Головна сторінка
Зараз в еф╕р╕ 05:52

23:35

Окрилений Афон

23:05

Олексій Колесник. Щасливі випадковості

23:00

Молитва Небесним силам

22:30

Віктор Глушков. Учений, який випередив час, сурдопереклад

22:05

Скельні печери Галиці, сурдопереклад

22:00

Молитва Ангелу-Хранителю

21:50

Автограф. Лондон. Темза (У. Вордсворт)

21:25

Подія. Митець. Глядач

21:15

Територія добра

21:00

Літопис

20:50

Автограф. Дано мне тело. (О. Мандельштам)

20:25

Будьте здорові!

20:20

Дивосвіт

20:10

Вечір у Шишкиному лісі

20:00

Добре слово

19:50

Повість минулих літ

19:45

Територія добра

19:40

Літопис

19:00

Літопис. Відлуння епох

18:30

Церква і суспільство

18:10

Оноре де Бальзак. Примарне щастя у Верхівні

18:05

Лавра Небесна

18:00

Євангеліє на кожен день та думки Святителя

17:45

Румунська Лавра

17:40

Територія добра

17:00

Уроки богослов'я. Патрологія

16:55

Літопис

16:40

Я повен любові (П. Морачевський)

16:35

Повість минулих літ

16:25

День у Шишкиному лісі

16:20

Казки та історії

16:10

Добре слово

16:00

Дивосвіт

15:50

Образ доброчинності

15:15

Святогірська Успенська Лавра

15:10

Територія добра

15:05

Літопис

15:00

Молитва про примноження любові

14:20

Віктор Івченко. Стопкадри долі

14:00

Земля заповідна. Парк природи Беремицьке

13:25

Молодість не байдужа

13:00

14-плюс

12:50

Літопис

12:20

Благодатні плоди Ізраїлю

12:15

Лавра Небесна

12:10

Територія добра

12:05

Образ доброчинності

12:00

Молитва преподобного Парфенія Київського

11:50

Іконопис

11:00

Повертаючи любов

10:50

Літопис

10:25

Стопами Христа, сурдопереклад

10:05

Ліван. Країна живої історії, сурдопереклад

10:00

Лавра Небесна, сурдопереклад

09:40

Микола Лєсков. Сила віри

09:35

Територія добра

09:05

Церква, що є над ручаєм

09:00

Молитва за мир в Україні

08:45

Сахарна: скельна обитель

08:05

Уроки богослов'я. Літургіка

08:00

Євангеліє на кожен день та думки Святителя

07:45

Ранок у Шишкиному лісі

07:35

Добре слово

07:30

Дивосвіт

07:20

Окраса Золотоноші (Успенський собор)

07:05

Літопис

07:00

Молитва перед початком доброї справи

06:40

Храм Святої Трійці (Києво-Печерська Лавра)

06:10

Житія святих. Преподобний Олексій Голосіївський

06:05

Лавра Небесна

06:00

Молитва Оптинських старців

05:35

Житія святих. Преподобний Паїсій (Величковський)

05:30

Несподівана Радість (ікона Божої Матері)

05:15

Пристань молитви і краси (Хмельницька обл., Троїцький монастир)

05:05

Ровесник Катеринослава (Дніпропетровський Преображенський собор)

05:00

Молитва Отче наш

04:45

Леся Українка. Сподівання, сурдопереклад

04:30

Два світи Панаса Мирного, сурдопереклад

04:00

Церква, що є над ручаєм, сурдопереклад

03:50

Теплий подих порцеляни

03:30

Солодкий дивосвіт (Національний музей бджільництва)

03:00

Майстер чарівних справ

02:30

Згадаймо

02:00

Зодчество

01:40

Монастир отця Іони (м. Київ)

01:00

Місце під сонцем. А. Коваленко

00:00

Соціальна реклама

Архів новин
2018
січлютберкві
трачерлипсер
вержовлисгру
2017
січлютберкві
трачерлипсер
вержовлисгру
2016
січлютберкві
трачерлипсер
вержовлисгру
2014
січлютберкві
трачерлипсер
вержовлисгру
2013
січлютберкві
трачерлипсер
вержовлисгру
2012
січлютберкві
трачерлипсер
вержовлисгру
2011
січлютберкві
трачерлипсер
вержовлисгру
2010
січлютберкві
трачерлипсер
вержовлисгру
2008
січлютберкві
трачерлипсер
вержовлисгру
2007
січлютберкві
трачерлипсер
вержовлисгру
Останні новини

Пропов╕дь Свят╕шого Патр╕арха Кирила п╕сля великого повеч╕р'я в понед╕лок першо╖ седмиц╕ Великого посту

04.03.2014

Пропов╕дь Свят╕шого Патр╕арха Кирила п╕сля великого повеч╕р'я в понед╕лок першо╖ седмиц╕ Великого посту в Храм╕ Христа Спасителя м. Москви Увечер╕ 3 березня 2014 року, у понед╕лок першо╖ седмиц╕ Великого посту, Свят╕ший Патр╕арх Московський ╕ вс╕╓╖ Рус╕ Кирил звершив велике повеч╕р'я з читанням Великого канону прп. Андр╕я Критського в кафедральному соборному Храм╕ Христа Спасителя. П╕сля зак╕нчення богослуж╕ння Предстоятель звернувся до в╕руючих ╕з пропов╕ддю.

В ╕м'я Отця, ╕ Сина, ╕ Святого Духа.

Протягом Великого посту кожному християнинов╕, що св╕домо ставиться до сво╓╖ в╕ри, належить особливим чином п╕ддавати осмисленню, анал╕зу сво╓ внутр╕шн╓ життя. Свят╕ отц╕ пропонують нам покласти це самовипробування в центр нашого життя, особливо в той час, коли ╕ зовн╕шн╕ обставини сприяють так╕й самозосередженост╕.

П╕ст ╕ ╓ такою обставиною. Безперечно, п╕ддаючи себе внутр╕шньому випробуванню, задаючи соб╕ непри╓мн╕ питання, ми торка╓мося багатьох важких стор╕н нашого внутр╕шнього життя. От про одну з таких стор╕н мен╕ й хот╕лося б сьогодн╕ сказати — не ст╕льки в╕д себе, ск╕льки в╕д святих отц╕в.

Ц╕╓ю стороною ╓ стреси, через як╕ сучасна людина проходить, т╕╓ю чи ╕ншою м╕рою, практично кожен день свого життя. У декого стреси пов'язан╕ з виконанням профес╕йних обов'язк╕в, ╕нш╕ просто не витримують загального ╕нформац╕йного фону, який обрушу╓ться на людину ╕ несе дуже велику к╕льк╕сть негативу, впливаючи, в╕льно чи мимовол╕, на нашу св╕дом╕сть.

За час╕в святих отц╕в слово «стрес» не використовувалося, але було ╕нше слово, яке чомусь практично вийшло з нашого побуту, — слово «смуток». Ось про смуток у святоотц╕вськ╕й писемност╕ сказано дуже багато. Святий Григор╕й Ниський говорить, що смуток висушу╓ людське серце. А чудовий церковний письменник-аскет преподобний ╤оанн Кас╕ян Римлянин проводить таке пор╕вняння: як м╕ль ╓ шк╕дливою для одягу, як хробак для дерева, так смуток ╓ шк╕дливим для людського серця.

Свят╕ отц╕ ясно розум╕ли, що смуток у б╕льшост╕ випадк╕в руйну╓ внутр╕шн╕й св╕т ╕ спок╕й людини, позбавля╓ ╖╖ можливост╕ зосередитися, у тому числ╕ на питаннях духовного життя. Коли людина проходить через сильний стрес, вона не може н╕ про що думати — вона пост╕йно «прокручу╓» у сво╖й св╕домост╕ т╕ чи ╕нш╕ обставини, пов'язан╕ з цим стресом, вона бол╕сно намага╓ться знайти вих╕д ╕з становища, вона реально стражда╓. ╤ як часто стреси призводять до незворотних ф╕зичних насл╕дк╕в, руйнуючи людський орган╕зм ╕ саме людське життя!

Такий стан свят╕ отц╕ називають гр╕ховним. Смуток ╓ гр╕ховним, тому що в╕н д╕йсно висушу╓ людське серце, ╕ сучасна людина, переживаючи стрес, зна╓ це на власному досв╕д╕.

А чи може смуток бути спасенним? ╤ на це питання в╕дпов╕дають свят╕ отц╕. Той же ╤оанн Кас╕ян Римлянин говорить, що т╕льки в двох випадках смуток ╓ спасенним — коли в╕н походить в╕д щирого каяття в гр╕хах перед Богом або коли в╕н в╕дв╕ду╓ людину в╕д незадоволеност╕ ╖╖ духовним вдосконаленням.

Але смуток, що стосу╓ться цих двох важливих обставин, не висушу╓ серце людини ╕ не ╓ стресом. Це ╕нший смуток — це смуток, який моб╕л╕зу╓ св╕дом╕сть ╕ волю, який допомага╓ поставити перед собою важлив╕ завдання, пов'язан╕ з духовним вдосконаленням, з розвитком особистост╕. Такий смуток не вбива╓, а п╕дносить, будучи стимулом до внутр╕шнього вдосконалення.

Що ж робити, коли нас в╕дв╕ду╓ стрес — той самий смуток, який висушу╓ або руйну╓ людську природу? Свят╕ отц╕ дають дуже просту пораду. Так, ╤оанн Л╕ствичник говорить, що скорбота й смуток знищуються псалмосп╕вом ╕ чеснотою.

П╕д псалмосп╕вом преподобний мав на уваз╕, звичайно, молитву — щиру молитву до Бога. У мить смутку й скорботи сл╕д сп╕вв╕днести ╖х причини з т╕╓ю системою духовних ц╕нностей, як╕ Бог визначив для життя людини. ╤ найчаст╕ше, сп╕вв╕дносячи причини стресу ╕ повсякденно╖ скорботи з великими Божественними запов╕дями ╕ приписами, ми можемо сказати, що причини скорботи й смутку — це н╕що перед Богом ╕ перед в╕чним життям, ╕ це н╕що по в╕дношенню до спас╕ння нашо╖ душ╕. Сила християнина поляга╓ в тому, що в╕н може протиставити смутку, стресу внутр╕шн╓ переконання, засноване на в╕р╕. Адже саме так, через наш╕ переконання перемага╓ться скорбота за нашими пок╕йними ближн╕ми. Через переконання, через молитву перемага╓ться смуток, з яким ми нер╕дко стика╓мося в житт╕.

А ще Л╕ствичник згаду╓ чесноту. А чому чесноту? А тому що звершення добрих справ завжди несе в соб╕ певний позитивний заряд, збагачуючи людину енерг╕╓ю. Нав╕ть в╕дв╕дування скорботних людей, зам╕сть того щоб забрати у людини енерг╕ю, ╕нод╕ нада╓ ╖й сил, допомага╓ накреслити у сво╖й св╕домост╕ щось важливе, визначити пр╕оритети, в╕докремити головне в╕д другорядного. Якщо ми творимо добр╕ справи, то ж ми тим самим в╕дверта╓мося в╕д сумних ╕стин. Саме тому, коли нас в╕дв╕ду╓ смуток не по Богов╕, а смуток, обумовлений житт╓вими скорботами, нам не потр╕бно замикатися в самих соб╕, не потр╕бно пост╕йно думати про причини цього смутку, не потр╕бно протистояти тим, хто нас образив, ╕ вибудовувати систему захисту, тим самим завдаючи ще б╕льшо╖ шкоди сво╖й душ╕. Дуже важливо переключити св╕дом╕сть ╕ почати робити добр╕ справи, читати Святе Письмо та, як навчав ╤оанн Л╕ствичник, псалмосп╕вом долати смуток.

Святоотц╕вська мудр╕сть м╕стить чудов╕ вказ╕вки, що допомагають нам правильно влаштувати життя. Не можу не привести чудов╕ слова преподобного Н╕ла Синайського, який ясно ╕ просто сказав, що смуток людини дола╓ться мужн╕стю й благородн╕стю. Але у мужност╕ ╕ благородност╕ ма╓ бути джерело, ╕ це джерело — завжди всередин╕ людини, в ╖╖ серц╕, в ╖╖ розум╕. Мужн╕сть ╕ благородн╕сть виростають з переконань ╕ реального духовного досв╕ду, а ╕накше вони залишаються просто красивими словами, нездатними не т╕льки допомогти людин╕ в смутку, а й просто супроводжувати ╖╖ по життю.

Навчен╕ святоотц╕вською мудр╕стю, будемо з увагою дивитися всередину себе, будемо намагатися в╕дпов╕дати на т╕ питання, як╕ сама сов╕сть ставить перед нами, ╕ будемо, в╕дштовхуючись в╕д велико╖ священно╖ мудрост╕ отц╕в ╕ вчител╕в Церкви, озброюючись ц╕╓ю мудр╕стю, долати скорботи й смутки нашого життя. Ам╕нь.

Прес-служба Патр╕арха Московського ╕ вс╕╓╖ Рус╕