Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 08:08

23:35

Собор через в╕ки (Новомосковський Тро╖цький храм)

23:05

Нев╕домий Даль

23:00

Молитва Небесним силам

22:40

Жит╕я святих. Апостол ╕ ╓вангел╕ст Марк, сурдопереклад

22:30

Сокровенна та╓мниця, сурдопереклад

22:05

Стор╕нки ╢вангел╕я. Притча про блудного сина, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:15

Трудом ╕ молитвою

21:10

Територ╕я добра

21:00

Л╕топис

20:30

Ф╕нансова грамотн╕сть

20:20

Дивосв╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:40

Пристань молитви ╕ краси (Хмельницька обл., Тро╖цький монастир)

19:35

Територ╕я добра

19:30

Л╕топис

19:25

Неспод╕вана Рад╕сть (╕кона Божо╖ Матер╕)

19:00

В╕чне м╕сто Рим

18:40

Православн╕ храми Укра╖ни

18:05

Запов╕т Митрополита Володимира

18:00

Молитва за мир в Укра╖н╕

17:40

Наш час

17:00

Уроки богослов'я. Патролог╕я

16:55

Л╕топис

16:40

Мо╓ зв╕рятко

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:20

К╕номаршрути Михайла ╤лл╓нка

15:15

Територ╕я добра

15:10

Л╕топис

15:05

Молитва про примноження любов╕

14:00

Перв╕сток (Ан-2 Олега Антонова)

13:10

400 рок╕в служ╕ння Церкв╕

13:00

Дивосв╕т

12:50

Л╕топис

12:15

Мил╕сть серця

12:10

Територ╕я добра

12:05

Образ доброчинност╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:30

Стор╕нки ╢вангел╕я. Чудесний улов

11:20

Христос - Нова Пасха

11:00

Тр╕пол╕. Православне св╕дчення на зр╕з╕ час╕в

10:55

Л╕топис

10:30

Остр╕в Крит. ╤стор╕я й сьогодення, сурдопереклад

10:15

Богослов'я у камен╕, сурдопереклад

10:00

Жит╕я святих. Ангел пустел╕ (╤оанн Предтеча), сурдопереклад

09:35

З ╕менем Святителя (канон╕зац╕я свт. ╤оасафа)

09:30

Територ╕я добра

09:25

Старозапов╕тна Пасха

09:05

Л╕ван. Кра╖на живо╖ ╕стор╕╖

09:00

Молитва за мир в Укра╖н╕

08:50

Ансамбль Благов╕сть. Хвал╕те ╕м'я Господн╓

08:35

Косово: дв╕ правди ╕ одна ╕стина

08:05

Уроки богослов'я. ╤стор╕я Православ'я на Рус╕

08:00

Молитва Богородиц╕

07:45

Ранок у Шишкиному л╕с╕

07:35

Добре слово

07:30

Дивосв╕т

07:20

Автограф. У пошуках ╕стини (художник М. Ге)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:05

Отець Зосима

06:00

Молитва Оптинських старц╕в

05:50

Ансамбль Благов╕сть. Хвал╕те ╕м'я Господн╓

05:35

Помилуй мя, Боже (Св╕тязький Петро-Павл╕вський монастир, Волинь)

05:15

Я прийняв р╕шим╕сть. Митрополит Костянтин (Дьяков)

05:05

Осяйна п╕сня життя (К╕ровоградський музей М. Кропивницького)

05:00

Молитва Отче наш

04:50

Жит╕я святих. Жити для зустр╕ч╕ з Христом, сурдопереклад

04:30

Л╕ван (Баламанд), сурдопереклад

04:00

Музей Миколи Леонтовича, сурдопереклад

03:25

Безмовна пропов╕дь

03:15

В╕рн╕сть Христу (храм свв. Новомученик╕в, Черкаська обл.)

03:00

Жит╕я святих. Апостол ╕ ╓вангел╕ст Лука

02:40

Перлина П╕вденного узбережжя Криму

02:25

Дорога до храму. В╕втар

02:10

Арлек╕н ╕ ф╕лософ (М. Крушельницький)

02:00

Л╕то в Юрзуф╕

01:30

Ф╕олент. Кам'яна симфон╕я (Крим)

01:15

Жит╕я святих. Цариця Тамара

01:00

Марткопський монастир (Груз╕я)

00:40

Автограф. К╕ммер╕йська акварель (М. Волошин)

00:00

Хотинська фортеця

Арх╕в новин
2016
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2015
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2014
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2013
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Тиждень 13-й по П?ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола

02.09.2012

 ╢вангел╕╓

(Мф. 21, 33-42)

╢вангельське читання пропону╓ нам притчу Христову про злих виноградар╕в, як╕, отримавши в╕д хазя╖на влаштований виноградник, не захот╕ли в╕ддавати вчасно плод╕в його посиланим до них рабам ╕ били, ╕ вбивали останн╕х; пот╕м, коли хазя╖н прислав до них сина свого з над╕╓ю, що посоромляться сина мого, простягнули свою зухвал╕сть до того, що вир╕шили убити сина-спадко╓мця, щоб оволод╕ти його спадком; ╕, схопивши його, вивели геть з виноградника ╕ убили. За вироком слухач╕в притч╕, хазя╖н лиход╕╖в цих покара╓ ╖х злою смертю, а виноградник в╕ддасть ╕ншим виноградарям, як╕ в╕ддаватимуть йому плоди, вчасно. ╤╕сус Христос п╕дтвердив цей вирок, пославшись на стародавн╓ пророцтво про кам╕нь, який в╕дкинули буд╕вельники, але який зробився главою кута, бо це - в╕д Господа.
Загальний зм╕ст притч╕ зрозум╕лий для нас, як зрозум╕ли його ╕ слухач╕ Христов╕. Виноградник - це обране Богом сусп╕льство людське, ╤зра╖ль, який насаджений, захищений ╕ керу╓ться продуманим п╕клуванням за посередництва закону (огорожа), жертв (точило), храму (вежа). Але цей виноградник не залишений сам по соб╕. В╕н ма╓ приносити плоди хазя╖ну - життя добре ╕ праведн╕ справи. Обробляти виноград поставлен╕ роб╕тники - кер╕вники. Горе тим вождям народним, як╕, забувшись, привласнюють соб╕ надбання Боже; не волю Господа творять, але шукають зд╕йснення сво╖х жадань. Воля Господня зд╕йсниться, але т╕, що зневажають ╖╖ сильно постраждають. Так, вожд╕ стародавнього ╤зра╖лю, забувши, що ╖м на збер╕гання ╕ оброб╕ток в╕дданий народ ╓врейський, творили свою волю, б'ючи пророк╕в Божих, ╕ довершили сво╓ противлення Богов╕, прикувавши до хреста Сина Божого, маючи нам╕р у сво╖х руках утримати надбання Боже. Але кам╕нь, знехтуваний цими буд╕вельниками дол╕ народно╖, - Христос - став главою кута: В╕н створив Свою Церкву, з огорож╕ яко╖ виганяються т╕, що опираються Йому. А виноград Св╕й, В╕н в╕ддав ╕ншим роб╕тникам - кер╕вникам.
Мова Христова про кам╕нь ╓ посиланням на 117-й псалом. У цьому псалм╕ Давид дяку╓ Богов╕ в храм╕ п╕сля позбавлення влади ворог╕в сво╖х. Держава ╓врейська пор╕вню╓ться там з буд╕влею, буд╕вельниками яко╖ були Саул ╕ стар╕йшини. Кам╕нь, в╕д якого вони в╕дмовились, був Давид, якого пот╕м Сам Бог поклав на перше м╕сце, зробивши царем ╕ переможцем.
З ц╕╓╖ притч╕ ╕ для нас повчання. Тепер ми склада╓мо надбання Боже - Божий виноградник, нам передали промисельн╕ турботи, щоб ми приносили плоди - життя богоугодне, за Божими запов╕дями. В╕д Бога поставляються роб╕тники - кер╕вники, кер╕вники: це наш╕ духовн╕ пастир╕, п╕д кер╕вництвом яких п╕дв?яжемось виконувати волю Божу, щоб уникнути тако╖ зло╖ дол╕, яку приготували для себе зл╕ виноградар╕ з притч╕ Христово╖. 

Прото╕╓рей Григор╕й Дьяченко
ПРОСТЕ ╢ВАНГЕЛЬСЬКЕ СЛОВО

Апостол

(1 Кор. XVI, 13-24)

13. Пильнуйте (не сп╕ть), ст╕йте у в╕р╕, будьте мужн╕ й непохитн╕.
14. Нехай усе у вас д╕╓ться з любов'ю.
15. Прошу вас, браття: ви зна╓те родину Стефанову, що вона ╓ започаток Аха╖, ╕ що вони присвятили себе на служ╕ння святим;
16. Будьте й ви шанувальниками таких ╕ до кожного, хто сприя╓ ╕ працю╓.
17. Я т╕шуся з приходу Стефана ╕ Фортуната, ╕ Аха╖ка: вони для мене вашу в╕дсутн╕сть заступили,
18. Бо вони м╕й ╕ ваш дух заспоко╖ли. Шануйте таких.
19. В╕тають вас церкви Аз╕йськ╕; в╕тають вас гаряче в Господ╕ Акила й Прискилла з домашньою ╖хньою церквою.
20. В╕тають вас ус╕ брати. В╕тайте один одного святим поц╕лунком.
21. Мо╓, Павлове, в╕тання власноручне.
22. Хто не любить Господа ╤╕суса Христа, анатема на нього, Маран-ата
23. Благодать Господа нашого ╤╕суса Христа з вами,
24. ╤ любов моя з ус╕ма вами у Христ╕ ╤╕сус╕. Ам╕нь.

Звичайно, коли хто з ким розлуча╓ться на невизначений час, то в останн╕ хвилини розлуки т╕, що розлучаються роблять один одному най╕стотн╕ш╕ розпорядження; нагадують найголовн╕ш╕ доручення, про як╕ була мова ран╕ше. Так ╕ св. апостол Павло, написавши св╕й перший великий, багатозм╕стовний лист до коринфянам, в самому к╕нц╕ його знову нагаду╓ ╖м про головн╕ ╖х обов'язки зважаючи на рел╕г╕йн╕ настро╖ в ╖х м╕ст╕.
Усе це послання складалося з роз'яснень р╕знор╕дних питань про в╕ру, ╖╖ силу ╕ слабк╕сть, про любов християнську у застосуванн╕ до р╕зних обставин життя. А у к╕нц╕ свого послання св. апостол говорить вже коротше про тверд╕сть у в╕р╕ ╕ про любов християнську, взагал╕. Ось про те наказ апостола :
Гл. XVI, 13. Брат╕я, не сп╕ть же, не сп╕ть, не др╕майте, береж╕ть себе самих; навколо вас багато злод╕╖в ╕ розб╕йник╕в, ╕ найманих псевдовчител╕в, що шукають де б прол╕зти; уважно охороняйте святиню серця свого.
Ст╕йте ж у в╕р╕. Будьте в╕рн╕ тому Христову вченню, яке чули в╕д апостол╕в Христових, яке свято збер╕га╓ться в Церкв╕ Православн╕й через в╕рних пастир╕в ╖╖.
Ст╕йте у в╕р╕: чи можливо зупинитися у в╕р╕, чи можливо стояти всьому св╕ту на тих ╕стинах в╕ри, як╕ запов╕дан╕ нам в╕с╕мнадцять в╕к╕в тому? Час, говорять, нада╓ сво╓ повчання; бувають з роками нов╕ в╕дкриття, досл╕дження, ╕нод╕ нов╕ думки або ц╕л╕ напрями нових думок, неоч╕куваних, не передбачених н╕бито ран╕ше. Наприклад, нин╕ говорять, що св╕т ╕сну╓ не восьму тисячу рок╕в, а вже десятки м╕льйон╕в рок╕в, так що ╕ цифр таких для вимови нема╓.
Чому ж так думають? А на п╕дстав╕ пласт╕в в земл╕. Ось деяк╕ вчен╕ стали вважати, що такий-то пласт земл╕ м╕г утворитися не ╕накше, як через тисяч╕ рок╕в; для ╕ншого пласта потр╕бн╕ десятки тисяч рок╕в, а для ╕ншого - т╕льки сотн╕ рок╕в. ╤ за ц╕╓ю думкою споруджу╓ться ц╕лий ряд л╕точислень: одн╕ вчен╕ говорять, що св╕т сто╖ть б╕льйони рок╕в, ╕нш╕, поскромн╕ше, визначають м╕льйонами або десятками тисячол╕ть. Сам╕ вчен╕ ще не домовились, ск╕льки покласти тисячол╕ть. А уся ця плутанина походить в╕д того, що в утворенн╕ пласт╕в земл╕ хочуть бачити т╕льки д╕ю само╖ природи з ╖╖, частково вже пом╕чених, закон╕в, а про Самого Винуватця, що дав ц╕ закони, замовчують. Сили природи зв╕дки прийшли до не╖? Не сама ж видима природа дала соб╕ сили! Ми у св╕т╕ не бачимо н╕чого такого, що б отримувало буття саме по соб╕, без причини, в╕д самозародження, як деяк╕ буреслови припускали нещодавно. Для Творця ж природи, для Всемогутнього дати пластам таку або ╕ншу щ╕льн╕сть ╕ прекрасне розташування коштувало т╕льки одного слова ╕ одн╕╓╖ мит╕. В╕н сказав - ╕ збулося, повел╕в В╕н - ╕ все прекрасним чином створилося (Пс. СХХХХУШ, 5). Справедливо свого часу сказала одна розумна людина при погляд╕ на чудовий Божий св╕т: "╢ багато, друг Горац╕о, в природ╕ такого, про що ╕ не снилося нашим мудрецям". ╤ нав╕ть неможливо вим╕ряти усю велич всесв╕ту нашими людськими силами ╕ засобами.
А з ╕ншого боку, чи багато прибутку для питання про порятунок душ╕ в╕д того, якщо вона д╕зна╓ться, що св╕т видимий ╕сну╓ не восьму тисячу рок╕в, а б╕льше? Саме до таких неб╕бл╕йних питань та повчань в╕дносяться ╕ думки про безумовну свободу (л╕берал╕зм, анарх╕зм), про р╕вн╕сть статей (еманс╕пац╕я), про шлюбне життя, майнове сп╕лкування (комун╕зм), про замогильну долю людини, н╕бито не таку, як про не╖ написано в слов╕ Божому (сп╕ритизм). Таких думок ╕ навчань у св╕т╕ так само багато, як гад╕в в мор╕; ╖м ╕ числа нема╓ (Пс. СШ, 25).
Але при цьому найкраще для людини стояти, як на тих╕й пристан╕, на скел╕ берега - на в╕р╕ Христов╕й. У вченн╕ ╓вангельському, роз'ясненому апостолами, д╕йсно м╕ститься усе необх╕дне для спас╕ння. У н╕м висловлен╕ ус╕ д╕╓слова життя в╕чного. ╤ тому достатньо для нашо╖ душ╕ в╕рувати в те, що вс╕ю╓ Христос через апостол╕в ╕ св. Православну Церкву. Тому, православн╕ християни, ст╕йте у в╕р╕ православн╕й, не захоплюйтеся р╕зними сучасними повчаннями ╕ вимогами - за цими сучасними думками, все одно як за модою, не вженешся. Не б╕да, що вас назвуть в╕дсталими, несучасними, не ц╕лком, а т╕льки односторонньо осв╕дченими (н╕би-то ╓ всеб╕чно досв╕дчен╕, так╕, що поглинули усю земну мудр╕сть!). Не б╕да, якщо нам не вдасться все, що оточу╓ нас в област╕ мистецтв, наприклад в театрах ╕ музеях, оглянути. Адже не насититься око в╕д зору, в╕д розгляду всього у св╕т╕ ц╕кавого. ╢диною ╓, та й завжди буде, на потребу - це в╕ра Христова, так чудово прикрашена обрядами в Церкв╕ наш╕й, що так р╕зноб╕чно пояснена апостолами ╕ св. отцями впродовж в╕к╕в.
Людина при в╕р╕ ╕стинн╕й, незважаючи на спокуси, що оточують ╖╖, або житт╓в╕, ╕сторичн╕ перевороти, сто╖ть неураженою, твердою, под╕бно до скел╕ серед бурхливих хвиль або под╕бно до керманича, що трима╓ться за як╕р. Небезп╕дставно як╕р вважа╓ться оплотом серед бурь ╕ символом над╕╖ та в╕ри.
Продовжуйте ж стояти у в╕р╕, люди, слухнян╕ Православн╕й Церкв╕; вст╕йте у в╕р╕, що колива╓ться; мужайтеся в н╕й, легкодух╕, поступлив╕ перед чужою думкою, особливо ос╕б, що мають або владу, або силу уявного знання. Затверджуйтеся, якщо ви легкодух╕, прикладами людей, твердих у в╕р╕ ╕ вченн╕ ╤╕суса Христа, ╕ умовляннями апостольськими. ╤з спокусниками ╕ в╕льнодумцями даремно не витрачайте сл╕в; в╕ддаляйтеся в╕д них, намагайтеся ясн╕ше ╕ краще п╕знати свою в╕ру, ╕, п╕знавши ╖╖, вам не так страшно буде бачити спокусу ╕ чути в╕льн╕ розмови. А в╕льнодумц╕в в Кор╕нф╕ було немало.
Немало було у кор╕нфських християн ╕ парт╕й р╕знохарактерних; вони керувались не духом Христовим, не духом любов╕, миру ╕ вза╓мно╖ поблажливост╕; що виникали через самозакохан╕сть ╕ п╕дтримувалися почуттям гордост╕ та високо╖ зарозум╕лост╕, про це апостол вже писав коринфянам. ╤ оск╕льки без любов╕, сп╕вчуття добра ╕ поблажливого ставлення до немоч╕ сусп╕льство бува╓ нем╕цне, то св. апостол у к╕нц╕ послання нагаду╓ про любов Христову, про ╕стинну любов до ближн╕х як основу ╕ силу ус╕х доброчеснот, як виконання закону (Рим. XIII, 8-10), як союзу досконалост╕ (Кол. III, 14).
Ст. 14. Нехай усе у вас д╕╓ться з любов'ю. Це означа╓: чи "Сварить хто, чи пану╓ хто або служить, чи вчиться хто або учить - все, все ма╓ робитися з любов'ю, бо усе згадане в посланн╕ зло серед кор╕нфських християн п╕шло в╕д зневаги до любов╕. Якби любов'ю не знехтували, то вони не гордилися б ╕ не говорили б : я Павлов, я Аполлосов (1 Кор. I, 12); якби християнська любов була м╕ж ними, то вони, християни, не йшли б судитися до язичник╕в, краще, не судилися зовс╕м; якби вона була м╕ж ними, то вони не зневажали б нем╕чних брат╕в, не розд╕лялися б, не хвастали б, не присвоювали духовних дарувань". Тому все нин╕ нам бува╓ з любов'ю. А в нас самих любов╕, любов╕-то християнсько╖ замало.
Вдив╕ться у наше повсякденне життя. Чи багато в нас терплячост╕ у поводженн╕ з оточуючими нас р╕дними? Чи не часто ми робимо зауваження, вимага╓мо негайного виконання наших бажань без жодно╖ уваги до положення наших п╕длеглих? А нин╕шн╕ суди чи не бувають завален╕ справами по зневаз╕ чест╕, по образ╕, нанесен╕й не д╕╓ю, а т╕льки словом? Х╕ба вже у буденному житт╕, при частих з╕ткненнях ╕ при поривчастому характер╕ або сп╕шност╕ у справах, можна пост╕йно стримувати слово? ╤ нав╕ть зневагу словом не можемо вибачити! Що ж п╕сля цього у нас християнського, як можемо називати себе християнами? Один звук без духу, один цв╕т без плоду? Ах, брати, брати, ╕ все ж усе нам да╓ться з любов'ю!
Чи треба нагадувати вам минулу долю християнства? Чи не проливалася кров християнська у боротьб╕ християнських народ╕в м╕ж собою через ображену самозакохан╕сть? Однак, дух всепрощення, дух терпимост╕ ╕ любов╕, що доходить до самопожертви, пом╕ча╓ться трохи ╕ нин╕. Для чого, через що суперечки, сварки, розбрати, пот╕м розколи ╕ боротьба? Чи доводять вони до добра? Чи не краще у мир╕ благо влаштувати сво╓ життя - ╕ с╕мейне, ╕ громадське? Благословенний народ, що насолоджу╓ться миром!
Мир сприя╓ розвитку християнства та ╕нших громадських сил - просв╕тництву, промисловост╕, винах╕дництву ╕ взагал╕ благоденствуванню народу. А при цьому, звичайно, в достатку зовн╕шньому народ б╕льш охочим ╕ сп╕вчутлив╕шим бува╓ до ближнього, н╕ж при сво╖х власних недол╕ках. Отже, якщо любов до Христа - Джерела добра - охоплю╓ серце людини, тод╕ в╕н намага╓ться сам в╕дшукати шлях до добра або скористатися п╕дходящими обставинами для доброчесност╕. Тому ╕ св. апостол, звертаючи коринфян до любов╕, вказу╓ ╕ на ос╕б, б╕льш за вс╕х г╕дних тако╖ любов╕, сп╕вчуття та поваги.
Ст. 15. Прошу вас, браття: ви зна╓те родину Стефанову, що вона ╓ за початок в╕р╕ та благочестю в Аха╖, ╕ що вони себе ╕ сво╓ майно ц╕лком п╕сля прийняття християнства присвятили себе на служ╕ння святим, тобто православно в╕руючим. С╕м'я Стефанинова завжди була гостинна. Вона перш за вс╕х в област╕ Аха╖, де столицею був Кор╕нф, ув╕рувала в Христа. Мало того, вона тверд╕ше ╕ краще за вс╕х засво╖ла християнство, ╕ вела життя благочестиве, та в╕ддала себе на служ╕ння ближньому; приймала у себе в будинку задарма, годувала за св╕й рахунок християн-богомольц╕в або тих хто подорожував у сво╖х важливих справах. ╤, що особливо заслугову╓ уваги, так це те, що вона таке життя обрала соб╕ назавжди.
Отже, через ц╕ чудов╕ риси в ус╕й Аха╖ с╕мейство Стефаниново мало найб╕льшу повагу. Але, ймов╕рно, ╕ тод╕ воно не уникнуло заздрощ╕в, пересуд╕в, р╕знор╕дного злого наклепу за свою доброчесн╕сть; засуджувалося у лицем╕рств╕, святенництв╕. Таке явище зустр╕ча╓ться ╕ нин╕. Почни людина, що нещодавно жила не краще, не чист╕ше, не свят╕ше за ╕нших, - почни вона каятися у гр╕хах, виправляти життя, уникати поганого колишнього сусп╕льства, ходити част╕ше в церкву ╕ доброчесно жити, ╖╖ одразу ж назвуть ханжею, пустосвятом ╕ надовго затаврують цими ╕менами. Зл╕ше стануть в╕дноситися до його розмов з р╕зними особами, ╕нод╕ бувають готов╕ п╕дслуховувати його розмови, стежити за поглядом, в╕зитами та в╕дв╕дуваннями. ╤ кому ж яка справа до нього? Але зл╕сть вже не розбира╓ н╕ засоб╕в зд╕йснення мети, н╕ розумного в╕дношення до людини, що взялася за розум ╕ творить соб╕ порятунок. Те ж було ╕ з с╕м'╓ю Стефаниновою. Тому св. апостол ╕ спонука╓ слухач╕в та читач╕в посланням до любов╕ ╕ заклика╓ до поважного ставлення щодо с╕м'╖ Стефаниново╖.
Будьте ╕ ви шаноблив╕ до таких. Слухайтеся ╖х сл╕в. Насл╕дуйте ╖х ╕ допомагайте робити добро. Сприяйте ╕ грошовими пожертвуваннями, ╕ т╕лесним служ╕нням; сп╕лкуйтеся з ними, щоб полегшити ╖м працю, бо якщо вони матимуть сп╕вроб╕тник╕в, то доброчесн╕ справи простягатимуться на б╕льшу к╕льк╕сть людей. Кор╕ться таким та ╖х запрошенням до благод╕йност╕, ╕ не т╕льки ╖м, але будьте шаноблив╕ ╕ до всяко╖ людини, що сприя╓ ╖м у розвитку та зм╕цненн╕ любов╕ до ближнього ╕ п╕клуванн╕ про тих, хто цього потребу╓. Виявляйте повагу до трудящих разом з с╕м'╓ю Стефаниновою на терен╕ громадсько╖ благод╕йност╕.
Б╕дн╕сть ╕ хвороба - це два бич╕ громадського життя; отже, мають бути усуненими в народ╕ громадськими ж силами. Здоров╕ ╕ багат╕! Допомож╕ть б╕дному ╕ хворому. ╤ слава богу, що у нас на Рус╕ нин╕ виникають сусп╕льства за сусп╕льствами з ц╕лями благод╕йними. ╥м треба виявляти ╕ повагу, ╕ справжн╓ сп╕вчуття.
А чи зна╓те ви, як прикро бува╓ бачити байдуж╕сть ос╕б до загально╖ добро╖ справи, до установи, наприклад, учбового закладу, наче в╕н необх╕дний т╕льки для тих, хто заснову╓ його...
Ст. 16. Будьте ж шаноблив╕ до вс╕х таких ╕ до всякого сприяючого та трудящого в загальнокорисн╕й справ╕, як╕, наприклад, були при Павлов╕ - Стефан ╕ його супутники, що принесли до Павла в Ефес немало питань ╕ подиву в╕д кор╕нфських християн. Ц╕ три представники з Кор╕нфа по любов╕ до сво╖х городян залишили м╕сто, с╕м?╖ ╕ в╕дправилися у далеке м╕сце - в Ефес. Нав╕що? Для того, щоб роз'яснити рел╕г╕йн╕ питання, що займали, а ╕нод╕ ╕ хвилювали християн в Кор╕нф╕. Спонукав ╖х ╕ шлях не легкий.
З яким почуттям апостол Павло м╕г прийняти ╖х, як не з почуттями радост╕, як дорогих гостей з далеко╖ кра╖ни ╕ притому що прийшли з питання щодо порятунку душ╕ ╕ про життя християнське? При╓мно батьку чути розумн╕, допитлив╕ питання сина. Так, ╕ нав╕ть б╕льш рад╕сно, було ╕ св. апостолов╕ бачити та слухати трьох коринфян. Апостол говорить:
(ст. 17) Я т╕шуся з приходу Стефана ╕ Фортуната, ╕ Аха╖ка: вони для мене вашу в╕дсутн╕сть заступили; з ними як вашими представниками я побачився, поговорив ╕ н╕бито з ус╕ма вами бачився.
Ст. 18. Бо вони м╕й ╕ ваш дух заспоко╖ли. Тому що пов╕домили мен╕ щиро точн╕ в╕домост╕ про ваше життя; представили мен╕ ваш╕ питання, як╕ ╖м були роз'яснен╕ мною. В одних з вас я бачу тверд╕сть ╕ ревн╕сть за в╕рою, в ╕нших слабк╕сть, але разом ╕ бажання бути твердими. Чутка про цю слабк╕сть тривожила люблячу душу апостола Павла. Але прийшли з Кор╕нфа люди, розпов╕ли усе як ╓ ╕ заспоко╖ли дух св. апостола. Ц╕ ж три особи мали заспоко╖ти ╕ дух коринфян, тому що повинн╕ були доставити ╖м в╕рне роз'яснення питань, пов╕домити про полум'яну любов апостола до них гр╕шних ╕ таким чином поселити спок╕й та╕ бадьор╕сть в сумн╕ душ╕ коринфян, що гр╕шили. Шануйте ╕ ви, християни, таких, будьте ╖м вдячн╕.
В останн╕х п'яти в╕ршах свого послання св. апостол посила╓ кор╕нфським християнам поклони ╕ в╕тання в╕д християн Мало╖ Аз╕╖, з м╕ста Ефеса, зв╕дки в╕н ╕ писав Перше послання до Коринфян. В╕н говорить:
(ст. 19) В╕тають вас через мене церкви Аз╕йськ╕; тобто церкви Мало╖ Аз╕╖. В╕тають вас гаряче в Господ╕, у дус╕ християнському, в╕дом╕ у Коринф╕ за добротою Акила й Прискилла з домашньою ╖хньою церквою, тобто з ус╕ма християнами, що збираються у ╖хньому будинку або ╖х с╕мейство (Рим. XVI, 4).
Ст. 20. В╕тають вас через мене ус╕ братии, тобто ус╕ християни, що оточували апостола; християни ╕з самого початку любили називатися братами, в╕рними, святими та ╕ншими ╕менами.
Що ж означа╓ це в╕тання або, як то кажуть, укл╕н? "Кланяйтеся тому-то", - говорять у нас; а по священному вираженю треба писати: в╕тайте. Що ж це означа╓? В╕тання або укл╕н, що посила╓ться через ╕ншу особу або в лист╕, що виража╓ добру пам'ять про того, кого в╕тають, сп╕вчуття йому, ╓днання духу ╕ взагал╕ ряд будь-яких побажань. Отже, в╕тання в╕д Аз╕йських Церков Кор╕нфськ╕й радить коринфянам ц╕нувати однодумн╕сть з ╕ншими Церквами ╕ любов до не╖ останн╕х. Тому, продовжу╓ апостол коринфянам, В╕тайте один одного.. поц╕лунком, але святим. Не яко ╤уда ц╕луйте ближнього; виражайте в╕тання не за пристойн╕стю т╕льки, не на словах або рухах(жестах) т╕ла, але самою справою доводьте один одному повагу, християнську, святу любов, а не ц╕лування т╕льки губне; припин╕ть порожн╕ сварки ╕ розбрати.
Полюб╕ть як ╕ ран╕ше один одного та спов╕дуйте ╓диного Визвольника Христа, не в╕ддаючи перевагу одному апостолов╕ перед ╕ншим.
Ст. 21. Мо╓, Павлове, в╕тання власноруч п╕дписую в цьому лист╕. А до цього св. апостол т╕льки говорив в лист╕, а писав його ╕ншим. Для в╕рност╕ ж ╕ достов╕рност╕ листа в╕н сам п╕дписав його, засв╕дчивши свою любов до коринфян ╕ зводячи на них благословення Боже. Але у к╕нц╕ свого листа апостол, закликаючи до ╓динов╕рства, до миру, при╓днав ╕ загрозу:
(ст. 22) Хто не любить Господа ╤╕суса Христа, анатема на нього, Маран-ата, той буде в╕длучений в╕д сусп╕льства в╕рян за сво╓ малов╕р?я, псевдовчення ╕ неблагочестивого життя. ╤ це збудеться неодм╕нно: маран-афа, тобто прийде Господь - Праведний Суддя - ╕ кожному воздасть по справах. Злим людям тод╕ буде страшно ╕ скорботно.
Ст. 23. Та буде ж з вами в╕дтепер ╕ назавжди благодать Господа нашого ╤╕суса Христа.
Ст. 24 ╤ любов моя з ус╕ма вами у Христ╕ ╤╕сус╕. Ам╕нь.
Пильнуйте ж ╕ ви, брати; ст╕йте у в╕р╕ православн╕й, та буде у вас все - будь-яке слово або справа - з любов?ю християнською.
 

 

Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ