?Ширша за небеса?
Основн╕ зйомки проходили у ╢гипт╕, у Чуфут-Кале (Крим), а також у ╢русалим╕.
У ╢гипт╕ окр╕м зйомок у нас було важливе завдання ? знайти ╕ купити глечик, який проходив би через весь ф╕льм як символ. Ми к╕лька дн╕в провели на базарах у Ка╖р╕, н╕хто ╕з продавц╕в не м╕г зрозум╕ти, чому нам потр╕бний саме старий, потертий глечик, а не новий. Ми все-таки знайшли водоноса ╕ нав╕ть привезти його непошкодженим.
У ╢гипт╕ ми працювали тиждень. Зн╕мали по м╕сцях, де бувало святе с╕мейство. Одним з об?╓кт╕в для зйомки стала церква на берез╕ Нилу в район╕ Маад╕, там, де якийсь час жило в печер╕ святе с╕мейство. Ми бачили м╕сце, де вони з маленьким ╤сусом по сходам спустилися до Нилу й поплили. Ц╕каво, що в позаминулому стол╕тт╕ туди по р╕ц╕ приплило ╢вангел╕╓ м╕сцевою мовою, ╕ в╕дкрите воно було на стор╕нц╕ з фразою ?Благословенний народ тв╕й...? Там ми зн╕мали документальн╕ кадри.
У Ка╖р╕ ми не змогли обминути так зване селище фараон╕в. Це м╕сце, де реконструйовано побут Давнього ╢гипту, а саме ? час╕в перебування у ньому святого с╕мейства. Там ми побачили на власн╕ оч╕ давн╕ ремесла, люди (актори) були одягнут╕ у традиц╕йний одяг. Ми з корабля зн╕мали все це, щоб показати глядачев╕ атмосферу давн╕х час╕в.
У перш╕й сер╕╖ ми показали дитинство Мар╕╖, у друг╕й ? Благов╕щення, Р╕здво Спасителя. Постановочн╕ сцени зн╕мали в Чуфут-Кале, бо ця м╕сцев╕сть зараз б╕льше схожа на Палестину, н╕ж нин╕шня Палестина. ╤ д╕йсно, тамтешн╕ печери, камен╕, скельна рослинн╕сть дуже правдопод╕бно ув╕йшли у ф╕льм. П╕сля монтажу нав╕ть складно було в╕др╕знити, де документальн╕ зйомки з ╢русалима, а де ? Чуфут-Кале.
Важко було п╕дн╕матися високо вгору з рекв╕зитом, та й спекотно було... Ускладнювалось усе тим, що з нами була дитина, яка грала Мар╕ю в дитинств╕. Знялися у ф╕льм╕ й деяк╕ сп╕вроб╕тники телеканалу, бо я вважаю, що краще, н╕ж люди воцерковлен╕, н╕хто православну тему не зможе про╕люструвати.
При╓мно згадати ╕ те, як ми зн╕мали трапезу в будинку Йосипа, адже нам потр╕бно було показати всю родину... Зробити декорац╕╖ величезного м╕ста ? Назарету ? ми не могли, тому вир╕шили показати родинну трапезу: поставили на ст╕л весь наявний у нас ╓гипетський посуд, виноград, ╕нжир, кримський хл╕б ? ╕ намагалися повн╕стю в╕дтворити давньо╓гипетську трапезу. Зда╓ться, усе вийшло дуже правдопод╕бно. Це одна з мо╖х улюблених сцен, вона така тепла, переда╓ с╕мейну атмосферу.
А ще ц╕кавий еп╕зод був, коли ми одягали актора, що грав ╤оакима ? батька Богоматер╕, ходили з ним по запов╕днику з одн╕╓╖ зн╕мально╖ площадки на ╕ншу, туристи пост╕йно хот╕ли сфотографуватися з ним, жваво реагували на зйомки...
Тобто, були ╕ весел╕ моменти у ц╕й важк╕й прац╕. А вона нелегка, бо матер╕ал складний. Коли доторка╓шся тем б╕бл╕йних, ╓вангельських ? почува╓шся н╕яково, пита╓ш себе: ?А чи я маю право зн╕мати це? Я, гр╕шна людина... ? Але з ╕ншого боку, ми ? м╕с╕онери, просто зобов'язан╕ розпов╕сти людям про ц╕ под╕╖, про як╕ варто знати ? життя Матер╕ Божо╖ ╕ Спасителя.
Ми намагалися зробити все зрозум╕ло й виразно, не перевантажуючи подробицями, але й не обминаючи головного. А ще хот╕ли, щоб ф╕льм не був монотонним, тому використовували й постановочн╕ кадри. Т╕льки документальними зйомками зараз н╕кого не здиву╓ш ? сучасний глядач звик бачити на екран╕ д╕ю, яскраву картинку... Тому ми вир╕шили деяк╕ сцени пожвавити. Ми, звичайно, не показу╓мо крупним планом Богородицю, вона в нас у ф╕льм╕ т╕льки фрагментами й загальними планами. ╢ в нашому ф╕льм╕ Йосип, ╤оаким ╕ Анна, яких з╕грали сп╕вроб╕тники телеканалу. Вони залюбки погодилися взяти участь у нашому проект╕, долучитися до благо╖ справи, яка стала для багатьох ще й покаянною молитвою. Актори нав╕ть приносили з дому реч╕ для створення в╕дпов╕дного антуражу на зйомках, допомагали шити костюми. Жоден не сказав: ?Це не моя робота, чому я повинен це робити?? В╕део╕нженери вноч╕ вигадували ефекти для ф╕льму, щоб вранц╕ показати мен╕ (так було з В╕фл╕╓мской з╕ркою, що повинна була св╕титься над ╢русалимом). Часу для монтажу було замало, люди затримувалися, працювали вдома, тому що жили цим проектом.
Наймасштабн╕шу постановочну сцену ф╕льму ? вес╕лля у Канн╕ Гал╕лейськ╕й - зн╕мали 5 лютого у прим╕щенн╕ домового храму телеканалу. Процес постановки тривав ц╕лий день, у ньому було зад╕яно у якост╕ актор╕в 25 сп╕вроб╕тник╕в телеканалу.
Для зйомок було зроблено спец╕альн╕ декорац╕╖: по-особливому прикрашений ст╕л для молодих, м╕сце для пирування гостей. Особливо вразили ус╕х величезн╕, майже з людський зр╕ст глечики. Наша зн╕мальна група (оператор-постановник ╤гор Кривон╕с та численн╕ асистенти оператора) намагалася врахувати усе до др╕бниць. Ретельно п╕д╕бране вбрання актор╕в, страви святкового столу, - все це сприяло створенню атмосфери побуту давнього ╢русалиму. Бажаючих допомогти хоча б чимось, а також тих, хто прийшов фотографувати все, що в╕дбува╓ться, - було досить багато. Щоб вони не заважали процесу, доводилось нав╕ть загороджувати прох╕д до зн╕мального майданчику, проте нав╕ть попри це деяк╕ ?папарацц╕? якимось дивним чином просочувались до колег, щоб зробити ╖хн╕ неповторн╕ зн╕мки, бо коли ще можна буде побачити себе у образ╕ давньо╓врейських учасник╕в вес╕лля?
Зйомки почались. Столи, переповнены вс╕лякими екзотичними стравами (до реч╕, не штучними!), дуже приваблювали актор╕в, вони не могли дочекатися мит╕, коли почнуться зйомки (адже ╖сти можна т╕льки у кадр╕, бо з такими апетитом уже через годину ст╕л був би пустим). Перш╕ дубл╕ були напружен╕, вс╕ були скут╕, ╕ т╕льки десь оп╕вдн╕ розпочалося справжн╓ вес╕лля ? вс╕ вжилися у рол╕, кожен дотримувався сво╓╖ л╕н╕╖ повед╕нки без особливо╖ напруги. На камеру уваги н╕хто не звертав, проте вс╕ вказ╕вки режисера та оператора виконувались. Чолов╕ки пирували. Ж╕нкам судилася зовс╕м ╕нша доля ? догоджати ╖м, приносити ╖жу, усе подавати ╕ прибирати. По╖сти д╕вчата майже не встигали. Тому на перерву чолов╕ча б╕льш╕сть колективу йшла сита та рад╕сна, а ж╕ноча менш╕сть ? з сумними ╕ голодними очима. П╕д час об╕ду оф╕с телеканалу сповнився людьми у давньо╓врейських костюмах, адже ус╕ актори ходили у сво╖х справах коридорами, телефонували, можна було побачити учасник╕в вес╕льного свята ╕... за комп?ютером, що викликало посм╕шки оточуючих.
П╕сля об╕ду довго не могли зосередитись, процес пирування став дуже спок╕йним ? адже ╖сти вже н╕хто не хот╕в... Проте посп╕лкуватися бажання не зникло, ╕ цьому сприяло все навкруги: розпорядник вес╕лля (Валер╕й Шрамко) ще в перших дублях д╕знався про справи гостей, порозмовляв з кожним, а пот╕м почав читати в╕рш╕ Маяковського, розпов╕дати ц╕кав╕ ╕стор╕╖ (адже звук не записували). Гост╕ також пожвавились, розпочали пропонувати нов╕ тости (у кубках був виноградний с╕к), жат╕вливо кричати молодим ?Горько!?. Вийшло справжн╓ вес╕лля. Не об╕йшлося без сюрприз╕в ? так, у сосуд╕ з вином виявилась тр╕щина, кр╕зь яку р╕дина почала виливатися ╕ згодом можна було зн╕мати сцену Всесв╕тнього потопу. Але все владнали. ╤ вже надвеч╕р оператори в╕дзняли крупн╕ плани ус╕х зад╕яних у сцен╕ ? обличчя втомлених вес╕ллям людей... Пролунало довгооч╕куване: ?Стоп! Знято!?
Як же нелегко зн╕мати постановочн╕ сцени, тим б╕льше ? т╕, у яких зад╕яна велика к╕льк╕сть людей... Проте результат того вартий!
Спод╕ваюся, нова сер╕я ф╕льму ╕ весь проект в ц╕лому буде вдалий, адже ст╕льки сп╕вроб╕тник╕в долучилося до його створення. Автором сценар╕ю виступив ╕гумен Ал╕п╕й (Светличний), в╕н же був ╕ нашим науковим консультантом, адже в╕н об╕знаний у ц╕й справ╕, достеменно вивчав побут час╕в ╤суса, ремесла, одяг тощо. Як ╖ли люди у той час, у що вдягалися ╕ взувалися... У нас виникала безл╕ч питань, на як╕ нам в╕дпов╕дав отець Ал╕пий.
Оператором натурно╖ зйомки в ╢гипт╕ та на Свят╕й земл╕ виступив Дмитро Сан╕н. Постановочн╕ зйомки робив ╤гор Кривон╕с, профес╕онал, к╕нооператор з величезним досв╕дом роботи у художньому к╕но.
Отець Роман Подлубняк, регент Лаврського хору й наш музичний редактор, написав авторську музику ? колискову давньо╓врейською мовою, яку сп╕ва╓ Йосип.