Тиждень 25-й по П?ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола
24.11.2012
╢вангел╕╓
(Лк 10, 25?37)
Один законник, спокушаючи ╤╕суса, сказав: Учителю! Що мен╕ робити, щоб успадкувати життя в╕чне? Законник ? людина осв╕чена, вправна в закон╕, вивчення якого становило головний предмет осв╕ти ╕удейсько╖. Не з добрим нам╕ром звернувся законник до ╤╕суса, але спокушаючи Його. Чи не скаже В╕н чого-небудь проти закону? Цим в╕н намагався сп╕ймати Його на слов╕, можливо, щоб обвинуватити Його, що В╕н вчить проти закону.
У закон╕ що написано? Вправному в закон╕ й лукавому сперечальников╕ Господь в╕дпов╕да╓ посиланням на самий закон. Спокушення, таким чином, цього разу було безусп╕шне: законника Господь в╕д╕слав до закону, у якому викладен╕ запов╕д╕ про любов до Бога й до ближнього.
А хто м╕й ближн╕й?.. Законник, н╕би виправдовуючись у сво╓му першому питанн╕ й бажаючи показати, що в╕н викону╓ вимоги закону, а якщо не викону╓, то, х╕ба, по невизначеност╕ вимог законних (як, наприклад, у закон╕ не визначено, кого вважати ближн╕м), зада╓ це нове питання. У в╕дпов╕дь на нього Господь виголошу╓ притчу про милосердого самарянина.
Один чолов╕к ╕шов з ╢русалима до ╢рихону... ╢рихон, велике у той час м╕сто ╕удейське, сто╖ть верстах в 20 в╕д ╢русалима. Дорога м╕ж цими двома м╕стами була пустельна й дика, тут чимало було диких зв╕р╕в ╕ траплялися розб╕йники, як╕ й грабували мандр╕вник╕в.
╤ потрапив до рук розб╕йник╕в, як╕... поранили його ╕ в╕д╕йшли, залишивши його ледве живого... Священик... побачивши його, пройшов мимо. Так само ╕ лев╕т... п╕д╕йшов, подивився ╕ пройшов повз. Священик ╕ лев╕т ? це особи, призначен╕ за законом служити при скин╕╖. Служителям Бога, що виконували священнод╕йства при храм╕ перед лицем ╤╓гови, здавалося б, природн╕ше, н╕ж кому-небудь ╕ншому, виконати обов'язок любов╕ до нещасного, що постраждав в╕д рук розб╕йник╕в. Але вони лише подивилися на нього й пройшли стороною.
Самаряни були теж ╓вре╖, але мали деяк╕ в╕дм╕нност╕ в обрядовому закон╕ й тому вважалися ╕удеями за розкольник╕в ╕ нав╕ть б╕льше ? за людей, невартих сп╕лкування, як язичники. Самарянин полив на рани нещасного масло й вино, як╕ в т╕ часи вживалося л╕ками для пом?якшення болю в╕д ран ╕ заго╓ння.
Вникаючи в зм╕ст ╕ висновок ц╕╓╖ притч╕, ми бачимо, що вона не ц╕лком в╕дпов╕да╓ питанню законника. Останн╕й запитував: хто ╓ м╕й ближн╕й? Притча ж зображу╓, як ╕ хто з тих трьох став ближн╕м тому, хто постраждав в╕д розб╕йник╕в; у такий спос╕б вчить законника, як йому потр╕бно чинити стосовно ╕нших людей, тобто не розбираючи м╕ж ?ближн╕ми? ╕ ?далекими?, подавати вс╕м нещасним, як╕ трапляються шляхом, посильну допомогу. Законник запитував: ?Хто ╓ ближн╕й м╕й??, ? начебто побоюючись полюбити людей, яких в╕н не повинен любити. Господь же в╕дпов╕да╓ йому: сам зробися ближн╕м тому, хто ма╓ потребу в тоб╕, а не запитуй, чи ближн╕й в╕н тоб╕ чи н╕. Треба дивитися не на людей, а на себе, на сво╓ серце, щоб у ньому не було холодност╕ й черствост╕, а було б милосердя самарянина, доброзичлив╕сть ╕ сп╕вчуття. Кому ми виявимо мил╕сть, той ╕ буде наш ближн╕й, хто б в╕н не був за в╕рою й нац╕ональн╕стю. А оск╕льки вс╕ люди мають потребу у вза╓мн╕й допомоз╕, то вс╕ люди повинн╕ бути ближн╕ми одне одному.
Апостол
(Еф. IV, 1?6)
1. Отже, я, в?язень ради Господа, благаю вас поводитися г╕дно звання, до якого ви покликан╕,
2. з усякою смиренномудр╕стю й лаг╕дн╕стю та довготерп╕нням, терплячи один одного з любов?ю,
3. прагнучи зберегти ╓дн╕сть духу в союз╕ миру.
4. Одне т╕ло й один дух, як ви й покликан╕ в одн╕й над╕╖ покликання вашого;
5. один Господь, одна в╕ра, одне хрещення,
6. один Бог ╕ Отець ус╕х, Який над ус╕ма, ╕ через ус╕х, ╕ в ус╕х нас.
Гл. IV, 1. Отже, я, в?язень ради Господа, благаю вас поводитися г╕дно звання, до якого ви покликан╕.
Званням назива╓ться той стан, який да╓ться людин╕ у громадськ╕й д╕яльност╕, ╕ зг╕дно з ц╕╓ю д╕яльн╕стю надаються йому т╕ або ╕нш╕ права. При цьому чим вище права, тим вище, важче передбачаються ╕ обов'язки. У чому ж поляга╓ наше звання, яким ми повинн╕ дорожити?
Перше наше звання, наша г╕дн╕сть ? загальнолюдськ╕. Людина створена за образом Божим, вона поставлена Творцем вище вс╕х земних ╕стот, вона призначена бути царем над ус╕м видимим св╕том. ╤ для такого царственого положення людин╕ дан╕ в╕дпов╕дн╕ сили: розум ╕ свобода.
Звання, яке нами здобува╓ться, ? це ╓ звання християнське. Ми назива╓мося чадами Св╕тла, синами Божими, спадко╓мцями Богу, сп╕вспадко╓мцями Христу, друзями Йому. Ми назива╓мося православними, тобто право й ╕стинно славимо Господа, твердо в╕ру╓мо, ╕ зобов'язу╓мося в╕рно дотримувати в житт╕ Христового закону.
В. 2. По-перше, у смиренномудрост╕ й лаг╕дност╕, тобто ми не повинн╕ н╕ пишатися сво╓ю правов╕рн╕стю, н╕ похвалятися нею, н╕ знущатися над тими, що помиляються й в╕рують по-╕ншому. Напроти, ми повинн╕ ╕з благогов╕нням ╕ вдячн╕стю до Бога пам?ятати ╕ розпов╕дати про нашу правов╕рн╕сть як дар благодат╕ Божо╖ нам.
В╕ротерпим╕сть, розумне, обережне ставлення до чужих в╕рувань ╕ рел╕г╕йних обряд╕в, повага до чужо╖ сов╕ст╕ споконв╕ку були в нашому законодавств╕ й у зовн╕шньому житт╕. Вони ╜рунтуються на загальнохристиянськ╕й любов╕ до ближнього й призначен╕ зберегти, усталити мир у сусп╕льств╕ нашому; мир же ╕ ╓ умовою благоденства. Так дивиться на цю терпим╕сть ╕ св. апостол Павло.
В. 2?3. Милостиво ставтеся один до одного з любов?ю, прагнучи зберегти ╓дн╕сть духу в союз╕ миру. Нелегка запов╕дь, запропонована апостолом: зберегти ╓дн╕сть духу в союз╕ миру. Потр╕бно вм╕ння дотримати ╓днання духу при р╕знохарактерност╕ ос╕б, а особливо за наявност╕ р╕зних в╕роспов╕дань. Часто доводиться бачити, що збер╕гають мир, потураючи ╕ншому, жертвуючи чесними сво╖ми переконаннями, принижуючи свою г╕дн╕сть, потураючи вищому, в╕д якого одержують хл╕б, кошти, сприятливе положення. Чи бажана така одностайн╕сть, коли, щоб уникнути сварки, один прикрива╓ проступки ╕ншого, наприклад, в розтрат╕ громадських сум, ╕ через те шкодить сусп╕льному добробуту? Н╕, не таким ма╓ бути милостиве ставлення и турбота не про таку ╓дн╕сть духу. Потр╕бно, бажано й корисно те ╓днання духу, яке ма╓ й початком, ╕ метою любов до Православ╕я, до ╕стини й чесност╕. Т╕льки при ц╕й свят╕й сил╕ вс╕ ми можемо скласти
(в. 4) ╓дине, могутн╓, довгов╕чне т╕ло, одну душу, одну громаду, як ус╕ ми й покликан╕ в одн╕й над╕╖ нашого покликання, тобто до того, щоб ус╕ ми правильно спов╕дували ╢диного, Всемогутнього, ╤стинного Господа, одну православну в╕ру й приймали одне хрещення в ╕м'я Свято╖ Тр╕йц╕ для нашого спас╕ння.
Так, православн╕, повинна бути одна в╕ра. Христос приходить на землю для того, щоб пров╕стити людям ╕стину, яка не дво╖ться й не тро╖ться. Керуючись ╕стиною, людина по прямому шляхов╕ через ╓дине хрещення йде до мети свого звання. Для ╓дино╖ в╕ри дане й одне хрещення. Щоб хрещення вважалося д╕йсним, православним, для цього потр╕бно робити його в ╕м'я Свято╖ Тр╕йц╕ через тро╓кратне занурення, щонайменше через кроплення, ╕ до того ж так, щоб при першому зануренн╕ сказано було: ?Охрещу╓ться раб Божий, або раба Божа, (╕м'я) в ╕м'я Отця, ам╕нь?; при другому: ?Сина, ам╕нь?; при третьому: ?╕ Святого Духа, ам╕нь, нин╕ й пр╕сно й на в╕ки в╕к╕в, ам╕нь?. Це правило потр╕бно знати вс╕м вам, православн╕, тому що в крайн╕х випадках дозволя╓ться хрестити всякому правов╕рному, наприклад, удалин╕ в╕д параф╕яльного причту, через хворобу або в╕дсутн╕сть священнослужителя, або через небезпеку для життя дитини. А в житт╕ ц╕ випадки бувають; ось тому з мирян част╕ше вс╕х охрещують д╕тей сповитухи.
В. 6. Один? Отець вс╕х, Який Цар над ус╕ма й д╕╓ через ус╕х ус╕ляко, щоб спасти людину. При ╓днанн╕ духу через в╕ру й любов ? Господь жив би в ус╕х нас.
Православн╕, люб╕ть святу свою, спасенну, ╓дино ╕стинну Церкву з ╖╖ вченням. Нема╓ кращо╖ за не╖. Недарма тепер ╕ ╕нов╕рц╕ обертають погляди й серця до нашого Православ╕я; визнають у ньому умову миру й у ньому т╕льки бачать вих╕д з╕ сво╖х скрутних рел╕г╕йних непорозум╕нь. Американц╕ й н╕мц╕ ретельно й дружно заходилися вивчати нашу в╕ру.
Будемо молитися: ╤ буде одне стадо ╕ один Пастир (╤н X, 16), хай живе у вс╕х душах ╓диний Бог ╕ Отець вс╕х.
Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ