Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 08:08

23:35

Собор через в╕ки (Новомосковський Тро╖цький храм)

23:05

Нев╕домий Даль

23:00

Молитва Небесним силам

22:40

Жит╕я святих. Апостол ╕ ╓вангел╕ст Марк, сурдопереклад

22:30

Сокровенна та╓мниця, сурдопереклад

22:05

Стор╕нки ╢вангел╕я. Притча про блудного сина, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:15

Трудом ╕ молитвою

21:10

Територ╕я добра

21:00

Л╕топис

20:30

Ф╕нансова грамотн╕сть

20:20

Дивосв╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:40

Пристань молитви ╕ краси (Хмельницька обл., Тро╖цький монастир)

19:35

Територ╕я добра

19:30

Л╕топис

19:25

Неспод╕вана Рад╕сть (╕кона Божо╖ Матер╕)

19:00

В╕чне м╕сто Рим

18:40

Православн╕ храми Укра╖ни

18:05

Запов╕т Митрополита Володимира

18:00

Молитва за мир в Укра╖н╕

17:40

Наш час

17:00

Уроки богослов'я. Патролог╕я

16:55

Л╕топис

16:40

Мо╓ зв╕рятко

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:20

К╕номаршрути Михайла ╤лл╓нка

15:15

Територ╕я добра

15:10

Л╕топис

15:05

Молитва про примноження любов╕

14:00

Перв╕сток (Ан-2 Олега Антонова)

13:10

400 рок╕в служ╕ння Церкв╕

13:00

Дивосв╕т

12:50

Л╕топис

12:15

Мил╕сть серця

12:10

Територ╕я добра

12:05

Образ доброчинност╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:30

Стор╕нки ╢вангел╕я. Чудесний улов

11:20

Христос - Нова Пасха

11:00

Тр╕пол╕. Православне св╕дчення на зр╕з╕ час╕в

10:55

Л╕топис

10:30

Остр╕в Крит. ╤стор╕я й сьогодення, сурдопереклад

10:15

Богослов'я у камен╕, сурдопереклад

10:00

Жит╕я святих. Ангел пустел╕ (╤оанн Предтеча), сурдопереклад

09:35

З ╕менем Святителя (канон╕зац╕я свт. ╤оасафа)

09:30

Територ╕я добра

09:25

Старозапов╕тна Пасха

09:05

Л╕ван. Кра╖на живо╖ ╕стор╕╖

09:00

Молитва за мир в Укра╖н╕

08:50

Ансамбль Благов╕сть. Хвал╕те ╕м'я Господн╓

08:35

Косово: дв╕ правди ╕ одна ╕стина

08:05

Уроки богослов'я. ╤стор╕я Православ'я на Рус╕

08:00

Молитва Богородиц╕

07:45

Ранок у Шишкиному л╕с╕

07:35

Добре слово

07:30

Дивосв╕т

07:20

Автограф. У пошуках ╕стини (художник М. Ге)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:05

Отець Зосима

06:00

Молитва Оптинських старц╕в

05:50

Ансамбль Благов╕сть. Хвал╕те ╕м'я Господн╓

05:35

Помилуй мя, Боже (Св╕тязький Петро-Павл╕вський монастир, Волинь)

05:15

Я прийняв р╕шим╕сть. Митрополит Костянтин (Дьяков)

05:05

Осяйна п╕сня життя (К╕ровоградський музей М. Кропивницького)

05:00

Молитва Отче наш

04:50

Жит╕я святих. Жити для зустр╕ч╕ з Христом, сурдопереклад

04:30

Л╕ван (Баламанд), сурдопереклад

04:00

Музей Миколи Леонтовича, сурдопереклад

03:25

Безмовна пропов╕дь

03:15

В╕рн╕сть Христу (храм свв. Новомученик╕в, Черкаська обл.)

03:00

Жит╕я святих. Апостол ╕ ╓вангел╕ст Лука

02:40

Перлина П╕вденного узбережжя Криму

02:25

Дорога до храму. В╕втар

02:10

Арлек╕н ╕ ф╕лософ (М. Крушельницький)

02:00

Л╕то в Юрзуф╕

01:30

Ф╕олент. Кам'яна симфон╕я (Крим)

01:15

Жит╕я святих. Цариця Тамара

01:00

Марткопський монастир (Груз╕я)

00:40

Автограф. К╕ммер╕йська акварель (М. Волошин)

00:00

Хотинська фортеця

Арх╕в новин
2016
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2015
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2014
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2013
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Тиждень 21-й по П?ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола

27.10.2012

╢вангел╕╓
(Лк. 8,5-15)
 
Вийшов с╕яльник с╕яти с╕м'я сво╓; ╕ коли в╕н с╕яв, одне впало при дороз╕ ╕ було затоптане, ╕ птахи небесн╕ поклювали його; а ╕нше впало на кам╕нь ╕, з╕йшовши, засохло, тому що не мало вологи; а трет╓ впало у терни, ╕ виросли терни ╕ заглушили його; а ╕нше впало на добру землю ╕, з╕йшовши, принесло пл╕д сторицею.
С╕м'я - слово Боже. Як бува╓ с╕м'я приносить не однаковий пл╕д, а ╕нод╕ ╕ зовс╕м сохне або гине, так ╕ слово Боже не завжди однаково сприйма╓ться душами людськими.
Першою перешкодою пл╕дност╕ слова Божого - неуважн╕сть, легковажн╕сть ╕ безпечн╕сть. ╢ люди, у яких душа ╕ серце, як велика дорога, в╕дкрит╕ для вс╕х навколишн╕х думок ╕ вражень, для будь-якого марносл╕в'я ╕ будь-яких спокус. Чи дивно, що всяка добра думка, будь-яке благе почуття глушиться ╕ змива╓ться неск╕нченним приливом нових вражень ╕ в╕дчутт╕в? Так╕ люди ╕ в храм Божий заходять, але вони приходять т╕льки за звича╓м, наче для розваги, а не на живий в╕дгук серця. Вони слухають або читають слово Боже, а пот╕м п╕сля цього читають часто порожн╕, розтл╕ваюч╕ уяву книги. Недивно тому, що в серц╕ тако╖ людини не може укор╕нитися с╕м'я слова Божого: воно зневажа╓ться др╕бними, ╕нод╕ низькими швидкоплинними враженнями ╕ мр╕ями, як с╕м'я, що впало при дороз╕. А ╕нше впало на кам╕нь ╕, з╕йшовши, засохло, тому що не мало вологи... Це т╕ люди, у яких серце не з╕гр╕те ╕ не пом'якшене ╕стинною любов'ю до Бога ╕ самозреченням. Тому слово Боже не може заглибитися ╕ укор╕нитися в ╖х серц╕, зрости ╕ принести пл╕д. Так, наприклад, ╤род шанував ╤оанна Крестителя, знаючи, що в╕н чолов╕к праведний ╕ святий, любив слухати його слово, багато в чому нав╕ть корився йому, але коли ╤оанн торкнувся т╕╓╖, що волод╕╓ пристрастю його серця ╕ вимагав ╖╖ зречення, коли сказав йому: Не належно тоб╕ мати дружину Ф╕л╕па брата твого, - тод╕ ╤род заточив ╤оанна у в?язниц╕, а пот╕м дав вел╕ння в╕дс╕кти йому голову.  
А трет╓ впало у терни, ╕ виросли терни ╕ заглушили його. Це т╕ люди, у яких турботи про матер╕альний достаток заглушають слово Боже. Су╓тна прихильн╕сть до земного  -тимчасового наповню╓ ╕ об╕йма╓ собою серце людини ╕ пригн╕чу╓ у ньому д╕ю слова Божого. Ця прихильн╕сть може бути в р╕вн╕й м╕р╕ властива не лише багатим, але й б╕дним; багатство саме по соб╕ не перешкоджа╓ порятунку, ╕ б╕дн╕сть, з ╕ншого боку, не полегшу╓ порятунку. У б╕дного прихильн╕сть до земного може виявлятися в пост╕йних турботах про здобуття добробуту, у безрад╕сн╕й скорбот╕ при невдачах, в заздрост╕ до багатих, в нар╕канн╕ ╕ нав╕ть хул╕ на Волю Божу.
А а ╕нше впало на добру землю ╕, з╕йшовши, принесло пл╕д сторицею. Це т╕ душ╕, як╕ щирим серцем ╕ з живою завзят╕стю бажають ╕ шукають свого порятунку. Вони, слухаючи або читаючи слово Боже, ус╕м серцем в╕рують, що через нього розмовля╓ з ними Сам Бог. Вислухавши слово Боже, так╕ люди ус╕м серцем збер╕гають його ╕ у всьому поступають по запов╕ту Божому. У таких серцях слово Боже живе та д╕юче (Евр. 4, 12), воно повн╕стью просочу╓ людину: осв╕чу╓ його розум, т╕шить його серце ╕ ╓ найнад╕йн╕шою вказ╕вкою для вол╕; через те ╕ приносять благочестив╕ люди добр╕ плоди сторицею. Проси ╕ гаряче молися, християнин, щоб Господь над╕лив твою душу грунтом добрим, здатним прийняти в себе нас╕ння Божественних сл╕в ╕ принести сторицею в╕д них плоди добрих справ!
 
Апостол
Гал. II, 16-20
16. Браття! Однак, д╕знавшись, що людина виправдову╓ться не справами закону, а лише в╕рою в ╤суса Христа, ми також ув╕рували у Христа ╤суса, щоб виправдатися в╕рою у Христа, а не справами закону; бо справами закону не виправда╓ться жодна плоть.
17. А якщо, шукаючи виправдання у Христ╕, ми сам╕ виявилися гр╕шниками, ? то невже Христос ╓ служник гр╕ха? В жодному раз╕!
18. Бо якщо я знову споруджую те, що зруйнував, то сам себе вчиняю злочинцем.
19. Законом я вмер для закону, щоб жити для Бога. Я сп╕врозп?явся з Христом.
20. ╤ вже не я живу, але живе в мен╕ Христос. А що нин╕ живу у плот╕, то живу в╕рою в Сина Божого, Котрий полюбив мене ╕ в╕ддав Себе за мене.
Перейнявшись ╓вангельським духом, св. апостол Павло зрозум╕в надм╕рн╕сть, даремн╕сть ╕ марн╕сть багатьох ╓врейських обряд╕в, в╕дмовився в╕д них сам, не нав'язував ╖х ╕ ╕ншим, наприклад сво╖м учням, ╕ назавжди прийняв в╕ру Христову. Саме про це в╕н ╕ говорить галатам в прочитаних нами в╕ршах послання.
Гл. II, ст. 16. Браття! Однак, д╕знавшись, що людина виправдову╓ться не справами закону, а лише в╕рою в ╤суса Христа, ми також ув╕рували у Христа ╤суса, щоб виправдатися в╕рою у Христа, а не справами закону.
Що ж назива╓ться виправданням? ╤ що це за справи закону, як╕ не могли виправдати людину? Виправданням назива╓ться з╕знання п╕дсудно╖ людини зв╕льнено╖ в╕д кари, в╕дновлення ╖╖ колишн╕х прав ╕ нав╕ть винагорода ╖╖ належною шаною. Такими п╕дсудними, яким належало бути покараними, п╕д клятвою, п╕д гн╕вом Божим, були ус╕ люди, що гр╕шили до Христа.
У чому ж полягали ц╕ справи закону, що не виправдовували людину?
У ╓вре╖в був закон повчальний, що зображував в десяти запов╕дях любов до Бога ╕ до ближнього. Цей закон, як при Христ╕, так ╕ п╕сля Його вознес╕ння не скасований, але п╕днесений ╕ посилений, ╕ нав╕ть для християн завжди ╓ обов'язковим. В╕н ╕ для ╓вре╖в був обов'язковий ╕ рят╕вний.
╢вре╖ не скупилися на жертвоприношення. Вони приносили Богов╕ в жертву в╕дгодовану худобу, перед в╕втарем у велик╕й к╕лькост╕ проливали кров тельц╕в, агнц╕в ╕ козл╕в. ╢вре╖, окр╕м суботи, поважали й ╕нш╕ сво╖ свята. Що ж Господь сказав ╖м? До чого Мен╕ безл╕ч ваших жертв? Надал╕ не нес╕ть... дар╕в порожн╕х, тобто без серця, не з╕гр╕тих любов'ю до Бога ╕ ближн╕х; пал╕ння ваше огидне для Мене; новом╕сяч╕й ╕ субот, святкових збор╕в ваших не можу терп╕ти. У той же час ви святку╓те ╕ беззаконня. ╤ коли ви простяга╓те на молитв╕ руки ваш╕, Я закриваю в╕д вас оч╕ Мо╖; ╕ ск╕льки б ви не молилися, не послухаю вас. Ваш╕ руки наповнен╕ кров?ю. Омийтеся; прибер╕ть лих╕ д╕яння ваш╕ в╕д очей Мо╖х; припин╕ть лиход╕яти. Вч╕ться робити добро; люб╕ть справедлив╕сть, зарадьте пригн╕ченому, захист╕ть сироту, вир╕ш╕ть справу вдови (Ис. I, 11-17).
Якщо ╓вре╖ поводили себе таким чином при виконанн╕ моральних закон╕в, то можете судити, наск╕льки бездушно ╕ в той же час як коп╕тко, до др╕бниць виконували вони зовн╕шн╕ закони ╕ншого роду - власне закони обрядов╕. Ц╕ закони торкалися приношень в жертву тварин або хл╕ба (Лев. VI). В цих законах вказано: як╕ тварини придатн╕ в жертву. Як╕ частини з них на що сл╕д вживати, чи усю тварину приносити в жертву або т╕льки частину ╖╖? Як ╕ з чим приносити на в╕втар цю жертву? Хто ╖╖ готуватиме? ╢вре╖ це виконували до др╕бниць. У закон╕ сказано було, яких птах╕в ╕ тварин можна вживати ╓вреям у ╖жу (Лев. XI). Тварини розд╕лен╕ в закон╕ на чистих ╕ нечистих для п╕дкреслення в╕дм╕нност╕ м╕ж ╓вреям та язичниками як ╕стотами нечистими. А ╓вре╖, нав╕ть вже хрещен╕, як╕ спостер╕гали закони Мо╖се╓в╕, з в╕дразою дивилися на тих, хто споживав заборонене Мо╖се╓м, тод╕ як в Христов╕й Церкв╕ вже не ╕снувало в╕дм╕нност╕ м╕ж ╓вре╓м та язичником. То чи не час було ╓вре╓в╕ в╕дкинути ц╕ справи закону, щоб жити в╕рою ╕ любов'ю Христовою, щоб п╕клуватися б╕льше про розвиток в соб╕ морального почуття, любов╕ до ближнього, н╕ж дорожити старовинними устоями ╕ обрядами, що вже втратили силу ╕ т╕льки вбивають пориви серця ╕ розуму осв╕ченого, розвиненого? Через те св. апостол Павло ╕ говорить:
(ст. 16) ╕ ув╕рували у Христа ╤суса, щоб виправдатися в╕рою у Христа, а не справами закону; бо справами закону не виправда╓ться жодна плоть, жодна людина.
Чи врятують душу жертводавця велик╕ пожертвування на храм Божий, на ризосховище або виключно т╕льки на дзв╕н, якщо пожертвувана велика сума беззаконно здобута ╕з грошик╕в ╕ коп╕йок убого╖ брат╕╖, в той час, як остання заробля╓ на шматок хл╕ба потом ╕ кров'ю, з втратою здоров'я, з горем с╕м'╖ ╕ нужденн╕стю; якщо значний пожертвуваний кап╕тал жертводавця ╓ пл╕д обману, обм╕ру, обважування, затримки або приховування чужих трудових грошей? Н╕, наск╕льки б великими не були пожертвування на храм Божий або на дзв╕н, та якщо жертводавець не ма╓ любов╕ до ближнього - корист╕ йому, порятунку його душ╕ нема╓ ╕ не буде. Говорив свого часу св. апостол Павло: якщо я роздам увесь ма╓ток св╕й ╕ т╕ло мо╓ в╕ддам заради Христа на спалювання, а любов╕ до ближнього не маю, нема╓ мен╕ в тому н╕яко╖ корист╕ (1 Кор. XIII, 3). Бог не потребу╓ наших пожертвувань ╕ п╕длабузництва; але В╕н Сам да╓ ус╕м ╕ всьому життя ╕ дихання ╕ все (Д╕ян. XVII, 25). В╕н да╓ багатство людин╕, дов╕ряючи ╖й потурбуватися про людей, особливо близьких по в╕р╕ ╕ кров╕ (Тал. VI, 10). Милост╕ хочу, а не жертви (Ос. VI, 6), каже Бог.
Бува╓, що багат╕ роблять внески на в╕чне поминання в храм по запов╕ту, а сво╖х р╕дних залишають без всяко╖ допомоги. Чи корисна душ╕ така жертва?
Або ╕нш╕ ходять, не пропускаючи, в церкву Божу ╕ зда╓ться, з особливою любов'ю в╕дв╕дують щоденно уран╕шн╓ ╕ веч╕рн╓ богослуж╕ння ╕ Божественну л╕тург╕ю. А тим часом, удома, у сво╖й с╕м'╖, щоденно ╓ суворими тиранами с╕мейства, скупими та злопам'ятними. Що ж? Чи принесе користь ця набожн╕сть, ця молитва Богу?
Чи сказати про богомольц╕в ╕ богомолок, що зд╕йснюють далек╕ подорож╕ в Соловецький монастир, в Ки╖в, в старий ╢русалим? Чи не багато м╕ж ними бува╓ без блукаючих? Чи не пог╕ршу╓ться у багатьох богомольцях моральн╕сть в╕д далеких мандр╕вок в натовп╕ р╕знояк╕сних супутник╕в? Прислухайтесь до розмов багатьох богомольц╕в на шляху до святого м╕сця. Ск╕льки брехн╕, обману, святенництва, срамосл╕в?я, спокусливих розпов╕дей! Про ╕нш╕ справи богомольц╕в умовчу╓мо.
Однак, чи не полишити нам рел╕г╕йн╕ обряди, що розглядаються нами, наприклад пост, молитву, пожертвування, щоб не здобути засудження за зовн╕шн╓ ╖х виконання? Н╕, не полишити треба, а треба виправити ╖х, одухотворити. Пояснимо прост╕ше. Наприклад, пост, або утриманняя в╕д ╖ж╕, корисне для здоров'я, для довгол╕тнього життя ╕ сприятливе для душ╕ та ╖╖ занять, набува╓ священного значення тод╕, коли ми вибача╓мо образи ╕ншим, уника╓мо гр╕ха, приборку╓мо язика ╕ думки, в╕д серця творимо милостиню.
Молитва ма╓ бути завжди зосередженою, смиренною, без святенництва ╕ пост╕йною. Богомислення - це життя нашо╖ душ╕.
Милостиня, як вираження любов╕, до ближнього ма╓ бути не самокорисливою, не самолюбною, не на показ ╕ без оч╕кування нагород земних за пожертвування. Хто твердо в╕ру╓ у Бога, той гострозоро стежить за сво╓ю душею, за вс╕ма вигинами свого самолюбного, корисливого серця ╕ кожен порив його, нег╕дний християнського звання, намага╓ться утримати, задавити, щоб його молитва, його справа, його обряд був пройнятий зосередженою думкою про Бога. Адже саме така зосереджен╕сть, саме так╕ думки про Бога можлив╕, ╕ як ╖м рад╕╓ наша душа! Спробуйте творити милостиню, хоч невелику, але пост╕йно з ц╕╓ю метою. Чи ход╕ть в церкву з осмисленням, даремно не розважайтесь, не дратуйтесь вранц╕ н╕ вдома, н╕ по дороз╕ до храму, а вступайте в нього, пам'ятаючи про свято ╕ молитву в храм╕. ╤ ви в храм╕ по милост╕ Бож╕й удосто╖теся рад╕сно╖ молитви, в╕дчу╓те в душ╕ сво╖й неземний стан хоча б на дек╕лька секунд. ╤ тод╕ вам шкода буде залишати храм. Ось саме про це ╕ треба п╕клуватися кожному християнину, щоб душа част╕ше жила думками, справами ╕ обрядами, що нагадують ╖й про духовний св╕т, про небо. Про вишн╓ думайте, а не про земне (Кол. Ш, 2).
Милостиня високо ц╕ну╓ться на Страшному суд╕. Хто говорить: "я люблю Бога", а брата свого ненавидить, той брехун (1 ╤н. IV, 20). Саме цими думками ╕ жила душа св. апостола Павла, коли в╕н п╕знав мертв╕сть та даремн╕сть обряд╕в ╓врейства. Апостол знав також ╕ те, що серед християн ╓ багато людей гр╕шних, як╕ виконують т╕льки обряди християнського життя. Але в цьому не винн╕ н╕ в╕ра Христова, н╕ сам Христос.
Ст. 17. А якщо, шукаючи виправдання у Христ╕, ми сам╕ виявилися гр╕шниками, ? то невже Христос ╓ служник гр╕ха? В жодному раз╕!
Ст. 18. Бо якщо я знову споруджую те, що зруйнував, то сам себе вчиняю злочинцем. Так говорить апостол. Якщо хто-небудь з ╓вре╖в або язичник╕в прийма╓ християнство ╕ пот╕м в християнств╕ все-таки викону╓ обряди язичницьк╕ або ╕удейськ╕, наприклад в народних святах, або збер╕га╓ зав╕ти, чи забобони колишньо╖ сво╓╖ в╕ри ╕ п╕д ╖х впливом гр╕шить як ╕ ран╕ше, то невже хтось ╕нший винен, окр╕м самого того християнина, який гр╕шить? Чи винна або безсила в╕ра Христова в нас, якщо ми, щороку очищуючи свою душу покаянням ╕ освячуючи ╖╖ святим причастям Т╕ла Христового, - п╕сля того знову ведемо колишн╓, безрозсудне, гр╕ховне життя? Н╕, ми сам╕ себе робимо злочинцями, в╕дпов╕дальн╕шими, н╕ж може бути людина, яка не п╕знала в╕ри Христово╖. Якщо вже ми дали об╕тницю у в╕рност╕ Христу, то ма╓мо дорожити нею ╕ не порушувати ╖╖. Так намагався чинити ╕ св. апостол Павло. В╕н говорить про себе: (ст. 19) Законом я вмер для закону, щоб жити для Бога. Тобто, закон Мо╕се╓в ╕ пророки вказали йому, що обряди ╓врейсько╖ рел╕г╕╖ не в╕чн╕, що вони скасован╕ будуть з пришестям Мес╕╖ ╕ що п╕сля явлення Мес╕╖ на земл╕, ╓врейська рел╕г╕я буде зам╕нена ╕ншою, вищою в╕рою. Через те апостол говорить, що в╕н завдяки кер╕вництву старозав╕тних книг залишив старозав╕тн╕ обряди ╕ умови порятунку. Я сп╕врозп?явся з Христом; (ст. 20) ╤ вже не я живу, але живе в мен╕ Христос. Тобто, я, навернений благодаттю Божою до ╕стини, тепер я пок╕рний ╕ як н╕ хто ╕нший, ц╕лком в╕дданий раб Христа. Коритись Йому, Свят╕йшому, Примилосердному - для мене невимовна рад╕сть, блаженство. Служити йому пост╕йно - ось ╓дина мета усього мого життя. У таких рабах, слухняних, свято виконуючих волю Божу, Христос об╕цявся жити. В╕н сказав: хто любить Мене, той дотрима╓ться слова Мого, ╕ того полюбить Отець М╕й, ╕ Ми прийдемо до нього ╕ обитель у нього створимо (╤н. XIV, 21-23). Такого щастя, такого блаженства ╕ удосто╖вся св. апостол, коли св╕дчив, що в ньому живе Христос ╕ ус╕ добр╕ справи не його, але пл╕д благодат╕ Христово╖. Серце св. апостола прагнуло як можна скор╕ше залишити тутешн╕й св╕т, щоб, не розпиляючись на метушню, швидше назавжди з Христом бути на неб╕ ╕ ц╕лком вт╕лити янгольське життя. Для мене життя на земл╕ - Христос, ╕ смерть - надбання. А я маю бажання упоко╖тися ╕ бути з Христом, тому що це незр╕внянно краще (Флп. I, 21, 23). Але життя ╕ смерть в руках Божих. Господь Премудрий ╕ Всеблагий зна╓, кому коли померти. З в╕рою у Бога св. апостол ╕ проводить сво╓ земне життя, терпляче, без нар╕кань чекаючи його к╕нця.
А що нин╕ живу у плот╕, то живу в╕рою в Сина Божого, Котрий полюбив мене ╕ в╕ддав Себе за мене. Життя наше це безц╕нний дар Божий, продовження його ╓ особливим знаменням милост╕ ╕ довготерп╕ння Божого. Ми ж через сво╖ гр╕хи не життя, а смерт╕ давно заслугову╓мо. Але Христос, який поклав душу за нас, щадить нас, попуска╓ нам жити.
Чим же ми в╕дда╓мо або в╕ддамо Христу за Його любов? Чим? - В╕рою, що супроводжу╓ться добрими справами, молитвою ╕ милостинею до ближн╕х, благодушним терп╕нням неправди за ╕м'я Христове, перенесенням скорбот, хвороб, б╕дност╕ та ╕ншого з впевнен╕стю, що все це задля Христа, який полюбив нас, ╕ влаштову╓ все задля кращого.
Н╕чого не роб╕ть напоказ або задля марнославства, т╕льки через смиренномудр╕сть... Не про себе т╕льки кожен п╕клуйся, але кожен ╕ про ╕нших (Флп. II, 3-4). Не будемо марнославитись, один одного дратувати, один одному заздрити (Тал. V, 26). Нос╕ть немоч╕ один одного, ╕ таким чином викона╓те закон Христа (Тал. VI, 2).
На Мо╖се╓вому сидалищ╕ с╕ли книжники та фарисе╖. Вони зв'язували тягар╕ важк╕ ╕ неудобоносим╕ та покладали на плеч╕ людям, а сам╕ не хот╕ли ╕ перстом поворухнути... Горе вам, книжники та фарисе╖, лицем╕ри, що да╓те десятину з м'яти, ан╕су ╕ кмину, а сам╕ з?╖да╓те дом╕вки вд╕в ╕ забули найважлив╕ше в закон╕: суд, мил╕сть ╕ в╕ру; це належало робити, ╕ того не залишати (Мф. XXIII, 2, 4, 14, 23). Бо справами закону, обрядових ╕ зовн╕ виконуваних, не виправда╓ться н╕яка плоть (Тал. II, 16).

Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ