Головна стор╕нка
Зараз в еф╕р╕ 08:08

23:35

Собор через в╕ки (Новомосковський Тро╖цький храм)

23:05

Нев╕домий Даль

23:00

Молитва Небесним силам

22:40

Жит╕я святих. Апостол ╕ ╓вангел╕ст Марк, сурдопереклад

22:30

Сокровенна та╓мниця, сурдопереклад

22:05

Стор╕нки ╢вангел╕я. Притча про блудного сина, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:15

Трудом ╕ молитвою

21:10

Територ╕я добра

21:00

Л╕топис

20:30

Ф╕нансова грамотн╕сть

20:20

Дивосв╕т

20:10

Веч╕р у Шишкиному л╕с╕

20:00

Добре слово

19:40

Пристань молитви ╕ краси (Хмельницька обл., Тро╖цький монастир)

19:35

Територ╕я добра

19:30

Л╕топис

19:25

Неспод╕вана Рад╕сть (╕кона Божо╖ Матер╕)

19:00

В╕чне м╕сто Рим

18:40

Православн╕ храми Укра╖ни

18:05

Запов╕т Митрополита Володимира

18:00

Молитва за мир в Укра╖н╕

17:40

Наш час

17:00

Уроки богослов'я. Патролог╕я

16:55

Л╕топис

16:40

Мо╓ зв╕рятко

16:35

Пов╕сть минулих л╕т

16:25

День у Шишкиному л╕с╕

16:20

Казки та ╕стор╕╖

16:10

Добре слово

16:00

Дивосв╕т

15:50

Образ доброчинност╕

15:20

К╕номаршрути Михайла ╤лл╓нка

15:15

Територ╕я добра

15:10

Л╕топис

15:05

Молитва про примноження любов╕

14:00

Перв╕сток (Ан-2 Олега Антонова)

13:10

400 рок╕в служ╕ння Церкв╕

13:00

Дивосв╕т

12:50

Л╕топис

12:15

Мил╕сть серця

12:10

Територ╕я добра

12:05

Образ доброчинност╕

12:00

Молитва преподобного Парфен╕я Ки╖вського

11:30

Стор╕нки ╢вангел╕я. Чудесний улов

11:20

Христос - Нова Пасха

11:00

Тр╕пол╕. Православне св╕дчення на зр╕з╕ час╕в

10:55

Л╕топис

10:30

Остр╕в Крит. ╤стор╕я й сьогодення, сурдопереклад

10:15

Богослов'я у камен╕, сурдопереклад

10:00

Жит╕я святих. Ангел пустел╕ (╤оанн Предтеча), сурдопереклад

09:35

З ╕менем Святителя (канон╕зац╕я свт. ╤оасафа)

09:30

Територ╕я добра

09:25

Старозапов╕тна Пасха

09:05

Л╕ван. Кра╖на живо╖ ╕стор╕╖

09:00

Молитва за мир в Укра╖н╕

08:50

Ансамбль Благов╕сть. Хвал╕те ╕м'я Господн╓

08:35

Косово: дв╕ правди ╕ одна ╕стина

08:05

Уроки богослов'я. ╤стор╕я Православ'я на Рус╕

08:00

Молитва Богородиц╕

07:45

Ранок у Шишкиному л╕с╕

07:35

Добре слово

07:30

Дивосв╕т

07:20

Автограф. У пошуках ╕стини (художник М. Ге)

07:05

Л╕топис

07:00

Молитва перед початком добро╖ справи

06:05

Отець Зосима

06:00

Молитва Оптинських старц╕в

05:50

Ансамбль Благов╕сть. Хвал╕те ╕м'я Господн╓

05:35

Помилуй мя, Боже (Св╕тязький Петро-Павл╕вський монастир, Волинь)

05:15

Я прийняв р╕шим╕сть. Митрополит Костянтин (Дьяков)

05:05

Осяйна п╕сня життя (К╕ровоградський музей М. Кропивницького)

05:00

Молитва Отче наш

04:50

Жит╕я святих. Жити для зустр╕ч╕ з Христом, сурдопереклад

04:30

Л╕ван (Баламанд), сурдопереклад

04:00

Музей Миколи Леонтовича, сурдопереклад

03:25

Безмовна пропов╕дь

03:15

В╕рн╕сть Христу (храм свв. Новомученик╕в, Черкаська обл.)

03:00

Жит╕я святих. Апостол ╕ ╓вангел╕ст Лука

02:40

Перлина П╕вденного узбережжя Криму

02:25

Дорога до храму. В╕втар

02:10

Арлек╕н ╕ ф╕лософ (М. Крушельницький)

02:00

Л╕то в Юрзуф╕

01:30

Ф╕олент. Кам'яна симфон╕я (Крим)

01:15

Жит╕я святих. Цариця Тамара

01:00

Марткопський монастир (Груз╕я)

00:40

Автограф. К╕ммер╕йська акварель (М. Волошин)

00:00

Хотинська фортеця

Арх╕в новин
2016
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2015
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2014
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2013
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2012
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2011
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2010
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2008
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
2007
с╕ч лют бер кв╕
тра чер лип сер
вер жов лис гру
Останн╕ новини

Тиждень 28-й по П?ятидесятниц╕. Тлумачення ╢вангел╕я та Апостола

15.12.2012

╢вангел╕╓
(Лк. 14, 16-24)

Одна людина орган╕зувала велику вечерю ╕ позвала багатьох; ╕ коли настав час вечер╕, послала раба свого сказати званим: приходьте, бо вже все готово. ╤ почали ус╕, як би змовившись, вибачатися.
Людина, яка орган╕зувала вечерю, ╓ Господь. Вечеря, або вечеря, яку приготував Господь, ╓ благодатне Царство Боже, а на земл╕ - Церква Христова з ╖╖ вченням, Та╖нствами, священоначал╕╓м ╕ священними обрядами, як╕ у сво╖й сукупност╕ повинн╕ готувати в╕рян велико╖ вечер╕ до Царства слави, тобто Царства Небесного. Слуга, якого Господь посила╓, суть пророки, апостоли, учител╕, пастир╕, пропов╕дники ╕ в╕рн╕ служител╕. (Тут треба зазначити, що не в множин╕ говориться, але в однин╕: послав раба, - бо вчення одне, один шлях до порятунку.) П╕д часом вечер╕ розум╕╓ться час благодат╕, в який Бог зве ус╕х людей до покаяння через пропов╕дь ╢вангел╕я.
Зван╕ ухиляються в╕д запрошення п╕д р╕зними приводами. Один сказав слуз╕: Я купив землю, ╕ мен╕ треба п╕ти подивитися ╖╖; прошу тебе, вибач мене. Под╕бний прив╕д для в╕дмови св╕дчить, що для нього на першому м╕сц╕ прихильн╕сть до земних благ. Людина усе сво╓ життя збира╓ багатство, ╕ йому н╕коли подумати про душу свою; в╕н в╕дмовля╓ться ╕ в╕д трапези Христово╖; зам╕сть того, щоб п╕ти, наприклад, у святковий день в храм помолитися, в╕н йде на торжище щось придбати або продавати земн╕ скарби.
╤ншому перешкоджають йти на вечерю Христову воли: Я купив п'ять пар вол╕в ╕ йду випробувати ╖х. Що це за п'ять пар вол╕в? Це, за словами праведного ╤оанна Кронштадтського, наш╕ п'ять почутт╕в. Ц╕ почуття - наш╕ робоч╕ воли, якими ми так старанно працю╓мо земному: з╕р ╕ слух розважа╓мо театрами, цирками, та веч╕рн╕ми зборами, наповненими житт╓вою метушнею ╕ праздносл╕в?ям; смак ╕ нюх лел╕╓мо смачними ╕ благовонними стравами та напоями; дотик пестимо м'якими одрами, сид╕ннями ╕ одягом. Щодня ми старанно працю╓мо на цих волах, прагнучи з╕ спрагою випробувати ус╕ плотськ╕ насолоди.
Третьому перешкоджа╓ йти на вечерю Христову дружина: Я одружився ╕ тому не можу прийти. Чому ж дружина перешкоджа╓ порятунку душ╕? Через те, що одружений п╕клу╓ться про мирське, як догодити дружин╕ (1 Кор. 7, 33), а не про господн╓. Хоча можна ╕ дружин╕ догоджати, не порушуючи запов╕дей Божих. Як голова дружини, чолов╕к ма╓ стояти вище за ╖╖ примхи ╕ сам повинен направляти ╖╖ бажання до горнього св╕ту.
Отже, багато було званих, але мало виявилось обраних. До Царство Христового кличуть багатьох, ус╕, хто чу╓ пропов╕дь ╓вангельську, але ╕стинними членами цього Царства стають не вс╕ покликан╕. Так, як ╕уде╖ були покликан╕ до Царства Христового ╕ покликан╕ особливим чином: до них ╕ пророки приходили, ╕ Сам Бог неодноразово промовляв р╕зним чином, до них посланий був ╕ Син Божий. Але чи багато ╕уде╖в вступило в Церкву Христову? Чи не довелося апостолам ╕ ╖х наступникам йти по вулицях ╕ провулках м╕ста ╕ приводити убогих, скал╕чених, кульгавих ╕ сл╕пих, тобто звернутися з пропов╕ддю до ненависних для ╕уде╖в митар╕в та язичник╕в?
Господь кожного з нас кличе на бенкет в╕чного блаженства в Царств╕ Його, але чи часто ми в╕дгуку╓мося на цей заклик? Легко прилещуван╕, як безрозсудн╕ д╕ти, тимчасовими житт╓вими задоволеннями ╕ н╕кчемними турботами про реч╕ абсолютно безц╕нними для нашого порятунку? Так, нажаль, ми нер╕дко так поступа╓мо, акцентуючи увагу на комар╕ ╕ не пом╕чаючи верблюда; беремо речове, тл╕нне, втрача╓мо ╕з виду в╕чне ╕ безсмертне: втрача╓мо ╕ губимо свою душу.

╢вангельськ╕ бес╕ди на кожний день

Апостол

(Кол. 1,12-18)

12. Дякуючи Богов╕ ╕ Отцю, що покликав нас до участ╕ у спадщин╕ святих у св╕тл╕,

13. Котрий визволив нас в╕д влади п╕тьми ╕ вв╕в до Царства улюбленого Сина Свого,

14. У Котрому ми ма╓мо спокуту Кров?ю Його ╕ прощення гр╕х╕в;

15. Котрий ╓ образ Бога невидимого, народжений перед будь-яким твор╕нням;

16. Бо Ним утворено все, що на небесах ╕ що на земл╕, видиме ╕ невидиме: чи престоли, чи володарювання, чи урядовц╕, чи влада, ? все Ним ╕ для Нього створене.

17. ╤ В╕н ╓ попередн╕ше в╕д усього, ╕ все Ним сто╖ть.

18. ╤ В╕н ╓ глава т╕ла Церкви; В╕н ? початок, перв╕сток ╕з мертвих; щоб Йому мати в усьому перш╕сть.

М╕сто Колоси знаходилося в малоаз╕атськ╕й област╕ - у велик╕й Фриг╕╖ (нин╕ в аз╕атськ╕й Туреччин╕). Церква християнська там заснована була не самим апостолом Павлом, а його учнями, особливо ╢пафрасом. До складу ц╕╓╖ Церкви ув╕йшли здеб╕льшого християни з язичник╕в. Але були в н╕й, звичайно, ╕ ╓вре╖, як╕ звернулися до Христа.
Гл. I, ст. 12. Браття, завдячемо Богу ╕ Отцю за те, що В╕н призвав нас до участ╕ в спадщин╕ святих людей в Його обителях у св╕тл╕, тобто у св╕тлому Царств╕ Небесному.
Ст. 13. Подяку╓мо Йому ╕ за те, що В╕н позбавив нас в╕д влади п╕тьми, тобто в╕д темно╖, нечисто╖ сили - в╕д сатани, ╕ вв╕в в Царство улюбленого сина Свого, тобто у Його Церкву.
Ст. 14. Т╕льки у Н╕й, в Його Церкв╕, ми ╕ отриму╓мо порятунок, в н╕й ми ма╓мо спокуту Кров?ю Його ╕ пробачення гр╕х╕в. Христос так полюбив Церкву, тобто з╕брання людей з в╕рою, що Себе в╕ддав за не╖, щоб освятити ╖╖, щоб вона була свята ╕ непорочна (╢ф. V, 25). Таким чином, порятунок наш зд╕йснений н╕ ким-небудь з╕ створених ╕стот, наприклад Янгол╕в, але Самим Сином Божим,
Ст. 15. Який ╓ Образ Бога Невидимого, Який народжений передв╕чно, ран╕ше всякого створ╕ння. В╕н, будучи безначальним, Сам в╕чний, дав життя всьому.
Ст. 16. Ним створено все, що на небесах, тобто св╕т св╕тла, ╕ все, що на земл╕ ╕ в земл╕, усе видиме ╕ невидиме; увесь духовний св╕т, який склада╓ться з дев'яти р╕вн╕в або розряд╕в, з них: найближч╕ до нас - Янголи ╕ Архангели, а найближч╕ до Господа - Престоли, Панування, Начальства, Влади, Сили, Херувими ╕ Серафими; все ╥м ╕ для Нього створено. Ус╕ духовн╕, безт╕лесн╕ ╕стоти створен╕ для прославляння Свято╖ Тр╕йц╕ ╕ для Христово╖ Церкви, ╕ для свого блаженства. Вони, оточуючи Господа, Тро╖чного в Лицях, пост╕йно сп╕вають хвалебний г╕мн - Ал╕луя, або Свят, Свят, Свят; ╕ в цьому сп╕в╕ знаходять для себе блаженне життя. Кр╕м того, св╕т духовний викону╓ волю Божу. Так, Янголи були послан╕ до благочестивих людей для оголошення ╖м пророцтв. Нарешт╕, Самому Христу п╕д час Його земного життя Янголи служили пост╕йно, наприклад при хрещенн╕ та п╕д час страждань (Мф. IV, 11; Лк. XXII, 43; Пс. ХС, 11-12). Так само св. Янголи п╕клуються про наш порятунок (Евр. I, 7, 14) ╕ рад╕ють, коли бачать звернення хоч одного гр╕шника (Лк. XV, 7, 10), який ка╓ться. Отже, люди, як╕ шанують наших благод╕йник╕в, Янгол╕в-охоронц╕в ╕ св. угодник╕в, в той же час мають возносити головну дяку Христу, тому що з Його вол╕ Янголи ╕ Бож╕ угодники п╕клуються про наш порятунок.
Ст. 17. В╕н ╓ передус╕м, тобто не було часу, коли б Його не було, а точн╕ше - В╕н був в╕чно, перед початком часу, який з'явився разом з твор╕нням. Все Ним, нашим Творцем ╕ Спасителем, створене. В╕дверне В╕н лице Сво╓ - ╕ усе зникне.
Ст. 18. ╤ саме В╕н, а не Янгол який, тим б╕льше не людина на зразок папи римського, ╓ Главою Т╕ла, тобто ус╕╓╖ Церкви ╕стинно╖. В╕н ╓ початок, перв╕сток з мертвих, щоб мати Йому у всьому перш╕сть. Йому ж ╕ належить всяка слава, честь ╕ поклон╕ння.
Але, люб╕, чим виразимо вдячн╕сть Богу Отцю ╕ Сину ╕ Святому Духу, як╕ зумовили ╕ зумовлюючих наш порятунок?
По-перше, в╕рою в ╢диного Бога, Тро╖чного в Лицях, всец╕лим Йому поклон╕нням ╕ ╓диною над╕╓ю т╕льки на Нього. Тому що ╥м все створено, в╕д Нього все залежить, усе нижче Його. Отже, перевага Йому ╕нших ╕стот або пор╕вняння ╖х з Богом - гр╕х тяжкий, велика зневага Бога. А не можна приховувати того, що нав╕ть в нашому православному сусп╕льств╕, в середовищ╕ простого народу, угодник╕в Божих шанують нар╕вн╕ з Богом, наприклад, св. Микол╕ Чудотворцю в╕ддають не менше чест╕ ╕ поклон╕ння, н╕ж Самому ╤сусов╕ Христу. Угодник╕в ╕нод╕ б╕льше шанують, н╕ж нашого Спасителя, саме через Якого угодники ╕ отримують благодать та мил╕сть для допомоги нам. Або деяк╕ християни, як╕, наприклад у одн╕й хвороб╕, звертаються до одного святого, а в ╕нш╕й - до ╕ншого; ╕ притому з такою винятков╕стю, що н╕бито ╕нший угодник Божий вже не в змоз╕ допомогти в ц╕й хвороб╕, та при такому благогов╕нн╕ до святого, яке затуля╓ ╕ усува╓ вище поклон╕ння ╢диному ╤стинному Богу, Джерелу всякого блага. Поза сумн╕вом, що ╕ святим Бог у м╕ру ╖х святост╕ дару╓ р╕зн╕ можливост╕. Але оск╕льки кожен святий близький до Бога, то Господь чу╓ молитву ╕ клопотання кожного святого про наш╕ потреби.
Не принижуйте одного святого перед ╕ншим. Свята Церква наша кожен день в роц╕ в╕ддала п╕д заступництво одного або дек╕лькох святих ╕ через те кожен ранок велить нам звертатися з молитвою по святцях до святих, що святкуються в кожен день, в той же час згадуючи ╕ ╕нших, б╕льш в╕домих нам угодник╕в. Ще прикр╕ше бачити, що деяк╕ в╕ддають божеськ╕ почест╕ власне одн╕й як╕й-небудь ╕кон╕ як ╕долу у якост╕ дерева, ╖й т╕льки ╕ кланяються, перед нею т╕льки ╕ молебн╕ служать.
Тому, православн╕, в молитвах наших до святих угодник╕в Божих налаштовуйте себе на почуття вдячност╕, давайте будемо надавати г╕дну Божеську повагу ╢диному ╤стинному Богов╕ ╕ проявляти при цьому тверду в╕ру ╕ над╕ю т╕льки на Нього одного. ╢диний Бог ╕ Отець ус╕х, Який над ус╕ма ╕ над вс╕м (╢ф. IV, 6). ╤накше ми можемо п╕дпасти п╕д церковну анафему. Ось яке гр╕зне слово спов╕щене св╕ту з вуст високоповажних пастир╕в Церкви: "Проклина╓мо тих, як╕ або святому, або Янголу, або ╕кон╕, або хресту, або мощам святим, або чому ╕ншому в╕ддають таку честь, яка належить ╢диному в Тр╕йц╕ Богу".
У чому ж повинна проявлятися вдячн╕сть до Бога? По-перше, в тверд╕й в╕р╕ в Нього ╓диного, в спов╕данн╕ ╖╖, в прославлянн╕ Божого ╕мен╕ ╕ милостей, в над╕╖ т╕льки на Нього, в терплячому перенесенн╕ сво╓╖ дол╕ ╕ в незм╕нн╕й любов╕ до Нього, яка повинна проявлятися в рад╕сн╕й зустр╕ч╕ всяко╖ скорботи, в турбот╕ про те, щоб не в╕дпасти в╕д Бога, не образити Його гр╕хами, а головне - у виконанн╕ Його свято╖ вол╕ ╕ запов╕дей про правильну любов до ближнього. Хто благод╕╓ б╕дному да╓ у позику Господов╕ (Притч. XIX, 17). Хто з нас говорить, що в╕н у св╕тл╕, та ненавидить брата свого, той ще в п╕тьм╕ (1 Ин. II, 9) ╕ ще не скористався милостивим голосом Господа Бога, який заклика╓ нас до сп╕лкування з╕ святими у св╕тл╕ (Кол. I, 12).

Прото╕╓рей Васил╕й Михайловський
ПОЯСНЕННЯ АПОСТОЛЬСЬКИХ ЧИТАНЬ