╕м явився б╕льш як п?ятистам браттям одночасно, б╕льш╕сть яких живуть ╕ донин╕, а деяк╕ й померли;
7. пот╕м явився Якову, також ус╕м апостолам;
8. а п╕сля вс╕х явився ╕ мен╕, мов якомусь виродков╕.
9. Бо я найменший з апостол╕в ╕ недостойний зватися апостолом, тому що гнав Церкву Божу.
10. Але благодаттю Божою я ╓ те, що ╓; ╕ благодать Його в мен╕ не була марною, та й потрудився я б╕льше за них ус╕х: т╕льки не я, а благодать Божа, яка з╕ мною.
11. Проте чи я, чи вони, ми так пропов╕ду╓мо, ╕ ви так ув╕рували.

Ще й ще апостольське читання з послань до коринфян. ╤з цих послань част╕ше й б╕льше, н╕ж з ╕нших чита╓ться на Божественн╕й нед╕льн╕й л╕тург╕╖ протягом року.
╤ не дивно, тому що життя коринфських християн розкривалося як по св╕тлим, так ╕ темним сторонам повн╕ше, скор╕ше, н╕ж в ╕нших християнських громадах; ╕ риси ╖х особливо похмурого життя найчаст╕ше застосовн╕ й до кожного часу. У них, наприклад, були парт╕╖ через в╕дм╕нн╕сть переконань? А де ╖х нема╓? У них ж╕нки незадоволен╕ були сво╖м ж╕ночим положенням ? те саме бува╓ й нин╕; у них були в сил╕ хвастощ╕ й марнославство вбраннями (1 Кор. XI, 5?6) ? те ж ╕ нин╕; у них любили позовн╕ справи (1 Кор. VI, 4) ? те саме пом╕тно й тепер. У коринфян любили за столом по╖сти й попити досита, ╕ ╕нод╕ порушувалася благопристойн╕сть нав╕ть у храм╕ або на вечер╕ любов╕ (1 Кор. XI, 17?22) ? те ж повторю╓ться й тепер. У коринфян було багато лжевчител╕в (1 Кор. IV, 15) ? чимало й нин╕; у них висловлювалося нев╕р?я в загробне життя, у воскрес╕ння мертвих, ╕ нав╕ть в╕дкидалося воскрес╕ння Самого ╤╕суса Христа. А х╕ба в наступн╕ стол╕ття християнства, х╕ба й нин╕ не бродять ц╕ ж думки? Х╕ба тепер вони не обурюють душ╕ християнськ╕?..
От ╕ св. апостолов╕ Павлу наприк╕нц╕ 1-го свого Послання, або листа, до коринфян довелося нагадати ╖м про головне вчення християнське й наст╕йно умовити з батьк╕вською любов?ю не захоплюватися псевдовченнями, що лестять чутт╓вост╕, не в╕дпадати в╕д в╕ри, тому що неважко похитнутися в переконаннях, особливо якщо моральне життя не таке вже й чисте.
У Коринф╕ дехто п╕дозрював воскрес╕ння ╤╕суса Христа з мертвих, говорили, що навряд чи воно й було. Але вчення про воскрес╕ння Христа, православн╕ християни, ╓ основою в справ╕ нашого спас╕ння. Якщо Христос не воскрес, то, виходить, В╕н ╕ нас ╕з Собою не воскресив; виходить, В╕н ╕ не Спаситель; виходить, В╕н ╕ не Син Божий ? Всемогутн╕й; отже, ╕ в╕ра наша, ╕ наш╕ моральн╕ подвиги, заснован╕ на в╕р╕ в Христа ? даремна праця, марна боротьба добра ╕з гр╕ховними потягами нашо╖ природи. Якщо Христос не воскрес, отже, ╕ ми не воскреснемо для блаженного життя. Так до чого ж нам тепер томити, морити себе, страждати за чистоту наших переконань? От до яких думок приводить один сумн╕в у воскрес╕нн╕ Христа.
Апостол, знаючи цей сумн╕в у коринфянах, пише ╖м не як батько, а як ╖хн╕й друг, як брат.
Гл. XV, 1. Браття, я й тепер письмово зв╕щаю вам благов╕стування про Христа, Його Божество й Людян╕сть, яке я вже благов╕стив вам усно, живучи серед вас ╕ упорядковуючи Церкву з вас. Тод╕ це благов╕стування про Боголюдство ╤╕суса Христа, про Його спокутну смерть ╕ спасенне воскрес╕ння ви ╕ прийняли; у ньому ви й утвердилися не т╕льки в╕д мо╖х сл╕в, але й багатьма справами, чудесами й чудесними дарами Духа Святого (2 Кор. XII, 12).
В. 2. При ц╕й тверд╕й в╕р╕ ви й спаса╓теся, здобува╓те соб╕ спас╕ння ╕ неодм╕нно здобудете його, якщо дотриму╓теся того слова так, як я благов╕стив вам. Виходить, тверде збереження апостольського вчення й життя п╕д впливом його служить запорукою спас╕ння. Виходить, ми, православн╕, щаслив╕, що свята наша Церква в╕д самих апостол╕в через ╖хн╓ спадко╓мство строге оп╕ку╓ святе, чисте християнське вчення й переказ. П╕д покривом ╖╖, нашо╖ Матер╕-Церкви, нам спок╕йн╕ше, безпечн╕ше, рад╕сн╕ше влаштовувати сво╓ спас╕ння, н╕ж багато мудрувати на вимогу р╕зних думок ╕ положень, по стих╕ях миру цього, а не в Христ╕. Потр╕бн╕ нам т╕льки слухнян╕сть вченню й уставам свято╖ Церкви, ╕ життя наша п╕де р╕вно, у терп╕нн╕; дух наш зм╕цниться серед безладу ╕ неправд ╕ не в╕дторгнеться в╕д т╕╓╖ Церкви, у як╕й ми з перших дн╕в наших пост╕йно отриму╓мо освячення й моральну п╕дтримку.
Недобре тим душам, як╕ легковажно прийняли в╕ру й тримаються ╖╖ до певного часу, до першо╖ нагоди, яка спокуша╓ помисел або чутт╓в╕сть. Т╕ чи не марно ув╕рували, под╕бно деяким захопленим коринфянам. Так╕ люди по ╕мен╕ християни, а по думц╕ й життю бувають часто нев╕рними Христовому вченню.
╤ чому, через що ╕нод╕ збуджу╓ться й живе у декого сумн╕в у воскрес╕нн╕ мертвих, у загробному житт╕ й у спасенност╕ Христового вчення? Передус╕м ? в╕д слабкого, початкового розвитку рел╕г╕йного почуття й в╕ри в Промисел Божий, всеблагий ╕ правосудний. По-друге ? в╕д лихого товариства богохульник╕в; по-трет╓ ? в╕д обмежено╖ осв╕ти й розвитку думок т╕льки в област╕ зовн╕шньо╖ природи. А по-четверте ? головним чином, в╕д злого, розбещеного серця й вол╕. Людин╕, яка загрузла в гр╕хах, важко, дуже важко усв╕домлювати в╕дпов╕дальн╕сть, яка оч╕ку╓ на тому св╕т╕. От вона ╕ почина╓ себе заспокоювати, що за труною н╕чого б╕льше не буде; що в╕чного життя нема╓; що душа людська ╓ не що ╕нше, як пара, газ (Прем. II, 2?4). ╤ здеб╕льшого нев╕р?я виника╓ з розбещено╖ вол╕. Тут йому ╜рунт; тут воно й пуска╓ кор╕ння ╕ пагони. Так було й у безпутному Коринф╕! Помисли нев╕р?я прокралися у християнськ╕ душ╕ коринфян. А св. апостол учив ╖х не тому.
В. 3. Бо я, живучи серед вас, передав вам спочатку те, що й сам прийняв в╕д Христа, що явився мен╕, як саме основне вчення, саме те, що Христос помер за гр╕хи наш╕, за Писанням, зг╕дно з писанням пророк╕в (Дан. IX, 26; Зах. XII, 10), ╕ що В╕н, умерши д╕йсно, як людина був похований,
(в. 4) не тайкома, але при Йосиф╕ й Никодим╕, при мироносицях з дозволу П╕лата, ╕ що В╕н воскрес на трет╕й день, за Писанням (Пс. III, 8; XV, 10). Отже, коринфянам треба уже через це твердо в╕рити тому, чому вчив апостол Павло. В╕н говорив не в╕д себе, але за одкровенням в╕д Самого ╤╕суса Христа (Гал. 1, 11?12); ╕ до того ж ще задовго до Р╕здва Христового було в╕домо про смерть, поховання й воскрес╕ння Христове. Але ц╕ два докази апостола сво╖ми запевненнями, прадавн╕ми пророцтвами не для всякого могли бути переконлив╕.
Св. апостол засв╕дчу╓ в д╕йсност╕ воскрес╕ння Христового очевидцями воскреслого Господа, живими св╕дками.
В. 5. Я передав вам тод╕ ж, ╕з самого початку мого знайомства з вами, що Христос п╕сля воскрес╕ння явився Киф╕ (Лк. XXIV, 34) ╕ пот╕м одинадцяти апостолам (╤н. XX, 26).
В. 6. Пот╕м явився б╕льш як п?ятистам браттям ? учням Христовим ? одночасно (Мк. XVI, 7), б╕льш╕сть яких живуть ╕ донин╕, а деяк╕ спочили, в╕д╕йшли у в╕чний спок╕й для в╕чно блаженного життя (╤н. XI, 25). Апостол упод╕бню╓ смерть сну, за яким бува╓ пробудження з новими силами для д╕яльност╕.
╢ жив╕ св╕дки, що бачили Господа воскреслим; що може бути переконлив╕ше? ╤ однак же людям малов╕рним ╕ цього св╕дчення було замало. Так ╕ нин╕ ╓ люди, що не в╕рують у нин╕шн╕ чудеса, хоча ╓ жив╕ св╕дки чуда, що сам╕ на соб╕ випробували його або бачили чудесно зц╕лених, як╕, наприклад, не волод╕ли ногами, зовс╕м розслаблених к╕лька рок╕в, б╕снуватих, сл╕пих та ╕н. Про таких людей сказан╕ пророч╕ слова, не раз висловлен╕ й Христом. Ц╕ люди оч╕ мають ╕ не бачать, вуха мають ╕ не чують; а все через те притупилися ╖хн╕ почуття, що озлобилося серце ╖х ╕ затьмарився ╖хн╕й розум (╤с. VI, 9?10; Мф. XXIII, 14).
В. 7. Пот╕м воскреслий Христос явився Якову, також ус╕м апостолам, тобто 70-ти й ╕ншим, перед самим вознес╕нням Сво╖м (Лк. XXIV, 50 ╕ дал╕; Д╕ян. I, 4 ╕ дал╕). У це явлення Господь дав ╖м об╕цянку послати Духа Святого й повел╕в ╖м не в╕длучатися з ╢русалима доти, поки не одержать Духа Святого. У це ж явлення Господь ╕з гори Елеонсько╖ ╕ возн╕сся при численних Сво╖х учнях (Д╕ян. I, 9).
В. 8. А п╕сля вс╕х явився й мен╕, мов якомусь виродков╕. Господь являвся Павлу не раз. Спершу на шляху в Дамаск (Д╕ян. IX, 3?17), а пот╕м явився йому в Коринф╕ у важк╕ хвилини його пропов╕д╕ громадянам Коринфа (Д╕ян. XVIII, 9?10).
Апостол назива╓ себе виродком, тобто особою незр╕лою, невартим такий високо╖ чест╕, останн╕м ╕з ус╕х смертних. Це говорить св. Павло б╕льше через смиренн╕сть.
В. 9. Бо я найменший з апостол╕в ╕, як я вважаю, недостойний зватися апостолом. Чому так? Тому що я, говорить апостол, гнав Церкву Божу. Святий апостол Павло нер╕дко нагадував про свою недостойн╕сть для того, щоб б╕льше прославити Божу благодать, що проявля╓ться в ньому. Якщо ж я апостол, говорить Павло, ╕ труджуся, ╕ упорядковую громади в╕рних, то тут д╕╓ не мо╓ знання й ретельн╕сть, а благодать Божа, що обрала мене сво╖м знаряддям.
В. 10. Благодаттю божою я ╓ те, що ╓, тобто ╕ апостол, ╕ чудотворець. ╤ благодать Його в мен╕ не була марною, безд╕яльною, непотр╕бною; н╕, я б╕льш ус╕х, б╕льш кожного з апостол╕в, потрудився. Правда. Н╕хто не об╕йшов такого великого простору у св╕т╕, як Павло; н╕хто ст╕льки не написав послань, ск╕льки в╕н; про чудотворну його силу в╕домо, що його хустки й пояса, будучи накладен╕ в Ефес╕, дарували зц╕лення б╕снуватим (Д╕ян. XIX, 11?12). Н╕ про кого з апостол╕в не в╕домо, щоб хто з них пережив ст╕льки скорбот ╕ нещасть, ск╕льки апостол Павло. В╕н одного разу говорить про себе: я думаю, що я н╕ в чому не менший в╕д великих апостол╕в (2 Кор. XI, 5). Вони Христов╕ служител╕? ╤ я. Я значно б╕льше був у трудах, безм╕рно в ранах, б╕льше у в?язницях ╕ багаторазово при смерт╕. В╕д юде╖в п?ять раз╕в дано було мен╕ по сорок удар╕в без одного; три рази мене били палицями, один раз побивали кам╕нням; три рази розбивався з╕ мною корабель, н╕ч ╕ день пробув я у безодн╕ морськ╕й; багато раз╕в був я у подорожах, у небезпеках на р╕чках, у небезпеках в╕д розб╕йник╕в, у небезпеках в╕д ╓диноплем╕нник╕в, у небезпеках в╕д язичник╕в, у небезпеках у м╕ст╕. у небезпеках в пустел╕, у небезпеках на мор╕, у небезпеках м╕ж лжебратами, в труд╕ й у виснаженн╕, часто без сну, в голод╕ ╕ спраз╕, в постах, на холод╕ ╕ в нагот╕? Якщо треба мен╕ хвалитися, то буду хвалитися нем╕ччю мо╓ю. (2 Кор. XI, 23?27, 30).
Але й при вс╕х цих стражданнях ╕ нещастях, що ╖х в╕н витримав терпляче, ╕з прославлянням Бога, св. апостол соб╕ не припису╓ н╕яко╖ заслуги, а всю цю великодушн╕сть припису╓ д╕╖ благодат╕.
Правда, потрудився я б╕льше за них ус╕х: т╕льки не я, сам по соб╕ один, а благодать Божа, яка з╕ мною, яка й збуджувала, ╕ п╕дтримувала, ╕ вт╕шала мене серед праць ╕ лих житт╓вих.
Бачите, православн╕, як велика смиренн╕сть у св. апостолов╕. Недол╕ки в╕н припису╓ соб╕ самому, а чесноти не соб╕, але Богу.
?Чуючи це, будемо й ми недол╕ки сво╖ в╕дкривати, а про чесноти умовчувати. Якщо ж зажадають обставини, то будемо говорити про них скромно й усе приписувати благодат╕, як робить апостол. Колишн╓ гр╕ховне сво╓ життя в╕н зображу╓ докладно, а все наступне в його християнському житт╕ припису╓ благодат╕ Бож╕й, щоб у всьому показати людинолюбство Бога, Який спас такого гр╕шника й, потому, зробив його таким праведником.
Тому нехай н╕хто з порочних не втрача╓ над╕╖ й н╕хто з доброчесних не поклада╓ться на себе; але нехай останн╕й буде обережний, а перший ревний. Тому що як безтурботний не може встояти в чеснот╕, так ╕ ревний не може бути безсилим до запоб╕гання пороков╕?. При благодат╕ Бож╕й ╕ тяжкий гр╕шник повстане, виправиться й зробить чудов╕ справи; а при одн╕й самовпевненост╕ й нев╕р?╖ в Промисел Божий, ╕ нерозкаяност╕ ? справи й життя не п╕дуть так щасливо, спок╕йно, як при смиренн╕й в╕р╕ в нього.
Саме душу смиренну благодать ╕ в╕дв╕ду╓. Вона ? надприродна сила Божа, незаслужена мил╕сть Господня ? почила на перших пропов╕дниках в╕ри Христово╖, тобто апостолах. Ус╕ вони, ╕ ран╕ше покликан╕ на апостольське служ╕ння, ╕ п╕зн╕ше покликан╕, як Павло, сподобилися Духа Святого, кожний у м╕ру в╕ри й сил, ╕ по потреб╕ оточуючих людей; ус╕ вони богонатхненн╕, непогр╕шн╕ знаряддя Духа Святого, пров╕щають ╕стину у св╕т╕. Тому в╕руючий, слухаючи того або ╕ншого апостола, однаково сприймав одну ╕стину Христову. Ус╕ апостоли ╕з великою силою св╕дчили про воскрес╕ння Господа ╤╕суса Христа (Д╕ян. IV, 33). Ось тому й св. апостол Павло сказав коринфянам: я пропов╕дую вам чи ╕нший апостол, ус╕ ми д╕╓мо по благодат╕ Духа Святого, ╕ добра д╕я при пропов╕д╕ на ваше серце ╓ не наша заслуга, а пл╕д Духа Святого.
В. 11. Отже чи я, п╕зн╕ше ╕нших покликаний на апостольське служ╕ння, чи вони, тобто апостоли, ран╕ше мене покликан╕ до сього, ми так ╕стинно, в╕рно пропов╕ду╓мо Христове вчення, ╕ ви так ув╕рували ╕з самого початку, не захоплюючись ╕ншими вчителями й не допускаючи в себе сумн╕ви в найголовн╕ших ╕стинах Христово╖ в╕ри, наприклад, воскрес╕ння Христа, спасенн╕сть в╕ри в Нього, воскрес╕ння наше, загробне життя.
Отже, браття мо╖ улюблен╕, будьте тверд╕, непохитн╕, завжди збагачуйтесь у д╕л╕ Господньому, знаючи й пост╕йно пам?ятаючи, що труд ваш не марний перед Господом (1 Кор. XV, 58). В╕руйте м╕цно в Господа нашого ╤╕суса Христа воскреслого й спасетеся ви й домашн╕ ваш╕ (Д╕ян. XVI, 31).

Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ