Тиждень 26-й по П?ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола
01.12.2012
╢вангел╕╓
(Лк. 12, 16-21)
У одн╕╓╖ багато╖ людини був хороший урожай в пол╕; ╕ в╕н розм╕рковував сам з собою: що мен╕ робити? н╕куди мен╕ з╕брати плод╕в мо╖х. ╤ сказав: ось що зроблю: зламаю житниц╕ мо╖ ╕ побудую велик╕, ╕ зберу туди увесь хл╕б м╕й ╕ усе добро мо╓. ╤ скажу душ╕ мо╖й: душа! багато добра лежить у тебе на багато рок╕в; покойся, ╖ж, пий, веселися...
Нерозумний багач на багато рок╕в склав план як би пожити весел╕ше ╕ без турбот, але волевиявленням Божим цей план руйну╓ться у зародку: Божев╕льний! у цю н╕ч душу твою в╕зьмуть у тебе; кому ж д╕станеться те, що ти заготовив?
Багач уявив, що багатство ╓ пл╕д його праць, а не дар Божий, ╕ що воно тепер ╕ вряту╓ його в╕д вс╕х житт╓вих негаразд╕в. В╕н забув приклад ╤ова, який в один день втратив усе сво╓ майно; забув, що багатство його могли ╕ вогонь спалити, ╕ злод╕╖ вкрасти, ╕ ще багато, що може його винищити. Во╕стину божев╕льний багач! - в╕н поставив себе на один р╕вень з тваринами. Х╕ба для того дане життя людин╕, щоб лише пити ╕ веселитися? Людина створена на справи благ╕, для удосконалення сво╓╖ духовно╖ природи. ╤ подив╕ться, як метушиться багач, не знаючи, що зробити з багатством! ╤ для кого клопоче? По смерт╕ його багатство може потрапити в руки лих╕; марнотратн╕ ╕ невдячн╕ спадко╓мц╕ розтратять його без жодного жалю на божев╕льну гульню ╕ на всяк╕ нав╕жен╕ зат╕╖.
Так бува╓ з тим, хто збира╓ скарби для себе, а не у Бога багат╕╓.
Сенс сл╕в - у Бога багат╕ти - поясню╓ нам Сам Христос: Продавайте ма╓тки ваш╕ ╕ давайте милостиню. Готуйте соб╕ дом╕вки, що не занепадають, скарб, який не убож╕╓ на небесах, куди злод╕й не наближа╓ться ╕ де м╕ль не з'╖да╓, бо де скарб ваше, там ╕ серце ваше буде (Лк. 12, 33).
Чи пам'ята╓те ви про тих людей велико╖ в╕ри ╕ великого одухотворення, як╕ звалися Христа заради юродивими? З невт╕шною скорботою в серц╕, ╕рон╕зуючи над ус╕ма тими благами ╕ перевагами, яких так жад╕бно чекають люди, ледве одягнен╕ в жалюг╕дне дрантя, голодн╕ ╕ холодн╕, вони проходять через життя, не маючи пост╕йного притулку. Як╕ туляться де-небудь на паперт╕ церковн╕й ╕ ╕нод╕ в лют╕ морози, як те було з одним з великих руських блаженних, шукають якби з╕гр╕тися у будц╕ собаки.
Ось який погляд християнина на багатство, що ╓ ╕долом для св╕ту. ╤ ви спита╓те: так що ж, ус╕м роздавати сво╖ ма╓тки ╕ б╕гти в пустелю? О, н╕! Це доля небагатьох, обраних душ. Це верх╕вка т╕╓╖ досконалост╕, до яко╖ закликав Христос багатого юнака (Мф. 19, 21). Але будь-який християнин повинен тримати себе в християнському настро╖ в╕дносно земного свого достатку ╕ вживати його на служ╕ння Богов╕.
Апостол
(Еф. V, 8-19)
8. Свого часу ви були п╕тьма, а тепер - св╕тло в Господ╕: вчиняйте, як д╕ти св╕тла,
9. Тому що пл╕д Духа ╓ у вс╕ляк╕м добр╕, праведност╕ та ╕стин╕;
10. Досл╕джуйте, що Богов╕ угодно.
11. ╤ не бер╕ть участ╕ у непл╕дних справах темряви, але й звинувачуйте.
12. Бо про те, чим вони потайки займаються, соромно й казати.
13. А все виявлене ста╓ явним в╕д св╕тла, бо все, що ста╓ явним, ╓ св╕тло;
14. Тому й сказано: П╕дведися сплячий, ╕ воскресни з мертвих, ╕ осв╕тить тебе Христос.
15. Отож, зважайте, поводьтеся обережно, не так, як нерозумн╕, але як мудр╕,
16. Поц╕новуючи час, тому що дн╕ лукав╕.
17. Отож, не будьте нерозважлив╕, але п╕знавайте, що ╓ воля Божа.
18. ╤ не впивайтеся вином, в╕д котрого приходить розпуста; але виповнюйтеся Духом;
19. Наставляючи сам╕ себе псалмами ╕ славосл╕в'ям ╕ сп╕вом духовних п╕сень, сп╕ваючи ╕ осп╕вуючи в серцях ваших Господов╕;
Гл. V, 8. Браття, поступайте, як чада св╕тла. А рят╕вне св╕тло, яке осв╕чу╓ вс╕х, т╕льки одне; це - Господь наш ╤сус Христос. В╕д Нього ми запозичу╓мо або повинн╕ запозичувати т╕ промен╕ Божественного св╕тла, як╕ осв╕чують нас, а через нас ╕ ╕нших. Св╕тла не прихова╓ш. Де з'явля╓ться св╕тло, зв╕дти п╕тьма б╕жить. Чи ╓ в нас в╕дблиски св╕тла Христового? Придивимося до нашо╖ душ╕ ╕ до нашого життя ╕ тод╕ д╕зна╓мося, чи ╓ ми чадами св╕тла.
1. За словами св. апостола, чада св╕тла повинн╕ заявляти про св╕й християнський настр╕й передус╕м в д╕лах любов╕, у вс╕ляк╕й благост╕ (╢ф. V, 9). Тому що саме д╕лом ? власним прикладом життя краще всього засв╕дчу╓ться загальний настр╕й людини. Проявляйте, як говорить апостол, сво╓ звання у вс╕ляк╕й благост╕, тобто будьте добрими пост╕йно ╕ наск╕льки можливо до ус╕х, не лише до ближн╕х, як╕ нам сп╕вчувають, але й до чужих, нав╕ть до ворог╕в.
Ст. 15, 16. Див╕ться, поступайте обережно, ...ц╕нуючи час, тому що дн╕ лукав╕. Це означа╓: дн╕ лукав╕ тому, що час не чека╓ нас, коли ми почнемо доброчесне життя; воно тече безповоротно, ╕ за кожну хвилину доведеться дати зв╕т; тому ми повинн╕ дорожити кожною годиною, кожну хвилину бути на варт╕ ╕ будь-який випадок використовувати на благо нам ╕ наш╕й в╕тчизн╕, щоб сус╕д наш не застав нас зненацька. Для цього ми ма╓мо бути пост╕йно в чесн╕й, напружен╕й прац╕, пост╕йно уважн╕ до себе ╕ до свого положення в загальнолюдськ╕й с╕м'╖; повинн╕ перебувати у тверезому стан╕ ╕ не спати - стежити за проявами Промислу Божого в долях людей нам близьких, сус╕дн╕х народ╕в ╕ далеких царств.
Ст. 17. П╕знайте, що ж ╓, де ╕ як проявля╓ться, воля Божа.
Але, нажаль, при самоспостереженн╕ ╕ спостереженн╕ за оточуючими людей под╕ями дуже шкодить непом╕рн╕сть, яка притуплю╓ розум ╕ взагал╕ усипля╓ душу. Ось чому св. апостол, кажучи про спостереження над часом ╕ життям, одразу ж вказу╓ ╕ на таке: Не упивайтеся вином! Як же? "Руси есть веселие пити", - сказав свого часу за нас ще за час╕в язичництва князь Володимир. ╤ в рос╕йському народ╕ пам'ятний цей запов╕т. П'╓ в╕н ╕ з радост╕, ╕ з горя; п'╓ ╕ без радост╕, ╕ без горя, а так соб╕, без мети ╕ сенсу; ╕ пропива╓ православний в один день сво╖ трудов╕, зароблен╕ протягом тижня грош╕, залишаючи свою с╕м'ю, свою дружину, яка вдома трудиться ╕ малих д╕тей без шматка хл╕ба, без над╕╖ на допомогу. Пиячить, бешкету╓, наклика╓ на себе добров╕льно, хоча ╕ несв╕домо, хвороби, п╕дда╓ться нер╕дко карам суду, ╕ через що, ╕ нав╕що? Через те, що нема╓ осмислення свого християнського звання, нема╓ ощадливост╕, т╕льки нехтування с╕мейними обов'язками; нема╓ належно╖ в н╕м просв╕ти. Через пияцтво принижу╓ться людська г╕дн╕сть, витрачаються непродуктивно для Рос╕╖ велик╕ кап╕тали, занепада╓ господарство, с╕мейне щастя ╕ подружн╕й св╕т, пода╓ться поганий приклад молодому покол╕нню; пропада╓ дарма при "веселих бенкетах" дорогоц╕нний час - цей великий дар Божий, гасяться душевн╕ сили, втрача╓ться любов до прац╕ чесно╖ ╕ пост╕йно╖. Людина, ╕нод╕ ц╕лий народ, п╕д впливом такого життя впада╓ в др╕моту. У вин╕ не мужайтеся - вино багатьох згубило.
П╕дведися ж, православний, спяй, ╕ воскресни з мертвих, ╕ осв╕тить тебе Христос (╢ф. V, 14), який говорить через Церкву, що збуджу╓ в нас народну самосв╕дом╕сть ╕ приклика╓ нас до життя повного, до прац╕ самост╕йно╖.
Ст. 18. Не упивайтеся вином ╕ не т╕штеся спиртним запахом; але сповнюйтесь духом рел╕г╕╖ Христово╖, добромисним настро╓м добрих людей; дорож╕ть ╖х розумними бес╕дами, тримайтеся ╖х. ╤ окр╕м пивних ут╕х ╓ у св╕т╕ немало засоб╕в для насолоди життям, для благородно╖ розваги, наприклад сп╕в ╕ музика.
Ст. 19. Будемо ж наставляти самих себе псалмами ╕ славослов?ям ╕ сп╕вами духовними, сповнюючи серця наш╕, а не на вустах т╕льки, п╕дносячи хвалу ╕ дяку Господов╕, Творцев╕ ╕ Спасителев╕ нашому.