Пропов╕дь Свят╕шого Патр╕арха Кирила в день пам'ят╕ преподобного Серг╕я Радонезького в Тро╖це-Серг╕╓в╕й лавр╕
22.07.2014
Свято обр╕тення чесних мощей преподобного Серг╕я, ╕гумена Радонезького (1422), що в╕дзнача╓ться щор╕чно 18 липня, стало нин╕шнього року кульм╕нац╕╓ю урочистостей, присвячених 700-р╕ччю великого руського подвижника. П╕сля зак╕нчення Л╕тург╕╖ на Соборн╕й площ╕ Тро╖це-Серг╕╓во╖ лаври Свят╕ший Патр╕арх Московський ╕ вс╕╓╖ Рус╕ Кирил звернувся до численних паломник╕в з╕ словами пропов╕д╕.
Ваш╕ Високопреосвященства й Преосвященства! Вельмишановн╕ отц╕, матушки ╕гумен╕, брати й сестри! Висок╕ представники державно╖ влади!
Я вс╕х вас хот╕в би сердечно прив╕тати з великим святом для вс╕╓╖ нашо╖ ╕сторично╖ В╕тчизни, для вс╕╓╖ Рус╕ ? з днем пам'ят╕ святого преподобного ╕ богоносного отця нашого Серг╕я, ╕гумена Радонезького.
Преподобний угодник Божий Серг╕й ╓ д╕йсно св╕тильником в масштаб╕ всього свого життя ╕ вс╕╓╖ ╕стор╕╖. Як в полум'╖ св╕чки концентру╓ться вся ╖╖ енерг╕я, так ╕ в особистост╕ преподобного Серг╕я сконцентрувалися весь св╕т ╕ вся духовна сила Свято╖ Рус╕.
Коли ми говоримо ?Свята Русь?, що ми ма╓мо на уваз╕? Дехто вважа╓, що це лише м╕фологема, певна ╕дея, яка була притаманна нашому народу у середньов╕ччя. ╤нш╕ намагаються знайти вт╕лення Свято╖ Рус╕ в тому чи ╕ншому ╕сторичному в╕др╕зку часу ╕, вказуючи на той чи ╕нший пер╕од, говорять: ось це ╕ була Свята Русь. Але н╕ те, н╕ ╕нше не в╕рно. Свята Русь ? це не м╕ф, ╕ Свята Русь ? це не ╕сторична реальн╕сть. Свята Русь ? це те, що ми назива╓мо метареальн╕стю, те, що за межами людсько╖ реальност╕. Але якщо ми вжива╓мо слово ?реальн╕сть?, значить, те, що перебува╓ за межею, стосу╓ться нашого повсякденного життя. ╤ ста╓ зрозум╕лим, що Свята Русь ? це невмирущий духовно-моральний ╕деал нашого народу, ╕ вираженням цього ╕деалу, його дом╕нантою ╓ свят╕сть.
Дивно, але що якщо поставити просте запитання: а де ще свят╕сть була основним, головним ╕деалом життя людей? Адже йдеться не про монастир╕, не про закрит╕ групи людей, як╕ присвятили себе служ╕нню Богу, ? йдеться про величезний народ. Зазвичай у народу ╕нш╕ ╕деали, пов'язан╕ з земним життям, ? ╕деали багатства, влади, могутност╕. Але ╕деалом нашого народу була свят╕сть, це була загальнонац╕ональна ╕дея, ╕ тому т╕, хто досягав святост╕, хто реал╕зовував цей загальнонац╕ональний ╕деал, ставали героями ? героями духу, подвижниками, св╕тильниками, тими, на кого р╕внялися люди ? ╕ княз╕, ╕ бояри, ╕ правител╕, ╕ во╓начальники, ╕ прост╕ селяни, ╕ ченц╕, ╕ миряни. А з╕ вс╕х тих, хто вт╕лив у соб╕ ╕деал Свято╖ Рус╕, на першому м╕сц╕ ? святий преподобний Серг╕й, ╕гумен Радонезький.
А чому на першому м╕сц╕? Хто встановлював таку посл╕довн╕сть: хто перший, хто другий? Хтось може запитати: а що б ми могли прочитати з того, що належить перу преподобного Серг╕я? В╕дпов╕дь така: не зможете прочитати н╕чого, в╕н не залишив п╕сля себе жодного рядка. Але, можливо, в╕н зробив щось дуже важливе, що можна було б побачити, помацати, до чого можна було б доторкнутися? Н╕, в╕н лише побудував обитель ? скромну, дерев'яну, в непрох╕дних хащах. Зараз летиш на вертольот╕ з Москви в Серг╕╖в Посад ? як багато л╕су ╕ як мало дор╕г! А що ж було в т╕ часи ? суц╕льна гущавина, непрох╕дний л╕с, ╕ ось тут був створений маленький монастир. Не м╕г в╕н бути виразником могутност╕ всього народу ╕ вс╕╓╖ Церкви...
А ось преподобний Серг╕й, який явив свят╕сть життя в простот╕ й смиренност╕, в мудрост╕ й мужност╕, став таким уособленням Свято╖ Рус╕. ╤ не сво╖ми письменами сильний святий Серг╕й, а сво╖ми учнями. Вже за його життя, а пот╕м ╕ п╕сля кончини створю╓ться безл╕ч монастир╕в, як╕ починають повторювати духовний досв╕д Тро╖це-Серг╕╓во╖ лаври. А сама Лавра почина╓ розширюватися, зм╕цнюватися, благоустроюватися ╕ ставати не т╕льки духовним центром, а й м╕сцем опору зовн╕шн╕м ворогам. ╤ ми зна╓мо, що коли в XVII стол╕тт╕ розпочалися Смутн╕ часи ╕ доля кра╖ни вис╕ла на волосин╕, кр╕посн╕ ст╕ни Лаври не здалися ворогу, який багаторазово перевершував за чисельн╕стю. Чому? Та тому що сила духу ченц╕в ╕ стр╕льц╕в, що чинили оп╕р, була наст╕льки велика, що неможливо було ╖╖ розтрощити.
╤ ось тут ми нащупу╓мо якийсь зв'язок м╕ж духовним подвигом людини, м╕ж свят╕стю ╕ реальностями нашого життя, нашого ╕сторичного буття. Цей зв'язок очевидний, тому що свят╕сть не може бути обмежена лише одн╕╓ю особою. Свят╕сть ? це явлення Божо╖ благодат╕, а Божа благодать сильн╕ша за будь-яку рад╕ац╕ю, вона вплива╓ на уми й серця, вона об'╓дну╓ тисяч╕ й м╕льйони людей. Все це не можна помацати й побачити, як не можна було прочитати письмена святого преподобного Серг╕я, бо ╖х просто не ╕снувало. Але благодать Божа через святих людей зд╕йсню╓ велике чудо перетворення людсько╖ особистост╕.
╤ ми зна╓мо, що саме сво╓ю свят╕стю, а не якимись зовн╕шн╕ми дарами, якоюсь особливою волею чи силою, ? саме свят╕стю об'╓днав преподобний Серг╕й розр╕знен╕ руськ╕ княз╕вства. Серцем, просв╕ченим Божественною благодаттю, в╕н побачив у Дмитр╕ Донському того, хто буде здатний розтрощити ворога. ╤ об'╓днавши сво╖м тихим голосом, але гарячою ╕ сильною молитвою розр╕знен╕ руськ╕ земл╕, тим самим визначив перемогу на Куликовому пол╕, з яко╖ почалося зв╕льнення нашо╖ В╕тчизни.
Ось так духовне вплива╓ на мирське, зовн╕шн╓. А що ж в╕дбува╓ться, коли духовне виганя╓ться з життя? Мирське ста╓ слабким, убогим, ╕нод╕ карикатурним. ╤ чим б╕льше напружуються люди, щоб помножити свою силу, не маючи зв'язку з Божественною благодаттю ╕ з духом, тим б╕льш марними здаються ╖х зусилля.
╤стор╕я нашо╖ В╕тчизни у XX стол╕тт╕ ╓ яскравим прикладом того, як найпотужн╕ш╕ людськ╕ зусилля, зд╕йснюван╕ поза зв'язком ╕з Богом, руйнуються под╕бно Вавилонськ╕й веж╕. Тому, можливо, найголовн╕ший урок, який да╓ нам преподобний Серг╕й, який да╓ нам Свята Русь як немеркнучий, невмирущий ╕деал, ? у тому, щоб ми збер╕гали цей ╕деал, до нього спрямовувалися, а на шляху до цього ╕деалу робили все можливе для того, щоб життя наше ставало чист╕шим, св╕тл╕шим, справедлив╕шим, щоб народ наш знаходив ╓дн╕сть, духовну силу ╕ здатн╕сть вир╕шувати вс╕ проблеми, як╕ постають на його ╕сторичному шляху. Усе це можливо з Богом. ╤ преподобний Серг╕й, до якого ми в так╕й велик╕й к╕лькост╕ прийшли сьогодн╕ в обитель, вчить нас цього. Не забудемо його великого ╕ спасенного уроку. Ам╕нь.
Прес-служба Патр╕арха Московського ╕ вс╕╓╖ Рус╕