Пропов╕дь Свят╕шого Патр╕арха Кирила у свято Входу Господнього до ╢русалима у Храм╕ Христа Спасителя
14.04.2014
13 кв╕тня 2014 року, в нед╕лю 6-ту Великого посту, ва╕й, свято Входу Господнього в ╢русалим, Свят╕ший Патр╕арх Московський ╕ вс╕╓╖ Рус╕ Кирил звершив Божественну л╕тург╕ю в кафедральному соборному Храм╕ Христа Спасителя в Москв╕. П╕сля зак╕нчення богослуж╕ння Предстоятель звернувся до в╕руючих ╕з пропов╕ддю.
В ╕м'я Отця, ╕ Сина, ╕ Святого Духа.
Сьогодн╕, дорог╕ владики, отц╕, брати й сестри, ми в╕дзнача╓мо велике дванадесяте свято ? Вх╕д Господн╕й в ╢русалим. ╤ апостольське читання, яке було запропоновано нам сьогодн╕ за Божественною л╕тург╕╓ю, ? це невеликий уривок з послання апостола Павла до християн, як╕ жили в м╕ст╕ Филиппи на п╕вноч╕ Грец╕╖ (Флп. 4:4-9). Апостол говорить у цьому посланн╕ дивовижн╕ за глибиною ╕ значущостю слова: ?Св╕т Божий, який перевищу╓ всяке людське розум╕ння, нехай звершить, ? тобто удосконалить, ? серця ╕ ваш╕ думки у Христ╕ ╤сус╕, Господ╕ наш╕м?.
Чому цей уривок чита╓ться сьогодн╕, коли Церква святку╓ вх╕д Господн╕й в ╢русалим? Зовс╕м не випадково. Про який св╕т Божий, який перевищу╓ всяке людське розум╕ння, говорить апостол Павел? Що це за св╕т? Безперечно, йдеться про систему ц╕нностей, як╕ перевищують всяке людське розум╕ння. Що ж це таке? Невже щось залишилося та╓мницею для допитливого людського розуму? Адже ц╕нност╕ описан╕ ╕ ф╕лософами, ╕ вченими, вони виростають з людського досв╕ду, вони можуть бути б╕льш п╕днесеними ╕ менш п╕днесеними, б╕льш духовними ╕ б╕льш матер╕альними. Про який же св╕т, який перевищу╓ всяке людське розум╕ння, говорить апостол Павел, ╕ чому Церква нагаду╓ про це в день, коли згаду╓ться Вх╕д Господн╕й в ╢русалим?
У той самий день, напередодн╕ свята Пасхи, Господь, щойно воскресивши з мертвих Лазаря, вступа╓ в юдейську столицю. Уяв╕мо соб╕ людину, яка не те щоб воскресила мертвого, ? не дано таке людям! ? Але принаймн╕ зробила неймов╕рний вчинок, б╕льш-менш сум╕рний з воскрес╕нням ыз мертвих. Наприклад, врятувала народ, державу в╕д загибел╕, або запоб╕гла страшному природному катакл╕зму, який м╕г би забрати величезну к╕льк╕сть житт╕в. Як би почувалася ця людина, нав╕ть будучи дуже скромною? Звичайно, вона розум╕ла би все значення того, що зд╕йснила, ? як розум╕ли мешканц╕ ╢русалиму, що ╤сус зробив щось, що виходить за меж╕ людського досв╕ду. ╤сус воскресив неб╕жчика, який вже почав смерд╕ти, адже понад три доби чотириденний Лазар перебував у трун╕. Це не як дочка Я╕ра, що щойно померла, про яку ще могли м╕ркувати, померла вона чи св╕дом╕сть втратила. Це не як син На╖нсько╖ вдови, якого в╕дразу п╕сля смерт╕, за сх╕дним звича╓м, винесли для поховання ? можливо, в╕н ще залишався теплим, отже могли ще бути сумн╕ви: чи помер в╕н, чи насправд╕ спить у летарг╕чному сн╕.
Н╕чого под╕бного не було з Лазарем. Це людське т╕ло, що розклада╓ться; це пелени, як╕ злиплися в трупн╕й отрут╕; це смор╕д, яке перекону╓ найсильн╕ше, що перед вами ? давно померлий чолов╕к. ╤ Христос силою Сво╓ю воскреша╓ Лазаря з мертвих. Ця под╕я сколихнула весь ╢русалим. ╤ коли через к╕лька дн╕в Господь, в╕дв╕давши того самого Лазаря, якого воскресив з мертвих, ╕ сестер його Марфу ╕ Мар╕ю, ? п╕сля трапези у вузькому, можна сказати, с╕мейному кол╕, тому що Спаситель любив цю с╕м'ю, ? вступа╓ в ╢русалим, тод╕ й в╕дбува╓ться дещо, через що ми й чита╓мо сьогодн╕ рядки з послання апостола Павла.
Христос явив дещо, що перевершу╓ всяке людське розум╕ння, що неможливо пояснити просто скромн╕стю. В╕н не входить в ╢русалим як тр╕умфатор, хоча що б╕льше можна було зробити, чим воскресити труп, що розклада╓ться? В╕н входить в ╢русалим скромно, в'╖жджа╓ на звичайному в╕слюку, як це робили в той час, та й зараз роблять на Близькому Сход╕, багато простих людей, найб╕дн╕ш╕. ╤ коли люди кричали ?Осанна! Хай живе Син Давид╕в?, звертаючись до Нього як до наступника Давида, отже до кандидата на царювання, вони зривали з себе одяг, ╕ клали його п╕д ноги Спасителя, ╕ зр╕зали з дерев г╕лки, кидаючи ╖х Йому п╕д ноги, тобто зустр╕чали Його як переможця, полководця, тр╕умфатора.
╤ у в╕дпов╕дь на це ? смиренне сид╕ння на в╕слюку, що означало в╕дкидання всяких людських почестей, що означало св╕дчення Христа про ╕нший св╕т, яке перевищу╓ всяке людське розум╕ння. Його вчинок руйнував звичну лог╕ку под╕й, руйнував прийнятий у той час сценар╕й: ?Ти ? переможець, ми перед тобою схиля╓мося, прийми наш╕ почест╕?. Як благородно, але з якою горд╕стю приймали полководц╕-тр╕умфатори так╕ почест╕! Господь же заперечу╓ все це Сво╖м смиренним вступом до ╢русалиму, тим самим засв╕дчуючи: усе, що ╓ таким важливим ╕ таким жаданим для людей, ? адже багато полководц╕в заради тако╖ мит╕ ╕ подвиги звершували, ╕ життям ризикували, ? усе те, що так ц╕ну╓ться людьми, не ма╓ н╕яко╖ ц╕нност╕ в очах Божих, бо Божий св╕т п╕дноситься над всяким людським розум╕нням. Це ╕нша точка в╕дл╕ку, це ╕нший кут зору, це ╕нша система ц╕нностей.
Здавалося б, п╕сля смерт╕ й Воскрес╕ння Спасителя, п╕сля заснування Церкви ╕ Церква Христова, ╕ св╕т, що його просв╕ща╓ Церква, повинн╕ були б ув╕брати в себе вс╕ ц╕ Божественн╕ ╕стини. Насправд╕ ж н╕чого н╕бито не зм╕нилося. Знову ╕ знову люди в ╕м'я слави, багатства ╕ влади готов╕ жертвувати життям ╕ з насолодою сприймають всяке поклон╕ння з боку ╕нших людей. Як це т╕шить душу! Адже самолюбство да╓ ще й певн╕ владн╕ важел╕, що дозволяють встановлювати в╕дносини з ╕ншими з позиц╕╖ сили: ?я ж не простий, я випадаю з кола звичайних людей?. ╤ як часто ми в╕дда╓мо кращ╕ роки свого життя, кращ╕ сво╖ сили для того, щоб, не з╕знаючись, можливо, нав╕ть самим соб╕, вт╕шати себе поклон╕нням з боку ╕нших людей.
Сьогодн╕ ми висвятили ╓пископа ? владику ╤гнат╕я. Як ви чули, у сво╓му слов╕ я говорив йому про те, що бути святителем означа╓ жити ╕ншим життям. Яким ╕нший життям? Адже кожна людина склада╓ться з плот╕ ╕ кров╕, вона ╖сть ╕ п'╓, вона сп╕лку╓ться з ╕ншими, вона см╕╓ться, коли ╖й см╕шно, рад╕╓, коли рад╕сно, убол╕ва╓, коли ╓ скорбота, ╕ це ╓ частина людсько╖ природи. Але ╓пископ покликаний жити у св╕т╕ Божому, в ╕нш╕й систем╕ ц╕нностей; ╕ за природою сво╓ю, сприймаючи все те, що властиво людин╕, в╕н одночасно розумом ╕ серцем, як говорить апостол Павел, повинен перебувати в ╕ншому св╕т╕.
Але ж це стосу╓ться не т╕льки ╓пископа, це стосу╓ться будь-яко╖ людини, яка хоче бути щасливою, тому що св╕т Божий ? це ╕ ╓ спас╕ння. Св╕т Божий ? це ╕ ╓ блаженство. Св╕т Божий ? це ╕ ╓ людське щастя. ╤ як же важко побачити це щастя, розглянути його в круговерт╕ нашого повсякдення! От чому необх╕дно звертати св╕й розум до Бога, читати Святе Письмо, в╕дв╕дувати Божий храм, живити себе Та╖нствами Церкви, щоб мати внутр╕шню силу п╕дн╕матися вище до неба ╕ входити в Божий св╕т, який перевершу╓ всяке людське розум╕ння.
Всьому цьому ми навчен╕ сьогодн╕, у велике свято Входу Господнього в ╢русалим. Збережемо в розум╕ ╕ в серц╕ те, чого ми навчен╕, спробу╓мо ╕ ми, под╕бно Христу Спасителю, п╕днятися над повсякденн╕стю, знайти певний ╕нший погляд на св╕т, на д╕йсн╕сть, що нас оточу╓, ╕, що дуже важливо, на самих себе, ╕ з'╓днавши ц╕ спроби з палкою молитвою до Бога, нехай же знайдемо те багатство, ту рад╕сть, ту красу буття, яка в╕дкрива╓ться нам у Божому св╕т╕. Ам╕нь.
Прес-служба Патр╕арха Московського ╕ вс╕╓╖ Рус╕