Тиждень 22-й по П?ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола
03.11.2012
╢вангел╕╓
(Лк. 16, 19-31)
Деяка людина була заможною, одягалася в порф╕ру ╕ в╕ссон, ╕ щодня бенкетувала з блиском. Жив багач соб╕ на вт╕ху, носив найдорожчий одяг: порф╕ру (плащ, верхн╕й одяг з дорого╖ матер╕╖ червоного кольору), в╕ссон (б╕ла тонка, н╕жна матер╕я з вищих сорт╕в шовковистого льону; з в╕ссону готувався нижн╕й одяг, по-нашому б╕лизна), ╕ щодня у ц╕╓╖ людини були розк╕шн╕ ╕ багатолюдн╕ бенкети.
Був також деякий жебрак, на ╕м'я Лазар, який лежав б╕ля вор╕т його у струпах ╕ жадав насититися крихтами, що падали ╕з столу багача... Б╕ля вор╕т багача лежав убогий б╕дняк Лазар, увесь в струпах, ймов╕рно, унасл╕док голоду. Ус╕ма забутий ╕ покинутий, Лазар годувався тим см╕ттям ╕ крихтами, як╕ залишалися п╕сля веселих бенкет╕в багача. Але й ц╕ крихти не завжди вдавалося отримати б╕дняков╕. Собаки, що зб╕галися, з жад╕бн╕стю по╖дали см╕ття, що виносилося з палат багача, а пот╕м лизали рани ╕ струпи Лазаря, що запод╕ювало йому велик╕ страждання; а в╕н був такий слабкий, що нав╕ть не мав сил в╕д╕гнати ╖х.
Багач, звичайно, знав про ╕снування Лазаря ╕ м╕г би йому допомогти: не можна сказати, що в╕н був скупий, оск╕льки витрачав щодня велик╕ суми; просто п╕д впливом багатства розвинулася в ньому безсердечн╕сть до б╕дних, безжал╕сн╕сть.
Коли помер убогий б╕дняк Лазар, душа його в╕днесена була Янголами на лоно Авраамове. У ╕уде╖в було в╕рування, що душ╕ праведних людей в╕дносяться на небо Янголами ╕ удостоюються блаженства в Царств╕ Небесному. Про обставини смерт╕ багача згаду╓ться лише те, що були влаштован╕ похорони, ймов╕рно так╕ ж багат╕ ╕ пишн╕, яким було ╕ усе життя багача.
Замогильний стан багача ╕ Лазаря представля╓ться зовс╕м в зворотному в╕дношенн╕: Лазар - на лон╕ Авраамов╕м, а багач - у пекл╕. Будучи в муках, багач п╕дняв оч╕ сво╖ ╕, побачивши вгор╕ над собою Аврама ╕ Лазаря, заволав: Отче Аврааме! ...п╕шли Лазаря, щоб омочив к╕нець перста свого у вод╕ ╕ похолодив язика мого; бо я страждаю в полум'╖. Як ран╕ше Лазар жадав насититися хоча б крихтами, так тепер багач просить краплю води. Але Авраам в╕дпов╕да╓, що тепер╕шн╓ положення ╕ багача ╕ б╕дняка знаходиться в точн╕й справедлив╕й протилежност╕ у пор╕внянн╕ ╕з колишн╕м станом, а тому в╕дмовля╓ багачев╕ в його проханн╕, додаючи, що м╕ж ними, тобто м╕ж небом ╕ пеклом, велика непрох╕дна пр╕рва.
В╕д нестерпних страждань багачев╕ зда╓ться, що в╕н в╕в би абсолютно ╕нше життя, якби знав про те, що на нього чека╓, тому просить послати Лазаря до брат╕в, що залишилися на земл╕, щоб попередити про жахливу долю гр╕шник╕в. Але Авраам в╕дпов╕да╓ йому, що на земл╕ ╕снують закон ╕ пророки ╕ що якщо люди ╖х не слухають, то не пов╕рять ╕ не послухають ╕ посланця з неба.
В╕дпов╕дь Авраама вказу╓ на ╕стотну причину нерад╕ння людей про свою замогильну долю. Це гр╕ховна з╕псован╕сть серця, наполегливе небажання насл╕дувати вказ╕вки слова Божого. Це небажання таке сильне, що нав╕ть якщо б хто з мертвих воскрес ╕ явився застерегти людей про засудження, то вони, прив'язан╕ до св╕ту ╕ до гр╕ха, не пов╕рили б воскреслому ╕, мабуть, засумн╕валися б, як це тепер часто бува╓, в ╕стинност╕ ╕снування замогильного св╕ту ╕ нагороди за заслугами в земному житт╕.
Браття, пам'ята╓те про годину смертну ╕ суд непредвзятого Владики!
Апостол
(Гал. VI, 11-18)
11. Бачите, як багато написав я вам сво╓ю рукою.
12. Ус╕, хто бажа╓ хвалитися плоттю, примушують вас обр╕зуватися лише для того, щоб не зазнати пересл╕дувань за хрест Христа;
13. Бо нав╕ть т╕, що обр╕зуються, не дотримуються закону, але вимагають, щоб ви обр╕зувалися, аби похвалитися у ваш╕й плот╕.
14. А я не бажаю хвалитися, х╕ба що хрестом Господа нашого ╤суса Христа, Котрим для мене св╕т розп?ятий, ╕ я для св╕ту,
15. Бо у Христ╕ ╤сус╕ н╕чого не означа╓ н╕ обр╕зання, ан╕ необр╕зання, а нове твор╕ння.
16. Тим, котр╕ вчиняють за цим правилом, мир ╖м, ╕ мил╕сть, та ╤зра╖лев╕ Божому.
17. А вт╕м, н╕хто не обтяжуй мене, бо я ношу рани Господа ╤суса на т╕л╕ мо╓му.
18. Благодать Господа нашого ╤суса Христа ╕з духом вашим, браття! Ам╕нь.
Cвятий апостол Павло вимушений був письмово викласти перед галатами, ╖м же наверненими до Христа, св╕й погляд на в╕дношення старозав╕тних обряд╕в, богослуж╕ння ╕ обр╕зання до новозав╕тного життя. ╤, що особливо чудово, все Послання до Галат╕в святий апостол Павло написав сам, сво╓ю власною рукою. ╤нш╕ ж його послання були надиктован╕ ним, а в╕н т╕льки п╕дписував п╕д ними сво╓ ╕м'я ╕ в╕тання до християн (Рим. XVI, 22; 1 Кор. XVI, 21).
Гл. VI, ст. 11. Бачите, брат╕я, як багато написав я вам сво╓ю рукою, як н╕коли ╕ н╕кому не писав з християн. ╤ зробив це, в тому числ╕, через почуття любов╕ до них. В╕н спонука╓ ╖х пожал╕ти його, оц╕нити любов його та працю в письмовому вигляд╕ вчення Христового, ╖м викладеного.
Св. апостол у сво╓му посланн╕, викрива╓ неправедн╕ нам╕ри, щодо старих обряд╕в:
(ст. 12) Ус╕, хто бажа╓ хвалитися плоттю, примушують вас обр╕зуватися лише для того, щоб не зазнати пересл╕дувань за хрест Христа. Як бачите, наклепникам Павла - хоч ╕ молодим християнам, не хот╕лося не лише постраждати, прийняти рани ╕ виразки за ╕м'я Христове, але нав╕ть в╕дчути легке гон╕ння. Такою повед╕нкою вони думають догодити ╕ нашим, ╕ вашим: ╕ себе зберегти в╕д гон╕нь, ╕ ╕нших виручити з небезпеки зазнати мук за Христа, ╕ нав╕ть заслужити в╕д гонител╕в схвалення за таку д╕яльн╕сть.
Ст. 13. Мимовол╕ пригадуються тут слова Христов╕ про ╓врейських учител╕в, як╕ сво╓ю завзят╕стю в ╕удейств╕ гублять себе самих ╕ старанним наверненням в ╕удейство роблять ще нещасн╕шими навернених ними людей. (Мф. XXIII, 15, 28, 13). З роду таких лицем╕р╕в були ╕ т╕ хрещен╕ ╓вре╖, як╕ ворогували проти апостола Павла. Вони не звертають уваги ╕ не шкодують, що таких прибульц╕в вони роблять синами г╕╓ни, удв╕ч╕ г╕ршими за них самих. Все це робиться через самолюбн╕сть ╕ самокорислив╕сть.
Ст. 14. Хваляться, хвастають звичайно тим, що особливо ц╕ну╓ться ус╕ма, що вважа╓ться г╕дн╕стю, наприклад багатством, знатн╕стю роду, вдачею в п╕дпри╓мствах, розумом, вчен╕стю, винах╕длив╕стю, хорошими, слухняними ╕ обдарованими д╕тьми. ╤ св. апостол м╕г би, зда╓ться, без самолюбност╕ вказати ╕ на сво╖ переваги, наприклад на почесне римське громадянство, на св╕й розум ╕ велику вчен╕сть, на сво╓ значення серед ╕нших християнських д╕яч╕в. Проте ж про все це в╕н умовчу╓, усе це вважа╓ марним, н╕чого не вартим. Для нього рад╕сть, честь ╕ слава - в Хрест╕ ╤суса Христа, роз╕п?ятого за вс╕х нас ╕ давшому св. апостолов╕ теж понести за Його ╕м'я хрест.
Через Хрест Христов ми зробилися спадко╓мцями Богов╕, сп╕вспадко╓мцями Христу. ╤ св. апостол, об╕йнятий незреченною любов'ю до нас Боголюдини, назавжди в╕ддався Йому, полюбив Його ус╕╓ю душею, ус╕м серцем ╕ ус╕м розум╕нням сво╖м. Для нього життя т╕льки з Христом ╕ в Христ╕. В╕н полишив будинок, р╕д ╕ н╕ в що поставив свою працю ╕ подвиги. В╕н для св╕ту роз╕п?ятий, мертвий, глухий до похвал в╕д людей, до блаженства, до родич╕в. ╤ ми, браття, повинн╕ хвалитися Хрестом Христовим, прославляти безм╕рне милосердя Спасителя до нас, нег╕дних, ╕ пропов╕дувати про хресн╕ Його подвиги.
(ст. 15) Бо у Христ╕ ╤сус╕ н╕чого не означа╓ н╕ обр╕зання, ан╕ необр╕зання, а нове твор╕ння, чисто християнське життя. В╕дм╕нн╕сть обряд╕в, народних смак╕в при ╓дност╕ в╕ри склада╓ красу зовн╕шнього, ╕стинно християнського життя. Все одно, як весною при пануюч╕й зелен╕ на лугу р╕зноман╕тн╕сть кв╕т╕в зб╕льшу╓ красу природи. Всякий ╕стинний християнин, якого б племен╕ в╕н не був, чи рос╕янин, болгарин, серб, араб або грек, якщо т╕льки в╕н ╕стинно збер╕га╓ Православ'я, то вид╕ля╓ться з╕ свого ╓диноплеменного сусп╕льства, ╓ новим твор╕нням, живе кращими поривами чисто╖ любов╕ до вс╕х ╕ кожного без в╕дм╕нност╕ племен╕ ╕ вищими ц╕лями, п╕клуючись про служ╕ння ╓дино╖ ╕стинно╖ Церкви.
Ст. 16. Тим, котр╕ вчиняють за цим правилом, апостол Павло посила╓ мир ╕ мил╕сть, оск╕льки ус╕ вони, будучи р╕зних племен ╕ обряд╕в, через ╓дн╕сть в╕ри ╕ любов╕ складають ╕стинних чад Божих, народ святий, людей оновлення - ╕стинний ╤зра╖ль Божий.
Ст. 18. Да буде Благодать Господа нашого ╤суса Христа ╕з духом вашим, браття! Ам╕нь.